när räknas en ipad som begagnad egentligen? problem med elgiganten.

Permalänk

när räknas en ipad som begagnad egentligen? problem med elgiganten.

jag köpte för mindre än en månad sedan en ny ipad air på elgiganten. redan första veckan uppstod det problem med skärmen där den helt slutade att svara på touchscreenen. jag avfärdade det och tänkte att den bara hade frusit eller liknande. nu efter dryga tre veckor svarar skärmen inte överhuvudtaget och jag har försökt med att återställa den genom datorn och allting annat man kan göra. ingenting hjälpte.

idag gick jag med den till elgiganten med låda och laddare och hela härligheten för att byta ut den mot en ny, då det garanterat är ett tillverkningsfel på den. där möter jag en väldigt otrevlig personal som ber mig gå till lan-master med ipaden. om cirka 5 dagar så kommer de ha konstaterat att den är trasig och jag kommer få en refurbished ipad tillbaka.
inte för att jag har några problem med refurbished, men av rena princip skäl tycker jag det är väldigt dåligt då jag precis köpte en ny för nästan 4000 och en refurbished kostar runt 500 kr mindre. så för mina 4000 kr som jag gav för min första ipad så får jag nu istället en refurbished för 3500 tillbaka plus betala 500 för att de på lan-masters har kollat på min förstinköpta ipad. så för att få lite vatten på min kvarn då jag tänker kräva en ny ipad undrar jag när en produkt egentligen räknas som begagnad och en refurbished kan ges som en likvärdig produkt? i min mening borde en produkt som fortfarande är inne på 30 dagars öppet köp räknas som ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster_truck:

jag köpte för mindre än en månad sedan en ny ipad air på elgiganten. redan första veckan uppstod det problem med skärmen där den helt slutade att svara på touchscreenen. jag avfärdade det och tänkte att den bara hade frusit eller liknande. nu efter dryga tre veckor svarar skärmen inte överhuvudtaget och jag har försökt med att återställa den genom datorn och allting annat man kan göra. ingenting hjälpte.

idag gick jag med den till elgiganten med låda och laddare och hela härligheten för att byta ut den mot en ny, då det garanterat är ett tillverkningsfel på den. där möter jag en väldigt otrevlig personal som ber mig gå till lan-master med ipaden. om cirka 5 dagar så kommer de ha konstaterat att den är trasig och jag kommer få en refurbished ipad tillbaka.
inte för att jag har några problem med refurbished, men av rena princip skäl tycker jag det är väldigt dåligt då jag precis köpte en ny för nästan 4000 och en refurbished kostar runt 500 kr mindre. så för mina 4000 kr som jag gav för min första ipad så får jag nu istället en refurbished för 3500 tillbaka plus betala 500 för att de på lan-masters har kollat på min förstinköpta ipad. så för att få lite vatten på min kvarn då jag tänker kräva en ny ipad undrar jag när en produkt egentligen räknas som begagnad och en refurbished kan ges som en likvärdig produkt? i min mening borde en produkt som fortfarande är inne på 30 dagars öppet köp räknas som ny?

Finns mig veterligen ingen vedertagen branschstandard. Dock så hade Benq 2veckor för ett antal år sedan. Skulle nog tänka att det är osannolikt att det finns ett lagkrav på längre än så. Sorry, förstår att det inte är svaret du hoppats på.

Sedan skall du väl inte behöva betala för en undersökning ifall varan är felaktig? Låter väldigt konstigt. En refurbished räknas som likvärdig produkt i branschen. Inget konstigt med det. Kan ju kolla om du kam ångra köpet iom 30 dagarna. Varan är ju fixad av verkstad.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Hedersmedlem

Får man problem ska man aldrig vänta med att reklamera. Ju längre tid från inköpsdatum desto mindre chans att man får en helt ny i utbyte. Olika tillverkare har olika policy vid DOA, men de är frivilliga och inget lagkrav (alltså t ex direktutbyte till ny inom 10 dagar eller hur det kan se ut).

Du ska givetvis inte behöva betala för felsökningsavgift om det är konstaterat fel på varan. Har de verkligen krävt dig på 500kr trots att de konstaterat fel på varan eller är tråden spekulationer från din sida?

En vara är inte ny efter 30 dagars användning. Skulle du själv vilja betala fullpris för en iPad som varit ute hos kund i en månad?

