Permalänk
Avstängd

Kan jag se vad min morbror gör?

Hej. Min morbror som bor granne med mig lånar mitt internet. WIFI asså. Jag undrar om jag på något sätt kan se vilka sidor han går in på? Går det? Tycker det vore intressant att se vad han brukar göra på kvällarna

comhem cg3100 router jag har. Tack för hand!

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att han sitter och läser denna tråden för tillfället.

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ilerk22:

Hej. Min morbror som bor granne med mig lånar mitt internet. WIFI asså. Jag undrar om jag på något sätt kan se vilka sidor han går in på? Går det? Tycker det vore intressant att se vad han brukar göra på kvällarna

comhem cg3100 router jag har. Tack för hand!

Hej!

Man kan, men jag tänker inte berätta hur. Och hoppas inte att någon annan gör det heller.

Då det är emot den personliga integriteten, eller gillar du FRA, NSA och andra organisationer som övervakar och spionerar på vad du gör på internet?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Hej. Min morbror som bor granne med mig lånar mitt internet. WIFI asså. Jag undrar om jag på något sätt kan se vilka sidor han går in på? Går det? Tycker det vore intressant att se vad han brukar göra på kvällarna

comhem cg3100 router jag har. Tack för hand!

Förstår att du vill övervaka då det är din "lina".
Men tyvärr så har du inte lagen på din sida, det är samma sak som om du skulle avlyssna hans telefonsamtal och öppna hans post.
Det är handlingar som kan få konsekvenser då det är långt ifrån lagligt.

EDIT: Privatlivskränkning tror jag att det kallas men jag är inte säker.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Om du är så sugen på att veta vad han gör på din uppkoppling kanske det är dags att skaffa 2 separata uppkopplingar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Då det är emot den personliga integriteten, eller gillar du FRA, NSA och andra organisationer som övervakar och spionerar på vad du gör på internet?

Av ren nyfikenhet: kan du förklara för mig varför det stör dig att NSA eller FRA eventuellt skulle lagra data om sidor du varit inne på?
Har aldrig riktigt förstått varför det skulle vara något negativt med tanke på att ingen organisation sitter och skrattar åt vad du googlar etc.
Om man gör något olagligt på Internet skall man ju få straff där detta skulle hjälpa väldigt mycket.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Förstår att du vill övervaka då det är din "lina".
Men tyvärr så har du inte lagen på din sida, det är samma sak som om du skulle avlyssna hans telefonsamtal och öppna hans post.
Det är handlingar som kan få konsekvenser då det är långt ifrån lagligt.

EDIT: Privatlivskränkning tror jag att det kallas men jag är inte säker.

Det är inte så att jag vill sätta dit honom på nåt sätt, utan jag använde hans dator och jag gick in på en sida som verkligen är privat. Och nej det är inget snuskigt, men det kommer bli pinsamt om han får reda på vad det var jag gjorde.

Och varför ska det vara olagligt? Det är ju mitt nätverk?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av reflect:

Av ren nyfikenhet: kan du förklara för mig varför det stör dig att NSA eller FRA eventuellt skulle lagra data om sidor du varit inne på?
Har aldrig riktigt förstått varför det skulle vara något negativt med tanke på att ingen organisation sitter och skrattar åt vad du googlar etc.
Om man gör något olagligt på Internet skall man ju få straff där detta skulle hjälpa väldigt mycket.

Varsågod:

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Det är inte så att jag vill sätta dit honom på nåt sätt, utan jag använde hans dator och jag gick in på en sida som verkligen är privat. Och nej det är inget snuskigt, men det kommer bli pinsamt om han får reda på vad det var jag gjorde.

Och varför ska det vara olagligt? Det är ju mitt nätverk?

Anledningen är att det fortfarande är han som surfar. Se hemsidorna han gått in på som hans post.
Det är hans privata trafik. Det enda ditt nätverk gör är att förmedla den till en server och tillbaka.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Varsågod:

Vad jag inte förstår är att alla verkar tro att flera hundra tusen människor sitter och kollar igenom all data ALLA personer med tillgång till internet skickat och tagit emot. Vad jag hört från NSA:s spaningsprogram är att de bara får använda en persons data om de har tillstånd, ungefär som det är när en polis får tillgång till att leta igenom en persons lägenhet eller hus.

