Permalänk
Medlem

Problem vid omstarter

Hej!

Nyligen beställde jag lite nya prylar som jag hade tänkt slänga ihop tillsammans med delar från den tidigare PC:n. Men det har uppstått ett problem som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Jag har själv försökt felsöka problemet men har tyvärr inte kommit fram till en lösning, utan bara hittat några symptom.

Prylarna jag köpte var:
Moderkort: MSI z87-g45 Gaming
Processor: Intel core i7-4790
SSD hårddisk: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5
Köpte även ett nytt Windows 8 som jag tänkt installera på SSD disken.

Annan hårdvara:
PSU: Corsair HX750W
Minne: Corsair XMS3 2x4gb, men använder bara ett just nu.
Grafikkort: Använder just nu det integrerade grafikkortet i moderkortet.

Problemet:
När det sker en omstart/"reset", hamnar datorn i något slags mellanläge då allt är igång men ingenting syns på monitorn. Datorn vill alltså inte starta upp igen, men fortsätter att vara igång.
Första gången jag la märke till problemet var under installationen av Windows 8, då datorn måste startas om för att slutföra installationen. Men skärmen förblev svart, vilket jag lät den vara ett tag. Men jag insåg att den inte skulle starta upp igen och gjorde då en "tvingad" omstart. Vid uppstarten bootade jag från hårddisken och då klagade den på att Windows behövde installeras om eller något i den stilen.
Jag lyckades dock efter ett tag installera Windows 8 genom att byta hårddisk från SSD till en vanlig 3.5. Omstarten fastnade fortfarande men efter att jag startat datorn igen, efter att ha fått lov att tvinga avslutningen, så fortsatte och slutfördes installationen.

Det jag har försökt med för att hitta problemet:

- Jag har testat att plockat ut allt förutom strömmen till moderkortet och CPU, tillsammans med ett ram minne. Sen använder jag det integrerade grafikkortet på moderkortet.
- Återställt bios (reset cmos) ett antal gånger allt eftersom jag bytt ut och testat annan hårdvara.
- Testat med andra RAM-minnen och testat alla fyra platser var för sig.
- Har även Testat en annan PSU som jag enbart kopplat in i Moderkortet och processorn, men just nu använder jag den med 750w.

Det finns ett sätt att starta om datorn på men det fungerar endast i bios. Om man gör en så kallad "Load optimized defaults" och sedan startar om, så fungerar det men man kommer ju endast tillbaka till bios igen. Men om man enbart startar om "vanligt", alltså utan "otimized defaults", från bios blir skärmen svart igen, och problemet kvarstår.

Jag har en öppen tråd med MSI´s support men kommer ingen vart med det. Jag har även mejlat Kompletts support (där jag köpte varorna) och väntar på svar från dem.

Jag hoppas att ni kan få en bild över mitt problem. Det har börjat gått mig på nerverna nu och jag uppskattar all hjälp ni kan ge mig.