grafikkorts BSoD, moderkort eller psu ?

Permalänk
Medlem

grafikkorts BSoD, moderkort eller psu ?

Skulle vara extremt tacksam om någon kunde hjälpa eller komma med tipps för att lösa mitt problem.

Okej får BSoD fel 116. pga av grafikkorts fel. Jag har ett nytt grafikkort mitt förra pajade hade samma problem med förra som nya. Det som händer är att ibland flimmrar skärmen snabbt och om jag spelar så kan det bli BSoD då skärmen blir svart och ljudet bullrar en massa sen startar datorn om. BSoD kan komma i windows idle också men väldigt sällan. Det är inte heller vid hög belastning då jag kan kör furmark i 2x 15 min sessioner. Kollade på värdena i gpu-z under spel idle och furmark kunde inte se något som var avikande.

Det som är uteslutet är drivers(ny formatering), grafikkort.

Jag tror felet är antingen psu att grafikkortet inte får tillräckligt med ström på 8-pin, eller moderkort dock vet jag inte hur jag utesluter felet.

min rigg
msii gtx 770
i5 2500k
msi p67a gd55
ocz-zx850w

dump files
https://www.dropbox.com/s/vdcr3irlm73rypn/Minidump.rar

http://i.imgur.com/un5fuZC.png

Permalänk
Medlem

Jag hade väldigt liknande fel när jag byggde ihop en min förra rigg. I mitt fall visade det sig efter mycket om och men vara en sticka ram som var defekt. Har du tur så är det inte värre än så.

Permalänk
Medlem

Du kan ladda ned memtest för att kolla upp minnena.

Sen ska du kolla om minnenas volt (spänning) och timing (latens) är rätt inställd. Rätt siffror hittar du på tillverkarens hemsida och på vissa butikers.

Många gör misstaget att bara öka hastigheten (frekvensen) till 1600MHz vilket räknas som minnes överklockning av moderkortet trots att minnena stöder hastigheten. Det kan resultera i dina problem. Man ska alltid ställa in dom innan man ens kan drömma om att ökar. Det kan funka en period innan man får problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Jag hade väldigt liknande fel när jag byggde ihop en min förra rigg. I mitt fall visade det sig efter mycket om och men vara en sticka ram som var defekt. Har du tur så är det inte värre än så.

körde memtest inga problem

Skrivet av panpo98:

Du kan ladda ned memtest för att kolla upp minnena.

Sen ska du kolla om minnenas volt (spänning) och timing (latens) är rätt inställd. Rätt siffror hittar du på tillverkarens hemsida och på vissa butikers.

Många gör misstaget att bara öka hastigheten (frekvensen) till 1600MHz vilket räknas som minnes överklockning av moderkortet trots att minnena stöder hastigheten. Det kan resultera i dina problem. Man ska alltid ställa in dom innan man ens kan drömma om att ökar. Det kan funka en period innan man får problem.

minnena är 6 år gammla nu tror jag 2x4 gb cl9 corsair xms3 1600. alltid kört i 9-9-9-24 1600mhz 1.65v som de ska vara i. aldrig haft problem med det innan.

ett annat problem soim kom tillbaka idag som inte jag haft på länge är att datorn stänger av sig som om man drar strömmen till den, efter den har varit urladdad i en stund går den igång igen. Hade detta problem för ett halvår sendan ungefär. Tror att det kan vara releterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

ett annat problem soim kom tillbaka idag som inte jag haft på länge är att datorn stänger av sig som om man drar strömmen till den, efter den har varit urladdad i en stund går den igång igen. Hade detta problem för ett halvår sendan ungefär. Tror att det kan vara releterat

Just det att datorn stänger av sig och inte går att sätta igång direkt låter som en överhettad processor, hade den bara stängt av sig och det sen gick att sätta på direkt så hade jag tippat PSU.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.