Detta hör hemma i Konsumenträtt, flyttar.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Påföljder vid fel på varan

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Avhjälpande och omleverans

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Får man problem ska man aldrig vänta med att reklamera. Ju längre tid från inköpsdatum desto mindre chans att man får en helt ny i utbyte. Olika tillverkare har olika policy vid DOA, men de är frivilliga och inget lagkrav (alltså t ex direktutbyte till ny inom 10 dagar eller hur det kan se ut).

Du ska givetvis inte behöva betala för felsökningsavgift om det är konstaterat fel på varan. Har de verkligen krävt dig på 500kr trots att de konstaterat fel på varan eller är tråden spekulationer från din sida?

En vara är inte ny efter 30 dagars användning. Skulle du själv vilja betala fullpris för en iPad som varit ute hos kund i en månad?

Detta hör hemma i Konsumenträtt, flyttar.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Det där är 100% trams.

Reklamation

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.

Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.

Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skuggan74:

Det där är 100% trams.

Reklamation

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.

Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.

Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

Skickades från m.sweclockers.com

Vad skrev jag som var trams? Specificera, tack. Att bara citera lagtexter kan alla göra.

Man har ingen laglig rätt att få en helt ny vara i utbyte precis som jag skrev. Att få den reparerad eller utbytt (även till refurbished), ja. Trådskaparen vill ha en helt ny iPad i utbyte, men någon sådan laglig rätt finns inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Det där med refurbished är tyvärr standard, man fokuserar på funktion mer än ålder (repor och dylikt är givetvis oacceptabelt). Däremot så skulle jag gjort ett batteritest både på den nyköpta och ersättningsmaskinen och se om de är likvärdiga, är de inte det kan du hävda att funktionen/prestanda inte är likvärdig. Det håller. De flesta trycker nog in nytt batteri men Apple limmar väl sina så en lite chans/risk finns väl att gammelbatteriet sitter kvar i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Vad skrev jag som var trams? Specificera, tack. Att bara citera lagtexter kan alla göra.

Man har ingen laglig rätt att få en helt ny vara i utbyte precis som jag skrev. Att få den reparerad eller utbytt (även till refurbished), ja. Trådskaparen vill ha en helt ny iPad i utbyte, men någon sådan laglig rätt finns inte.

Han har laglig rätt att kräva omleverans eller till och med häva köpet. Man har 2 månader på sig att reklamera ett fel inte 10 dagar.

Jag skulle hävt köpet och köpt en ny om butiken vägrar lämna ut en sprillans ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

När du har köpt en vara bör du gå hem med den och se om den passar ditt behov. Om du inte trivs med den har du full returrätt i 30 dagar. Det innebär att du har öppet köp under hela denna period, och kan lämna tillbaka varan samt få pengarna tillbaka även om den är använd!
Förutsättningen är att du har kvittot, att varan är komplett och i det tillstånd som den var i när du tog emot den.

http://www.elgiganten.se/cms/oppet-kop-elgiganten/oppet-kop-h...

Alltså borde du kunna lämna tillbaka den.
När jag köpte en surfplatta som hade ett mindre fel med skärmen, så sa de på Elgiganten att om jag kommer in med den inom 30 dagar från köp så byter de direkt ut den mot en ny produkt.

Även Dustin Home använder den metoden, att man får en helt ny om man klagar inom öppet köp-tiden.

Så jag tycker att du borde kunna få en ny direkt! Om inte, lämna tillbaka den på öppet köp, få tillbaka pengarna och köp en ny padda.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skuggan74:

Han har laglig rätt att kräva omleverans eller till och med häva köpet. Man har 2 månader på sig att reklamera ett fel inte 10 dagar.

Jag skulle hävt köpet och köpt en ny om butiken vägrar lämna ut en sprillans ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Tydligen kan du inte läsa dina egna citeringar och inte heller vad jag skriver. 10 dagar var bara ett exempel.

Man har inte laglig rätt att kräva omleverans eller att häva köpet. Det är säljaren som avgör vilket blir billigast för honom, precis som lagtexten du citerat säger. Det kan bli fråga om omleverans, men som sagt, det är säljaren som avgör om det innebär oskäliga kostnader eller inte. Häva köpet har man inte rätt till innan säljaren haft möjlighet att åtgärda felet.

Skrivet av Fltoig:

http://www.elgiganten.se/cms/oppet-kop-elgiganten/oppet-kop-h...

