Hjälp mig med att bygga gamingdator, max 13k

Permalänk
Medlem

Hjälp mig med att bygga gamingdator, max 13k

Jag har funderat länge på att bygga en gamingdator, eller iallafall delarna till den, och jag har väldigt svårt att bestämma mig då jag helt ärligt inte är så kunnig i detta ämnet.

Jag spelar bara spel som LoL, Hearthstone, CS och DayZ och även kunna spela BF4 på Ultra ~60 fps och vill bara få ut det mesta ur pengarna och ha en dator som ska kunna hålla sig minst 3 år till.
Jag har ingen kunskap när det gäller grafikkort och jag har inga direkt "favoriter"

Ge gärna förklaringar på varför "X" är bättre än "Y" osv. btw min första tråd här på sweclockers.

Här är mitt bygge, ge gärna förslag och förbättringar!
http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=148002q1,153199q...

Permalänk
Medlem

Det ser ganska bra ut, kan ju ge lite tips om du vill få ner kostnaderna lite

1. Om du bara har tänkt spela så kommer du med största sannolikhet ha ingen/väldigt lite nytta av Hyperthreading. HT är det som skiljer i5 och i7:or, så du skulle kunna spara pengar på att gå ner till en i5 t.ex denna http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/200166-intel_.... Du skulle få ungefär samma prestanda i spel och spara 700 kr

2. Grafikkortet kan du också spara in pengar på, det är ingen jätte stor skillnad mellan 290 och 290x. Kanske MAX 10% i optimala scenarion, men kanske 5-8% överlag. Så det är upp till dig om det är värt att spendera några hundra kronor extra för lite mer prestanda. Tänk bara på att du absolut bör ha en tredjepartskylare för 290 eller 290x. Original kylaren är högljud och påverkar prestandan negativt

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Det ser ganska bra ut, kan ju ge lite tips om du vill få ner kostnaderna lite

1. Om du bara har tänkt spela så kommer du med största sannolikhet ha ingen/väldigt lite nytta av Hyperthreading. HT är det som skiljer i5 och i7:or, så du skulle kunna spara pengar på att gå ner till en i5 t.ex denna http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/200166-intel_.... Du skulle få ungefär samma prestanda i spel och spara 700 kr

2. Grafikkortet kan du också spara in pengar på, det är ingen jätte stor skillnad mellan 290 och 290x. Kanske MAX 10% i optimala scenarion, men kanske 5-8% överlag. Så det är upp till dig om det är värt att spendera några hundra kronor extra för lite mer prestanda. Tänk bara på att du absolut bör ha en tredjepartskylare för 290 eller 290x. Original kylaren är högljud och påverkar prestandan negativt

1. Okej tack för tipset, har kollat runt lite på forumet och det är många som säger samma sak!

2. Okej, helt ärligt så vet jag knappt vad en tredjepartskylare är, men kan du länka någon som skulle funka okej? För jag har kollat på både Windforce:s version av kortet och Sapphires, båda har fått bra betyg när det gäller kylning men det verkar ju dock inte stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton098:

1. Okej tack för tipset, har kollat runt lite på forumet och det är många som säger samma sak!

2. Okej, helt ärligt så vet jag knappt vad en tredjepartskylare är, men kan du länka någon som skulle funka okej? För jag har kollat på både Windforce:s version av kortet och Sapphires, båda har fått bra betyg när det gäller kylning men det verkar ju dock inte stämma.

Tredjepartskylare är när en tillverkare slänger på sin egna istället för den AMD har designat. Kortet du har i din kundvagn är av märket Gigabyte och Windforce är namnet på deras kylare

Om du kollar på bilden så ser du att den skiljer sig ganska rejält från referens som ser ut så här

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/190342-sapphi...

Alla referenskylare ser ut så där (även om dekalen kan vara annan färg)

De olika tillverkarna har olika namn, Gigabyte har Windforce, Asus har DirectCUII och Sapphire har Tri-X som exempel

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Tredjepartskylare är när en tillverkare slänger på sin egna istället för den AMD har designat. Kortet du har i din kundvagn är av märket Gigabyte och Windforce är namnet på deras kylare

Om du kollar på bilden så ser du att den skiljer sig ganska rejält från referens som ser ut så här

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/190342-sapphi...

Alla referenskylare ser ut så där (även om dekalen kan vara annan färg)

De olika tillverkarna har olika namn, Gigabyte har Windforce, Asus har DirectCUII och Sapphire har Tri-X som exempel

Okej, förstår nu, men vet du om Sapphire är ett bra alternativ till Windforce? jag kan även tänk mig att slänga in några hundralappar till för ett gtx 780 kort, men frågan är om det är värt det, då 290x presterar bättre men låter mer..

