Fujitsu Laptop startar inte efter installation av SSD

Permalänk
Medlem

Fujitsu Laptop startar inte efter installation av SSD

Hej!

Jag har en Fujitsu Lifebbok NH532 och nyligen köpte jag en Samsung EVO840 SSD som jag nu försöker installera i datorn men har stött på ordentliga problem. Det var lite småkrångel med den kloning-programvara som medföljde men till slut lyckades jag klona min Windows 8-partition till den nya disken och jag satte sedan in den i datorn i den andra hårddisk-sloten. Vid första uppstart bootade datorn från den gamla disken (helt naturligt) och jag kom åt den nya SSD:n utan problem, både i utforskaren och Samsungs egna analysprogram.

Sedan startade jag om datorn, gick in i BIOS och ändrade boot-ordning så att datorn skulle välja SSD:n i första hand, sparade ändringarna och startade om igen och sedan dess är datorn helt svart när man försöker starta den. Ingen Fujitsu-logga, ingen text, ingenting. Bara helt svart, och det går inte att komma in i BIOS igen. Har testat att plocka ur SSD:n, och även att plocka ur bägge diskarna men ingen skillnad.

När jag försöker boota datorn med en disk installerad så lyser HDD-lampan på framsidan en kort stund för att sedan slockna. Datorns fläkt är igång, men i övrigt ingen aktivitet.

Vad kan ha hänt och vad kan jag göra för att försöka lösa detta?

Permalänk
Avstängd

Testa återställa Cmos.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Testa återställa Cmos.

Ja, lite allmän googling pekade åt det hållet också. Mitt problem där är att batteriet verkar tämligen otillgängligt på just den här modellen. Någon som har erfarenhet av just denna?

Permalänk
Medlem

Kan ju vara installationen på ssdn som är pajj också? Att du kommer åt disken när du bootat från din mekaniska disk innebär ju inte att ssdn är bootbar?

Testa göra en ren installation på ssdn och se om detta löser problemen.

Permalänk
Medlem

Du har inte möjlighet att testa disken i en annan dator? Disken var korrekt formaterad osv innan du kopierade över partitionen?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Datorn startar alltså inte även om jag tar ut SSD disken och bara kör den som satt i tidigare, eller ingen HDD alls för den delen. Det kommer aldrig upp någonting på skärmen alls.

Ska testa SSD:n i en annan dator också och förmodligen gjorde jag inte allt helt rätt vid kloningen/installationen, men just nu är det större problemet att min laptop inte går att använda, med eller utan SSD.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering då.

Lyckades med hjälp av en datakunnig kollega skruva isär datorn och få loss batteriet för att återställa CMOS, men det gör ingen som helst skillnad. Kolsvart skärm och inget mer händer.

Permalänk
Hedersmedlem

Använde du ESD-skydd vid monteringen?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Använde du ESD-skydd vid monteringen?

Nej.

Datorn bootade ju dock utan bekymmer efter monteringen och alla diskar gick att komma åt som de skulle. Det var först efter att ändringarna i BIOS gjorts som problemet uppstod. Kan det bli någon slags fördröjd skada ändå?

Dvs.

1. Skruvade i SSD:n
2. Bootade från den gamla disken, alla diskar och allt annat med datorn fullt fungerande
3. Startade om datorn och gick in i BIOS
4. Ändrade boot-ordningen så att SSD:n skulle användas istället
5. Valde Spara och Starta om
6. Dator kaputt

Permalänk
Medlem
Skrivet av aeneuman:

Nej.

Datorn bootade ju dock utan bekymmer efter monteringen och alla diskar gick att komma åt som de skulle. Det var först efter att ändringarna i BIOS gjorts som problemet uppstod. Kan det bli någon slags fördröjd skada ändå?

Dvs.

1. Skruvade i SSD:n
2. Bootade från den gamla disken, alla diskar och allt annat med datorn fullt fungerande
3. Startade om datorn och gick in i BIOS
4. Ändrade boot-ordningen så att SSD:n skulle användas istället
5. Valde Spara och Starta om
6. Dator kaputt

Återställ bios till standard inställningar och installera om windows på nya ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexan92:

Återställ bios till standard inställningar och installera om windows på nya ssd.

Hur går man tillväga för att återställa bios? Jag har redan plockat ut och satt tillbaka batteriet på moderkortet men utan effekt. Skärmen är och förblir kolsvart.

Permalänk
Avstängd

Plocka ut ramminnen och starta datorn? Skriker datorn då?
Plocka ut batteriet ur datorn, Tryck in powerknappen och håll den intryckt i ett par sekunder. sätt sen i batteriet igen och försök än en gång.
Har något hänt med bios som du inte kan lösa så hitta närmaste skrot återvinning och lämna datorn där. För har du pajjat bios så är det inte värt pengarna att försöka fixa det.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Hur länge låter du datorn vara igång när du försöker starta upp den?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Hur länge låter du datorn vara igång när du försöker starta upp den?

Allt från några sekunder till flera minuter. Sitter det en HDD i när jag startar så lyser den lampan i kanske 5-10 sekunder och sedan slocknar den och datorn gör inte så mycket alls. Fläkten går, och trycker man ut DVD-spelaren så reagerar den osv, men inget syns på skärmen någonsin.

Jag har inte plockat ur minnena och försökt starta, det kan jag testa. Då borde datorn ge ifrån sig något slags argt pip helst va?

Skroten är det jag är ganska så förberedd på ja. Väldigt trist, för det var en bra liten laptop.

Permalänk
Avstängd

Har du provat att koppla in en extern skärm till datorn?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Har du provat att koppla in en extern skärm till datorn?

Ja, men det blev ingen skillnad. Provade även att dra ur sladden från moderkortet till laptop-skärmen för att föröka "tvinga" datorn att använda den externa, men det fungerade inte heller.

Permalänk
Avstängd

hmm, Beats me. Och det är inte så att du behöver trycka någon kombination på tgb för att få igång skärmen igen? typ fn- F4 eller liknande

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

hmm, Beats me. Och det är inte så att du behöver trycka någon kombination på tgb för att få igång skärmen igen? typ fn- F4 eller liknande

Jag ska försöka hitta någon lista på sådana kommandon för Fujitsu och prova mig fram.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Plocka ut ramminnen och starta datorn? Skriker datorn då?
Plocka ut batteriet ur datorn, Tryck in powerknappen och håll den intryckt i ett par sekunder. sätt sen i batteriet igen och försök än en gång.
Har något hänt med bios som du inte kan lösa så hitta närmaste skrot återvinning och lämna datorn där. För har du pajjat bios så är det inte värt pengarna att försöka fixa det.

Jag har nu provat att plocka ur ramminnena ur datorn och starta, vilket resulterade i blinkande LED vilket enligt google ska vara den moderna varianten av arga pip. Testade att bara köra ett minne i taget och i de olika minnesslottarna, men det gjorde inte heller någon skillnad.

Har även testat alla funktionsknappar som har med skärmen att göra (kontrast, utgång osv) men inte heller det har någon effekt.

Märkligt problem detta.