Din och min bostad finns ju på ett sätt lagrad, och ingen kommer komma in bara du inte gör en massa skit och polisen fixar tillstånd att söka igenom. Låter väldigt logiskt i mina öron

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reflect:

Av ren nyfikenhet: kan du förklara för mig varför det stör dig att NSA eller FRA eventuellt skulle lagra data om sidor du varit inne på?
Har aldrig riktigt förstått varför det skulle vara något negativt med tanke på att ingen organisation sitter och skrattar åt vad du googlar etc.
Om man gör något olagligt på Internet skall man ju få straff där detta skulle hjälpa väldigt mycket.

Se videon som länkats ett par inlägg ovanför.

Problemet är inte övervakningen i sig, utan det är massövervakningen va ALLA medborgare.
Man behöver inte vara emot övervakning för att "man gör olagliga saker", utan det har med yttrandefrihet, pressfriheten etc att göra med.

Yttrandefriheten är helt urholkad nu med massövervakningen, då staten kan se vad du gör, dina åsikter etc. Lika så pressen får problem, och det leder även till att skandaler inte kommer fram då personerna inte vågar att avslöja saker till pressen då det kan spåras tillbaka till vilken person som gjort vad, så det är i det stora hela även ett hot mot demokratin då saker som är fel får svårare att komma ut i ljuset och bli publikt.

Kolla på t.ex. andra världskriget med Hitler och jakten på judarna (och andra etniska grupper), det skulle varit en dröm på den tiden att ha den övervakningen som vi har idag för att kunna spåra upp personerna ännu mer och "tysta" kritiker mot regimen.

Så massövervakning är fel. Men nyttja avlyssning (efter domstolsbeslut)för att säkra ytterligare bevis mot personer som är misstänkta för grova brott (enligt andra bevis som styrker det) har jag inget emot.

Det dåliga är just massövervakningen av ALLA invånare, oavsett om du gjort något fel/brottsligt eller inte, det är det som är fel. Utan avlyssning/övervakning SKA endast få ske efter domstolsbeslut som styrkes av andra bevis och då vid grova brott för att säkra mer bevis.

Skrivet av reflect:

Vad jag inte förstår är att alla verkar tro att flera hundra tusen människor sitter och kollar igenom all data ALLA personer med tillgång till internet skickat och tagit emot. Vad jag hört från NSA:s spaningsprogram är att de bara får använda en persons data om de har tillstånd, ungefär som det är när en polis får tillgång till att leta igenom en persons lägenhet eller hus.

Din och min bostad finns ju på ett sätt lagrad, och ingen kommer komma in bara du inte gör en massa skit och polisen fixar tillstånd att söka igenom. Låter väldigt logiskt i mina öron

Se svaret ovan.

Och kan tillägga om att NSA använder din data mycket mer än vad du tror, NSA har likt FRA massövervakning, de har även tillgång till servrar, mobiler, routrar, datorer med mera via bakdörrar som NSA tvingat leverantörerna att bygga in.

Så NSA gör mycket mer än vad du tror de gör, och FRA är en av NSA´s huvud "partner" och bästa samarbetspartners strategiskt sett, vilket NSA själva sagt (vilket blivit avslöjat) då FRA avlyssnar trafik som går mot Finland/Ryssland då de är uppkopplade mot fiber som går via Sverige, som FRA avlyssnar och sen skickar vidare till NSA.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Anledningen är att det fortfarande är han som surfar. Se hemsidorna han gått in på som hans post.
Det är hans privata trafik. Det enda ditt nätverk gör är att förmedla den till en server och tillbaka.

No problem. Flashback har hjälpt mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Yttrandefriheten är helt urholkad nu med massövervakningen, då staten kan se vad du gör, dina åsikter etc.

Då yttrandefriheten är en mänsklig rättighet är det inte heller något som strider mot Sveriges lagar om du t.ex skulle besöka en kristen hemsida eller om du skulle säga att du gillar ett fotbollslag mer än ett annat.