Alltså borde du kunna lämna tillbaka den.
När jag köpte en surfplatta som hade ett mindre fel med skärmen, så sa de på Elgiganten att om jag kommer in med den inom 30 dagar från köp så byter de direkt ut den mot en ny produkt.

Även Dustin Home använder den metoden, att man får en helt ny om man klagar inom öppet köp-tiden.

Så jag tycker att du borde kunna få en ny direkt! Om inte, lämna tillbaka den på öppet köp, få tillbaka pengarna och köp en ny padda.

Du menar alltså att Elgiganten godkänner tillbakalämnande av en defekt vara inom Öppet köp? Om så är fallet låter det som specialpolicy hos de företagen och inget generellt man kan räkna med. Bra för trådskaparen om det stämmer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Man har inte laglig rätt att kräva omleverans eller att häva köpet.

Man har laglig rätt att kräva
1. Avhjälpande/reparation
2. Omleverans
3. Hävning av köpet
4. Ersättning/prisavdrag

Sedan finns det ett par undantag:
I. Om man kräver 1 eller 2 får säljaren välja det andra av dessa om
a. Han kan visa att alternativet är oskäligt dyrt
b. Det kan ske utan väsentlig olägenhet för kunden
II. Om man kräver 3 eller 4 får säljaren på eget bevåg välja 1 eller 2 om det kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen.

Normalt (d.v.s. om inga särskilda omständigheter föreligger) anses olägenheten för kund inte vara större än att man får stå ut med några reparationsförsök innan omleverans (som vanligtvis är dyrare än reparation för säljaren, även om man i många fall kan ifrågasätta om det verkligen är oskäligt dyrt) eller hävning kommer ifråga.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Tydligen kan du inte läsa dina egna citeringar och inte heller vad jag skriver. 10 dagar var bara ett exempel.

Man har inte laglig rätt att kräva omleverans eller att häva köpet. Det är säljaren som avgör vilket blir billigast för honom, precis som lagtexten du citerat säger. Det kan bli fråga om omleverans, men som sagt, det är säljaren som avgör om det innebär oskäliga kostnader eller inte. Häva köpet har man inte rätt till innan säljaren haft möjlighet att åtgärda felet.

Du menar alltså att Elgiganten godkänner tillbakalämnande av en defekt vara inom Öppet köp? Om så är fallet låter det som specialpolicy hos de företagen och inget generellt man kan räkna med. Bra för trådskaparen om det stämmer.

Säljaren bestämmer absolut inte, man kan häva köpet eller kräva omleverans om det inte orsakar en för stor kostnad för leverantören. I det här fallet kostar det butiken ingenting, eftersom det är ett garantiärende så får även butiken tillbaka sina pengar av Apple.
Tänk dig själv hur det skulle se ut om säljaren godtyckligt kunde göra som han behagar. Nu är det som tur är reglerat av lagar och regler, en del butiker väljer själva att erbjuda bättre villkor än vad lagen säger, det är den frivilliga delen du menar antar jag?
Därav citerade jag lagen till dig, som du påstod inte fanns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PeCe:

Man har laglig rätt att kräva
1. Avhjälpande/reparation
2. Omleverans
3. Hävning av köpet
4. Ersättning/prisavdrag

Sedan finns det ett par undantag:
I. Om man kräver 1 eller 2 får säljaren välja det andra av dessa om
a. Han kan visa att alternativet är oskäligt dyrt
b. Det kan ske utan väsentlig olägenhet för kunden
II. Om man kräver 3 eller 4 får säljaren på eget bevåg välja 1 eller 2 om det kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen.

Normalt (d.v.s. om inga särskilda omständigheter föreligger) anses olägenheten för kund inte vara större än att man får stå ut med några reparationsförsök innan omleverans (som vanligtvis är dyrare än reparation för säljaren, även om man i många fall kan ifrågasätta om det verkligen är oskäligt dyrt) eller hävning kommer ifråga.

