NAS för lagring och nerladdning.

Permalänk

NAS för lagring och nerladdning.

Hej, jag ska strax flytta och planerar på köpa en NAS för att lagra egentagna foton och video men även musik och spel jag köpt. Enda kravet jag egentligen har är att den ska ha fyra platser för hårddiskar och att man ska kunna tanka ner via torrent direkt på NAS'en. Behöver inte en massa extra funktioner utan en prisvärd och fungerande NAS för dessa ändamål.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera en NAS från Synology, jag har en själv (214play) och är mycket nöjd med den. Jag var också inne på en NAS med fyra platser först men insåg att man kommer långt med två platser nu när diskarna börjar bli ganska stora, men det beror såklart på vilka krav/önskemål man har.

Egentligen tror jag att nästan vilken NAS som helst skulle kunna uppfylla dina önskemål. Men om man fyller i de krav du skrivit på prisjakt och sorterar på rank får man följande lista.
En parentes om namngivningen hos synology, första siffran är antal diskplatser och de två efterföljande är lanseringsår.

Permalänk
Medlem

Kör på en Synology-NAS.

Permalänk
Inaktiv

eller så bygger du dig en egen med freenas

Permalänk
Medlem

Synology
Har en 2 slots som kört 24/7 i 2 år. Enda avbrott är pga strömavbrott i området

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Tack för alla svar! Jag kanske borde tänka över och köpa en 2 bay NAS till och börja med. Ska kika Synology lite närmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargavinter:

Tack för alla svar! Jag kanske borde tänka över och köpa en 2 bay NAS till och börja med. Ska kika Synology lite närmare.

Jag skulle rekommendera en 4-bays Synology. Själv har jag en gammal DS411 som fungerar utmärkt. Foton vill man ju inte bli av med och med 4 diskar kan du köra vettig RAID. Synology har stöd för Amazon Glacier, som är den bästa (billigaste) backupen, och då klarar man sig kanske utan raid.

Med 2 diskar kan du köra spegling, men då får man ju halverat utrymme.

Permalänk
Medlem

Jag kör en 214play och är riktigt nöjd med funktionerna och prestandan. Kommer nog att uppgradera till en 4 bay framöver (eller till större hårddiskar). Jobbar på att få wake on wan att fungera, om/när det väl sker kommer jag att vara så nöjd som det går.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021