SATA 3 kontrollkort

Permalänk
Medlem

SATA 3 kontrollkort

Jag behöver uttag för fyra SATA enheter till. Har ni några tipps om bra kontrollkort. Jag har sett att många har RAID men det är inget jag behöver utan fyra SATA 3 uttag räcker. Kortet skall ju ner i en PCI express plats. Det är ett Gigabyte GA-Z97X-UD5H-BK moderkort jag har.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inget tips på någon kontroller utan RAID, men varför behöver du SATA3? Skall du ha det till lagringsdiskar så räcker ju 2.0. Om du har så många diskar så kanske du måste köpa ett annat moderkort, det finns de med väldigt många SATA portar.

Edit: du kanske kan hitta något här: http://www.dustinhome.se/xgroup/19428/pci-express/

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Inaktiv

Ska du ha något bra så blir det biligare att köpa ett nytt moderkort med flera uttag.

Permalänk
Medlem

Ett LSI 9211-8i borde täcka dina behov bra och lite till, finns att köpa på Ebay för ca 700kr. Sen behöver du 1 eller 2st SFF-8087 till SATA-kablar , max 50kr/st på Ebay också.

Fördelen med kort med LSI-chip är att det finns drivrutiner till de flesta operativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Ett LSI 9211-8i borde täcka dina behov bra och lite till, finns att köpa på Ebay för ca 700kr. Sen behöver du 1 eller 2st SFF-8087 till SATA-kablar , max 50kr/st på Ebay också.

Fördelen med kort med LSI-chip är att det finns drivrutiner till de flesta operativ.

Snabb kapning och följd fråga på detta. Är det dessa kort som är FreeNas kompatibla?
Vill minnas att jag tittade efter ett sådant innan.

Permalänk
Medlem

Jag har redan ett kort med åtta uttag. Två går till var sin SSD, två till en DVD och Blu-Ray och fyra till vanliga diskar. Men jag har samlat på mig flera hårddiskar så jag hade tänkt få in några fler. Jag har en Define R4 så det finns ju plats till åtta diskar. Kanske skulle det räcka med ett kort med två SATA 3 kontakter.
Kanske är det bättre att hålla mig till fyra och köpa några större?
Varför SATA 3 framför SATA 2? Jo den här datorn är precis nyköpt och datorn innan hade SATA 2 och det jag märkte var att alla mina hårddiskar blev snabbare i den nya datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Snabb kapning och följd fråga på detta. Är det dessa kort som är FreeNas kompatibla?
Vill minnas att jag tittade efter ett sådant innan.

Ja, FreeNAS/FreeBSD har stöd för i princip alla LSI-baserade kort, själv kör mina 3 kort på en virtuell OmniOS-server.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CGD:

Jag har redan ett kort med åtta uttag. Två går till var sin SSD, två till en DVD och Blu-Ray och fyra till vanliga diskar. Men jag har samlat på mig flera hårddiskar så jag hade tänkt få in några fler. Jag har en Define R4 så det finns ju plats till åtta diskar. Kanske skulle det räcka med ett kort med två SATA 3 kontakter.
Kanske är det bättre att hålla mig till fyra och köpa några större?
Varför SATA 3 framför SATA 2? Jo den här datorn är precis nyköpt och datorn innan hade SATA 2 och det jag märkte var att alla mina hårddiskar blev snabbare i den nya datorn.

På hårddiskar märks väldigt liten skillnad mellan SATA 2 och 3. De är inte tillräckligt snabba för att dra nytta av den ökade bandbredden.
Förmodligen upplevde du diskarna som snabbare för att du rensade datorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

På hårddiskar märks väldigt liten skillnad mellan SATA 2 och 3. De är inte tillräckligt snabba för att dra nytta av den ökade bandbredden.
Förmodligen upplevde du diskarna som snabbare för att du rensade datorn.

Inget rensande här inte. Jag tog alla de diskar jag hade i gamla datorn och stoppade in dem i den nya. Jag gjorde en test på alla mina diskar i den förra datorn skall se om jag har datan kvar på någon hårddisk eller om jag bara skrev upp dem på papper.
Det har varit intressant att kunna jämföra men visst när jag flyttar på större mängder från en disk till en annan så ser jag att det går fortare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CGD:

Inget rensande här inte. Jag tog alla de diskar jag hade i gamla datorn och stoppade in dem i den nya. Jag gjorde en test på alla mina diskar i den förra datorn skall se om jag har datan kvar på någon hårddisk eller om jag bara skrev upp dem på papper.
Det har varit intressant att kunna jämföra men visst när jag flyttar på större mängder från en disk till en annan så ser jag att det går fortare.

Ok. Kan bero på kontrollerkretsen och hur den är inkopplad också. En sak att tänka på om du skaffar ett SATA3-kort är att det inte kan vara inkopplat med PCIe x1. Oftast är de portarna på moderkortet bara PCIe 2.0 och då är inte porten tillräckligt snabb för att maxa ens en ensam SATA3-port. Ska du dessutom ha flera SATA3 kontakter på kortet som du vill kunna använda samtidigt behöver det ha fler PCIe lanes. LSI kortet som tipsats om innan har PCIe x4, vilket räcker betydligt längre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Inget rensande här inte. Jag tog alla de diskar jag hade i gamla datorn och stoppade in dem i den nya. Jag gjorde en test på alla mina diskar i den förra datorn skall se om jag har datan kvar på någon hårddisk eller om jag bara skrev upp dem på papper.
Det har varit intressant att kunna jämföra men visst när jag flyttar på större mängder från en disk till en annan så ser jag att det går fortare.

En vanlig mekanisk hårddisk använder inte ens SATA2 fullt ut. punkt slut.

det du upplevde berodde på något annat än övergången till SATA3.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ok. Kan bero på kontrollerkretsen och hur den är inkopplad också. En sak att tänka på om du skaffar ett SATA3-kort är att det inte kan vara inkopplat med PCIe x1. Oftast är de portarna på moderkortet bara PCIe 2.0 och då är inte porten tillräckligt snabb för att maxa ens en ensam SATA3-port. Ska du dessutom ha flera SATA3 kontakter på kortet som du vill kunna använda samtidigt behöver det ha fler PCIe lanes. LSI kortet som tipsats om innan har PCIe x4, vilket räcker betydligt längre.

x8 är det väl förvisso.

Permalänk
Medlem

Härifrån beställde jag har jag för mig, ca 10-12 dagars leverans från Honkong, väl paketerat.

http://www.ebay.com/itm/New-Sealed-LSI-9211-8i-SAS-SATA-8-por...