Med det jag skrev som du citerade, menar jag att man inte kan kräva att få just en omleverans eller hävning av köpet eftersom det finns undantag, undantag som du själv skriver om. I praktiken har säljaren i princip alltid rätt att försöka laga produkten i första hand och först om detta misslyckas kommer omleverans eller hävning in i bilden. Kan vi vara överens om det?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Säljaren bestämmer absolut inte, man kan häva köpet eller kräva omleverans om det inte orsakar en för stor kostnad för leverantören. I det här fallet kostar det butiken ingenting, eftersom det är ett garantiärende så får även butiken tillbaka sina pengar av Apple.
Tänk dig själv hur det skulle se ut om säljaren godtyckligt kunde göra som han behagar. Nu är det som tur är reglerat av lagar och regler, en del butiker väljer själva att erbjuda bättre villkor än vad lagen säger, det är den frivilliga delen du menar antar jag?
Därav citerade jag lagen till dig, som du påstod inte fanns.

Skickades från m.sweclockers.com

I praktiken är det säljaren som bestämmer vilken åtgärd som gäller vid reklamation. Om det är ett garantiärende så är det den parten som står för garantin som bestämmer och då gäller inte reglerna som styr reklamationsrätten.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Som flera andra redan har skrivit så är det refurbished som gäller. Detta är inte El-Gigantens regler utan Appels regler som alla återförsäljare / service partners måste förhålla sig till om dom vill sälja Apple produkter. Köper man Apples produkter så köper man också tyvärr denna typ av service / garanti lösning som du bör ha kollat upp innan du köpte en Apple produkt.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Säljaren bestämmer absolut inte, man kan häva köpet eller kräva omleverans om det inte orsakar en för stor kostnad för leverantören. I det här fallet kostar det butiken ingenting, eftersom det är ett garantiärende så får även butiken tillbaka sina pengar av Apple.
Tänk dig själv hur det skulle se ut om säljaren godtyckligt kunde göra som han behagar. Nu är det som tur är reglerat av lagar och regler, en del butiker väljer själva att erbjuda bättre villkor än vad lagen säger, det är den frivilliga delen du menar antar jag?
Därav citerade jag lagen till dig, som du påstod inte fanns.

Skickades från m.sweclockers.com

Säljaren är inte rättslös och har faktisk lagligt utrymme att välja lämplig åtgärd - i normalfallet. Vad det kostar eller inte kostar för Elgiganten eller vad deras avtal med Apple säger kan vi bara spekulera i och hör därför inte hit. Detsamma gäller meningslös och osammanhängande argumentation och raljerande som inte är relevant i frågan. Försök vara saklig, det vinner tråden på.

Hittade ett exempel på ARN där säljaren beviljats åtgärda fel trots att köparen vill ha omleverans: 2004-3797 (går inte att direktlänka)

Edit: PeCe sammanfattar det hela väldigt bra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om möjligt, gå alltid till en apple store med strulande appleprylar istället för el-ladorna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Säljaren är inte rättslös och har faktisk lagligt utrymme att välja lämplig åtgärd - i normalfallet. Vad det kostar eller inte kostar för Elgiganten eller vad deras avtal med Apple säger kan vi bara spekulera i och hör därför inte hit. Detsamma gäller meningslös och osammanhängande argumentation och raljerande som inte är relevant i frågan. Försök vara saklig, det vinner tråden på.

Hittade ett exempel på ARN där säljaren beviljats åtgärda fel trots att köparen vill ha omleverans: 2004-3797 (går inte att direktlänka)

Edit: PeCe sammanfattar det hela väldigt bra.

Har jag påstått att säljaren är rättslös??
Lagarna är självklart relevanta när snubben innan påstår att det inte finns några lagar som gäller för säljaren utan att det är säljarens policy som gäller..?

Avtalet mellan Apple och Elgiganten kan du skita i för det hör inte hit ändå, det vi talar om här är vad lagen säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Har jag påstått att säljaren är rättslös??
Lagarna är självklart relevanta när snubben innan påstår att det inte finns några lagar som gäller för säljaren utan att det är säljarens policy som gäller..?

Avtalet mellan Apple och Elgiganten kan du skita i för det hör inte hit ändå, det vi talar om här är vad lagen säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Multiman har helt rätt när han hävdade att säljarens policy avgör inom vilka tidsramar RMA/DOA tillämpas. Lagen fastställer bara att köpare kan begära återköp eller reparation men det är fortfarande säljaren som ytterst avgör lämplig åtgärd med ledning av KKL.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Med det jag skrev som du citerade, menar jag att man inte kan kräva att få just en omleverans eller hävning av köpet eftersom det finns undantag, undantag som du själv skriver om. I praktiken har säljaren i princip alltid rätt att försöka laga produkten i första hand och först om detta misslyckas kommer omleverans eller hävning in i bilden. Kan vi vara överens om det?

