FPS drops i spel/lagspikes på ny spelrigg (GTX 660 4690K)

Permalänk
Medlem

FPS drops i spel/lagspikes på ny spelrigg (GTX 660 4690K)

Tja! Köpte precis lite nya grejer till min rigg, processor, moderkort, ram och grafikkort.
Har nu märkt att jag får jättesmå lagspikes i typ 1 till 1.5 sekund. Processorn håller bra och jämn temperatur som max gått upp i 50c i denna sommarvärme. ligger annars stadigt på 40-45 i spel som wow, CS:GO och LoL. Har kollat så att inte minnet är maxat men det har inte gått upp över 5 utav dem 8gb som jag har. Moderkortet håller bra temps i bryggorna och då finns ju bara grafikkortet kvar?

Det är ett Asus Gtx 660 OC som är köpt nytt för 1 vecka sen. Jag vet inte om tempsen är bra. ligger på mellan 50-60 grader i load i "wow"
Jag kan ju inte tänka mig att det är något annat än detta. Har ni någon lösning så kom gärna snabbt med svar!

Kan för övrigt tillägga att alla spelen just nu ligger på externa hårddisken som ligger på 5200rpm. Om detta kanske kan vara det som strular?

Specs.
processor : 4690k
Moderkort : z97-a
Grafikkort : asus gtx 660 oc
RAM : corsair XMS3 8gb

Ber om hjälp så snabbt det går!

EDIT : Lagspikesen kommer med varierande mellanrum. ibland på 5-10min och ibland kommer dem 2-3 st inom loppet av 1 minut

Hade prime 95 på i 7 timmar på inställningen BLEND och fick inga errors.

Förtydligad rubrik efter sammanfogning
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mabjo10:

Tja! Köpte precis lite nya grejer till min rigg, processor, moderkort, ram och grafikkort.
Har nu märkt att jag får jättesmå lagspikes i typ 1 till 1.5 sekund. Processorn håller bra och jämn temperatur som max gått upp i 50c i denna sommarvärme. ligger annars stadigt på 40-45 i spel som wow, CS:GO och LoL. Har kollat så att inte minnet är maxat men det har inte gått upp över 5 utav dem 8gb som jag har. Moderkortet håller bra temps i bryggorna och då finns ju bara grafikkortet kvar?

Det är ett Asus Gtx 660 OC som är köpt nytt för 1 vecka sen. Jag vet inte om tempsen är bra. ligger på mellan 50-60 grader i load i "wow"
Jag kan ju inte tänka mig att det är något annat än detta. Har ni någon lösning så kom gärna snabbt med svar!

Kan för övrigt tillägga att alla spelen just nu ligger på externa hårddisken som ligger på 5200rpm. Om detta kanske kan vara det som strular?

Specs.
processor : 4690k
Moderkort : z97-a
Grafikkort : asus gtx 660 oc
RAM : corsair XMS3 8gb

Ber om hjälp så snabbt det går!

EDIT : Lagspikesen kommer med varierande mellanrum. ibland på 5-10min och ibland kommer dem 2-3 st inom loppet av 1 minut

Hade prime 95 på i 7 timmar på inställningen BLEND och fick inga errors.

Tror gpun inte hänger med riktigt. dina temps ser riktigt fina ut annars så de är inte problemet. Ladda hem gpu-z och spela samtidigt som du loggar , sen kolla loggarna ..skriv upp tidpunkterna sen stämma av. Börja där.
Sov gott!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Tror gpun inte hänger med riktigt. dina temps ser riktigt fina ut annars så de är inte problemet. Ladda hem gpu-z och spela samtidigt som du loggar , sen kolla loggarna ..skriv upp tidpunkterna sen stämma av. Börja där.
Sov gott!

Skickades från m.sweclockers.com

Okej tack! ska kolla upp, Hur menar du annars att den inte hänger med? flaskar den eller hur menar du?
Inväntar svar imorgon . Sov så gott!