Men då det finns gränser för yttrandefrihet verbalt, eller IRL, tycker jag det är helt okej att det ska finnas gränser även över Internet.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Han ställde en fråga, har du inget svar till DEN frågan så har du inget annat o säga heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reflect:

Då yttrandefriheten är en mänsklig rättighet är det inte heller något som strider mot Sveriges lagar om du t.ex skulle besöka en kristen hemsida eller om du skulle säga att du gillar ett fotbollslag mer än ett annat.

Men då det finns gränser för yttrandefrihet verbalt, eller IRL, tycker jag det är helt okej att det ska finnas gränser även över Internet.

Fast det grundar sig i att det ska kunna ske utan hinder.

I och med massövervakningen så blir det färre personer som yttrar sina åsikter, då de "inte vågar" för att massövervakningen finns då de kan riskera att förföljas, misshandlas, dödas etc, vilket händer (om än inte så ofta i Sverige som tur är) men kolla på t.ex. Irak, Iran, eller liknande där de dödar personer som är kritiska mot regimen och driver de på flykt och flyktingarna kommer till Sverige.

Så massövervakningen är fel, och hämnar yttrandefriheten och gör den i princip inget värt längre.

Precis som att myndigheter inte får söka reda på Vilken person som läkt till pressen / avslöjat visst material, sådana händelser hämmas av övervakningen då de vet att de kan spåras av chefer, staten etc.

Även om det inte får eftersöka vem som läkt visst material, så är det ju inget som hindrar FRA eller NSA att avslöja vem som gjort det, då de med stor sannolikhet vet vem som gjorde det, tid, plats och liknande.

Skrivet av Zhape:

Han ställde en fråga, har du inget svar till DEN frågan så har du inget annat o säga heller.

Jo det har jag, lika väl som du får yttra dig enligt yttrandefriheten. TS ställde och fråga som jag gav ett svar på, vilket ledde till en diskussion om vad TS tycker om övervakningen, och varför TS inte har något med sin bekantas trafik att göra alls.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Men du svarade inte på hur som också var hans fråga, men visst babbla på du, the show must go on i guess.

Permalänk
Medlem

***bort/moderator***

Uppmaning till brott
Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Hej. Min morbror som bor granne med mig lånar mitt internet. WIFI asså. Jag undrar om jag på något sätt kan se vilka sidor han går in på? Går det? Tycker det vore intressant att se vad han brukar göra på kvällarna

comhem cg3100 router jag har. Tack för hand!

Du kan ju vända på det skulle du tycka att det va ok att din morbror kollade vilka sidor du surfar på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zhape:

Men du svarade inte på hur som också var hans fråga, men visst babbla på du, the show must go on i guess.

Hej!

Jo, jag svarade med att TS kan göra det, men jag inte skulle säga hur.

Då det är ett brott att övervaka andra utan tillstånd (Vilket FRA totalt struntar i, lika så NSA i USA och andra övervaknings myndigheter).

För övrigt, måste bara tacka för att du tipsade om en låt man inte lyssnat på ett bra tag

Tagit bort meningslös YT-video
Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av didjikasd:

Du kan ju vända på det skulle du tycka att det va ok att din morbror kollade vilka sidor du surfar på?

Jag surfar bara på sweclockers och flashback så vill han kolla vad surfar på så visst.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="PowerNet;14748702"]Hej!

Jo, jag svarade med att TS kan göra det, men jag inte skulle säga hur.

Då det är ett brott att övervaka andra utan tillstånd (Vilket FRA totalt struntar i, lika så NSA i USA och andra övervaknings myndigheter).