Permalänk
Medlem

Ser detta bra ut?

Hej alla sweclockers, jag tänkte bara dubbelkolla om allt detta funkar tillsammans med dom andra delarna, och vad ni tycker om setupen. Den skall beställas från komplett, därför skriver jag bara ner vilka komponenter jag ska ha pga att man inte kan spara konfigurationen på deras hemsida.

CPU: Intel Core i5-4690k
RAM: Crucial DDR3 Ballistix Sport 1866MHz 8 gb
Moderkort: MSI Z97-G43
GPU: Sapphire Radeon TRI-X R9 290 4GB
Chassi: NZXT H2 Midi Tower Svart
Nätagg: XFX ProSeries Core Edition 850W Plus Bronze
SSD: Crucial MX100 SSD 128GB 2,5"
HDD: Seagate Barracuda® 1TB
DVD: Samsung DVD Writer
OS: W8

Pris: ~12500 kr

Tacksam för svar eftersom ni troligen är mycket kunnigare än mig i detta!

Permalänk

Vad ska du ha datorn till? Antagligen gaming eftersom du har en R9 290 men om du hade tänkt dig använda den till saker som t.ex videoredigering eller tyngre applikationer så kan det alltid vara smart med mera ram.

Vet inte exakt på minnet hur många SATA kablar du får med moderkortet så om det är färre än tre så måste du skaffa en till sån.
Annars borde delarna fungera men som sagt är det svårt att avgöra eftersom du inte sa vad du skulle ha den till..

För mer information/frågor gå till: http://technopryl.weebly.com/

Lycka till med ditt bygge!

Permalänk
Medlem

Ser denna datorn bra ut?

Ser denna datorn bra ut? Ska jag byta ut något?
Vill helst hålla mig inom 12,5k ramen, datorn ska vara till för att kunna spela nyare spel på hög grafik med stadig FPS.
OS och montering ska ingå

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7053478/antons

Permalänk

Skullle väl byta OS till 8.1 64x om jag va du Men det kanske är en smaksak.

Permalänk
Medlem

Okej! Är datorn prisvärd?

Permalänk
Skrivet av Anton098:

Okej! Är datorn prisvärd?

Har inte riktigt koll på intel prossesorer (ska precis köpa en i5 4690k själv) eller SSD "/
Men jo! Skulle väl säga att du får rejält med kraft för pengarna med den där burken Har själv ett R4 chassi och är super nöjd med det.
Skulle byta till AMD GPU dock, skulle vilja säga att en R9 280x eller 290/290x är mer prestanda för pengarna men sen igen så är det väl också en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton098:

Okej! Är datorn prisvärd?

Den ser hyfsat välbalanserad ut ja, jag hade dock inte valt den där SSDn, hade även gått upp på en i klassen 240/250/256GB åtminstone. Minnesfrågan är annan del, 8GB ska visserligen räcka men jag anser att det känns lite snålt i dagsläget för ett nytt system. Även minneshastigheten kan du fundera över, brukar inte skilja så mycket i pris nödvändigtvis.

Men visst, systemet lär väl fungera hyfsat, víktigast där är dock att du byter ut SSDn, den nya versionen av V300 ska ha fått långsammare minneskretsar än den tidigare.

Permalänk
Medlem

Sista koll innan köp!

Har plockat ihop denna datorn, ska hålla mig under 13k gränsen.
Kommer använda datorn för spel och undrar nu bara om det finns något jag kan ändra?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7074912/2014-08-21

Permalänk
Medlem

Om du ska bara använda datorn till spel så kan du lika gärna köpa ett AMD kort och ett riktigt moderkort, Varför jag valde EVGA 850W är för att du ska kunna köra CF eller SLI i framtiden, Varför jag valde sån dyr kylare så är för att ska kunna klocka den utan problem, SSD behövs ej om du bara ska spela spel och inte göra nåt annat. Men det här rekommenderar jag dig " BARA FÖR SPEL "http://www.inet.se/kundvagn/visa/7087245/2014-08-25

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogat*

Har sammanfogat en hel hög trådar, vänligen tänk på att det inte är tillåtet att skapa flera trådar om t.ex. samma datorköp. Korspostning ger ett rörigt och orättvist forum, dina trådar gör ju att andras trycks undan vilket inte är fair.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...