Permalänk
Medlem

Testat uppdatera dina drivrutiner?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 || Hyper 212 Black Edition || ASUS PRIME B450M-A || Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) 3200MHz || SAPPHIRE Pulse RX5700 XT || Crucial P3 Plus 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe || Kingston A400 960GB || Seasonic Focus GX 650W || Phanteks Eclipse P300A ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miller:

Testat uppdatera dina drivrutiner?

Yes. Det har jag testat, inget som löste problemet

Permalänk
Medlem

Spel på en extern disk låter inte som någon höjdare.

Permalänk
Medlem

Som ovan. Testa ha spelet på en primär disk innan du gräver runt för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 16GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

Som ovan. Testa ha spelet på en primär disk innan du gräver runt för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Har precis köpt en 500gb HDD disk på 7200rpm. Ska koppla in och testa lite! Återkommer med resultat.

Skrivet av lorgix:

Spel på en extern disk låter inte som någon höjdare.

Köpte precis en ny disk, ska testa lägga om spelen på den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mabjo10:

Köpte precis en ny disk, ska testa lägga om spelen på den!

Bättre om du köpt en 120 gb Ssd istället för en 500gb mekanisk.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Måste ju ha att göra med den externa disken

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Bättre om du köpt en 120 gb Ssd istället för en 500gb mekanisk.

Fick den till ett förmånligt pris

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Klaga inte på min dyslexi.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag undrar om det kan vara hårddisken är för att jag inte har märkt någon lagspike på operativsystemet. Har det separat på en 60gb ssd och har inte märkt av någonting när jag surfat och pillat med program på datorn.

Har kopplat in nya disken nu och håller på att lägga över alla spel på den, Wish me luck!

Permalänk
Medlem

Som sagt ovan, du behöver troligtvis en sdd med systemet på samt de spel du lirar oftast. Ditt grafikkort duger galant. Vad har du för nätaggregat?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Som sagt ovan, du behöver troligtvis en sdd med systemet på samt de spel du lirar oftast. Ditt grafikkort duger galant. Vad har du för nätaggregat?

Blir samma sak igen. låg på 100-105 fps stabilt fram tills typ efter 3min då den droppade till 56 fps under loppet av en halv sekund, sen tillbaka till 105 fps igen. Får krupp på detta, riktigt tråkigt :/

Corsair CX 600M.

Ja, tvivlar inte på att grafikkortet är bra, Det är mest det att det kanske är defekt? Asus gtx 660 oc har fått svinbra betyg överallt. och jag känner att det ligger på en bra prisklass för den prestandan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mabjo10:

Blir samma sak igen. låg på 100-105 fps stabilt fram tills typ efter 3min då den droppade till 56 fps under loppet av en halv sekund, sen tillbaka till 105 fps igen. Får krupp på detta, riktigt tråkigt :/

Corsair CX 600M.

Så du har pulat in en ssd nu?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Så du har pulat in en ssd nu?

Ja. Förstår inte riktigt vad som är problemet

Skrivet av BadNewsBrod:

Så du har pulat in en ssd nu?

Förstår inte riktigt varför det blir såhär, allting funkar svinbra förutom dessa lagspikes, finns det någon chans alls att det är processor eller grafikkort?

Permalänk
Medlem

Din processors cores kanske är parked. Testa att använda http://www.coderbag.com/Programming-C/Disable-CPU-Core-Parkin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mabjo10:

Förstår inte riktigt varför det blir såhär, allting funkar svinbra förutom dessa lagspikes, finns det någon chans alls att det är processor eller grafikkort?

testa byt uttag på nätaggregatet för grafikkortet?
Sitter sladdarna i ordentligt?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahades:

Din processors cores kanske är parked. Testa att använda http://www.coderbag.com/Programming-C/Disable-CPU-Core-Parkin...

Nepp, det var dem icke

Skrivet av BadNewsBrod:

testa byt uttag på nätaggregatet för grafikkortet?
Sitter sladdarna i ordentligt?

Dem sitter allt ordentligt, Ska testa byta uttag och se om det blir någon bättring!