För övrigt, måste bara tacka för att du tipsade om en låt man inte lyssnat på ett bra tag

Har redan fixat det , tack för din hjälp! NOT

Permalänk
Medlem

Ja det vet jag också! Men om han väljer att göra detta eller inte har ju inte vi o göra med? Han frågade om hjälp hur han gör en sak och vi är ju här för att svara på detta och vi väljer ju själva om vi vill hjälpa honom eller inte som du valde att inte göra. Men varför starta en helt ny diskussion när du bara kunde valt att säga "Nej det vet jag inte lycka till med att hitta nån som gör"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zhape:

Ja det vet jag också! Men om han väljer att göra detta eller inte har ju inte vi o göra med? Han frågade om hjälp hur han gör en sak och vi är ju här för att svara på detta och vi väljer ju själva om vi vill hjälpa honom eller inte som du valde att inte göra. Men varför starta en helt ny diskussion när du bara kunde valt att säga "Nej det vet jag inte lycka till med att hitta nån som gör"

***bort/moderator***

Tagit bort otrevligheter
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zhape:

Ja det vet jag också! Men om han väljer att göra detta eller inte har ju inte vi o göra med? Han frågade om hjälp hur han gör en sak och vi är ju här för att svara på detta och vi väljer ju själva om vi vill hjälpa honom eller inte som du valde att inte göra. Men varför starta en helt ny diskussion när du bara kunde valt att säga "Nej det vet jag inte lycka till med att hitta nån som gör"

Det var inte en helt ny diskussion, den är högst relevant till det lagbrott som TS begår.

Skrivet av ilerk22:

***bort/moderator***

Du pratar om dig själv alltså, du har inget emot övervakning i sig, men du vill begå brott med då du själv ska avlyssna andra?
Det är emot Sweclockers regler att uppmana till brott, och det är även straffbart enligt lagen i vissa fall som "medhjälp till".

Tagit bort otrevligheter i citat
Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Det finns inget som säger att du måste berätta att det är ett brott han kommer utföra? OM HAN UTFÖR DET. Och det är ingen som uppmanat någon till brott här. "medhjälp till" tar min chanser på den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Hej. Min morbror som bor granne med mig lånar mitt internet. WIFI asså. Jag undrar om jag på något sätt kan se vilka sidor han går in på? Går det? Tycker det vore intressant att se vad han brukar göra på kvällarna

Det här forumet genererar verkligen de mest märkliga frågor emellanåt.
(En del förklaringar kan säkert stå att finna i det faktum att somliga är unga, eller har ett något mindre moget intellekt.)

Vad Lifooz skrev handlar inte om att "sätta dit"; det är helt enkelt inte lagligt, det är därtill inte etiskt eller moraliskt försvarbart. Vad du sedan skriver blir obegripligt, givet din första fråga (då det är du som använder en viss dator och gör en viss sak) (men även obegripligheter hör inte till undantagen här):

Skrivet av ilerk22:

Det är inte så att jag vill sätta dit honom på nåt sätt, utan jag använde hans dator och jag gick in på en sida som verkligen är privat. Och nej det är inget snuskigt, men det kommer bli pinsamt om han får reda på vad det var jag gjorde.

Vad har det med det första att göra, där du talar om att personen, som granne, använder din anslutning via Wi-F, och din önskan att övervaka användningen; nu talar du om att du har använt dennes dator. (Möjligtvis var det av intresse för att se om ditt tidigare användande av datorn på något sätt påverkade hans beteende vid datorn; i så fall skulle du kanske besökt den "privata sidan" på din egen maskin.)

Skrivet av ilerk22:

No problem. Flashback har hjälpt mig!

Förvånar mig inte det minsta; halv- och helkriminellt som forumet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Har redan fixat det , tack för din hjälp! NOT

Förhoppningsvis inser du ditt misstag när du blir äldre och ber om ursäkt eller skäms över ditt beteende. Det du vill göra är både respektlöst och integritetskränkande.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Jag surfar bara på sweclockers och flashback så vill han kolla vad surfar på så visst.

Jajo det tror jag inte ett skit på att du BARA surfar på dom sidorna men visst vill du intala dig det så fine. Anyway önskar dig lycka till med in övervakning av din morbror och ifall du känner dig snäll så kanske du kan lära din morbror hur han kollar logen också.

Ett tips använd google nästa gång så kommer du slippa folk som ifrågasätter dig om din moral och ifall det är lagligt eller inte.

Permalänk
Medlem

Detta kommer bara bita dig i ändan..

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Uppmaning till brott och en generell otrevlig stämning=lås

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...