Absolut.

Det var just hur du skrev att man inte har laglig rätt att kräva omleverans/hävning som jag reagerade på. Man har laglig rätt att kräva detta...men säljaren har i vissa fall laglig rätt att välja annan åtgärd än den man krävt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

brukar inte elgiganten ha typ 30-60-90 dagars öppet köp osv som de skryter med? låter oresonligt det där tycker jag..

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

du ska aldrig gå och lämna den till annan plats en där du köpt produkten oavsett vad dom säger.
Du har all rätt att häva köpet/eller få en helt ny. Om detta hänt på Elgiganten rekommenderar jag dig att ta kontakt med deras kundtjänst och förklara vad som hänt, namnge gärna personen som du talade med när du skulle lämna in den,

/Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Du har all rätt att häva köpet/eller få en helt ny.

Nej, det stämmer inte, läs gärna i tråden innan du skriver. Du har däremot rätt om att man alltid skall gå genom säljaren.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk

Jag hade begärt att Omleverans/häva köpet för att inhandla i annan butik. Hävdat att det är väsentlig olägenhet att vara utan plattan, då den behövs i mitt arbete och ifrågasatt om Elgiganten även ersätter utebliven arbetsinkomst för alla dom dagarna reparationen tar.
I mitt fall hade dom fått betala nästan en ny surfplatta för varje arbetsdag, så tror inte dom hade valt reparation som alternativ.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Nej, det stämmer inte, läs gärna i tråden innan du skriver. Du har däremot rätt om att man alltid skall gå genom säljaren.

Detta hände mig också , men dock inte på en padda.
Då sa dom i affären att dom ska laga produkten , går den sönder igen får jag häva köpet. " Den gick sönder igen "
Till sist fick jag ringa konsumentombudsmannen där jag bor och efter det fick jag häva köpet.
Det finns lagar och regler , men ibland är det rena lotteriet när man ska få något lagat eller hävt.
Lycka till med din Ipad.
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Jag hade begärt att Omleverans/häva köpet för att inhandla i annan butik. Hävdat att det är väsentlig olägenhet att vara utan plattan, då den behövs i mitt arbete och ifrågasatt om Elgiganten även ersätter utebliven arbetsinkomst för alla dom dagarna reparationen tar.
I mitt fall hade dom fått betala nästan en ny surfplatta för varje arbetsdag, så tror inte dom hade valt reparation som alternativ.

Köper du som företag gäller inte Konsumentköplag, så du kan därav vara lite mer begränsad i dina rättigheter. Har du köpt den som privatperson får du svårt att kräva ersättning för förlorad arbetsinkomst.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Skrivet av iFraja:

Köper du som företag gäller inte Konsumentköplag, så du kan därav vara lite mer begränsad i dina rättigheter. Har du köpt den som privatperson får du svårt att kräva ersättning för förlorad arbetsinkomst.

Kan vara så att man köper privat för att ha i tjänsten, samma sak med mobiltelefon, många företag låter sina anställda använda sina egna privata mobiltelefoner i tjänsten och kompenserar med någon hundring extra i månaden på lönen.

I det fallet borde både konsument köplagen gälla och kunna kräva in för förlorad arbetsinkomst, tycker jag iaf.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Förlorad arbetsinkomst kan ni bara glömma, det skulle inte gå att sälja prylar till vettiga priser om folk skulle hålla på att kräva saker hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av junkan:

Förlorad arbetsinkomst kan ni bara glömma, det skulle inte gå att sälja prylar till vettiga priser om folk skulle hålla på att kräva saker hela tiden.

Det brukar krävas en rad händelser som gått rejält fel på vägen innan det går så långt. Men möjligheten finns absolut.

monster_truck & Playboy_1338 har dock inte mycket att komma med.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Om det finns en Apple store där du bor(Stockhoolm & Malmö?) så kan du kolla där med men med största säkerhet får du även där en refurbished.

Köpte ne iPad mini v1 när den kom ut. enheten hade ett dammkorn mellan glas och display som syntes, gick med den till en Apple store efter 10 månader och det var inga problem. Tog 10 min så hade jag en refurbished enhet i handen, dock i perfekt nyskick.