Permalänk
Medlem

Återkom gärna med svar om du hittar en lösning då jag har ungefär samma problem

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Avstängd

Ett gtx 660 är ju ett kort i mellanklassen.Nu vet jag ej hur krävande wow är.
Men jag körde först med ett 660 i metro lastlight och det blev rejält tungjobbat.köpte ett till och kör nu sli.det blev en rejäl boost .Bf4 har jag 120 fps konstant på vissa kartor i typ medium inställningar.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Ett gtx 660 är ju ett kort i mellanklassen.Nu vet jag ej hur krävande wow är.
Men jag körde först med ett 660 i metro lastlight och det blev rejält tungjobbat.köpte ett till och kör nu sli.det blev en rejäl boost .Bf4 har jag 120 fps konstant på vissa kartor i typ medium inställningar.

Åkte och lämnade tillbaka det hos netoonet och köpte ett 760 istället. Har kört drivesweeper i safemode och installerat nya drivrutiner och fick ändå en fps drop mellan 110fps ner till 75fps samma igen i bara 1sekund. någon som har svaret på detta?

Kan det ha med operativet att göra?

Permalänk
Avstängd

Jag bytte upp mig till windows 8.1 för någon månad sen och skulle nog säga det gav ett uppsving på 10-20 fps.ialla fall i bf4.(Men är ju närmare 1000 kr) Jag hade testat formatera och nyinstall av windows först.

Har du mer än 60 hertz skärm annars kvittar det ju.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg sammanfogade*

Sammanfogat inlägg då tråden hade blivit ganska rörig och svårläst. Citera gärna flera i ett inlägg, det går även bra att lägga till info i ett äldre inlägg ifall man har glömt nåt.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Jag bytte upp mig till windows 8.1 för någon månad sen och skulle nog säga det gav ett uppsving på 10-20 fps.ialla fall i bf4.(Men är ju närmare 1000 kr) Jag hade testat formatera och nyinstall av windows först.

Har du mer än 60 hertz skärm annars kvittar det ju.

Hmm, ska se nu, testat att installera om alla spel så ska vi se om det blir någon skillnad. Har en 144hz skärm, kan det påverka detta?

Skrivet av screamin-daemon:

*Inlägg sammanfogade*

Sammanfogat inlägg då tråden hade blivit ganska rörig och svårläst. Citera gärna flera i ett inlägg, det går även bra att lägga till info i ett äldre inlägg ifall man har glömt nåt.
/moderator

Okej, Ledsen för det!

Permalänk
Medlem

Lagspikes på ny spelrigg

Tja, Har gjort ett inlägg tidigare i Grafikkorts tråden angående lagspikes på nytt grafikkort. Fick massor av hjälp och tips angående dem små lagspikesen jag får då och då. på c.a 0.5 - 1 sekund. Med varierande mellanrum.

Åkte och bytte grafikkort till ett helt nytt och det är fortfarande likadant, har testat gpu-z med loggar och det går stabilt.
Så nu undrar jag om det är för ***bort/moderator*** ifall det är min processor eller RAM som spökar.

Finns det något program som GPU-Z fast till Processorn? så man kan spara logs och se om det blir någon förändring på dem tidpunkterna då spikesen kommer in.

Ledsen ifall något verkar oklart, Blir bara inte klok på att jag inte löser problemet

§7/piratkopiering
Permalänk
Medlem

Testat formatera om? Är nog inte grafikkortet om du har bytt det.
Vilken hårddisk?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Testat formatera om? Är nog inte grafikkortet om du har bytt det.
Vilken hårddisk?

Operativet ligger på en 120gb kingston ssd. 1 vecka gammal. och spelen ligger på en 500gb seagate 7200rpm

Har inte testat formatera, ***bort/moderator***

§7/piratkopiering
Permalänk
Medlem

Pröva spelen som laggar på SSDn innan du gör något annat^^

Men antar att det går att göra samma sak med CPU-z som GPU-z^^