Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Melding Plague

Asus ROG Swift PG278Q

Få skärmar är lika omtalade som nya Asus ROG Swift PG278Q, där en ovanlig kombination egenskaper för gaming är det stora dragplåstret. Nu är dags att sätta nykomlingen på prov i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hade den kostat 4-5kkr visst, motiverar inte ett köp när ja fick mina qnix för 2750kr st, då 115hz och lps

Permalänk

Ser verkligen fram mot när 144hz, 1440p och G-Sync blir standard. Härliga tider väntar.

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem

Blir nog ett köp Ser riktigt bra ut.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillelito:

Ser verkligen fram mot när 144hz, 1440p och G-Sync blir standard. Härliga tider väntar.

Hoppas snarare på Freesync eller liknande ditto som då kommer funka på Intel/nVidia/AMD istället för bara nVidia kort.

Blir Gsync standard blir jag ledsen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Beställde en igår via Komplett så på Måndag borde jag ha mästerverket

Väntan har kännts olidlig, milt sagt men äntligen äntligen

Permalänk
Medlem

Okej, Q&A har man här nu!Nu när jag läste om G-Sync, tack du som är Skärm professionell på det här.

Kan det här vara det jag har sökt efter i evigheter?
Spec finns nedan i sign.

Jag spelar mycket BF4 och mycket händer i spelet jag kör en 120Hz skärm, jag får 120FPS men ibland när det blir för mycket så kommer jag aldrig över
den siffran det händer så fort det blir 64 spelare. Fast det sker Inte varje gång det varierar beroende vad jag spelar för karta och randomvis vart jag befinner mig i spelet.

Så med G-Sync så syncas frekvens och rendering av bildrutor av grafikkortet bättre så att jag ska kunna uppleva 120Hz (144Hz) i all action som sker i spelet? (Andra spel)?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Så, om vi åker tillbaka till verkligheten och tänker efter vad vi får i jämförelse med en koreaskärm som kostar 2500kr. Några extra hz och g-sync? Tappar istället IPS och får TN...

Priset är på tok för högt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Ser väldigt nice ut, synd att priset ska vara så högt. Köpte en 2560x1440 skärm för 3000kr för ett antal år sedan och ahr "överklockat" den till 100Hz, funkar väldigt bra men man märker ju viss tearing då och då. En sån här hade varit sjuk nice, ska bli kul att se vad freesync kan åstadkomma

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem

Jäkla tjat om ips.
Läs nått annat istället då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fillelito:

Ser verkligen fram mot när 144hz, 1440p och G-Sync blir standard. Härliga tider väntar.

G-Sync kommer aldrig bli standard eftersom det kostar så mycket extra att lägga till. Det kommer alltid vara en nischprodukt.

Undrar om Asus kommer släppa samma skärm utan G-Sync och ett matchande lägre pris som de gjort med några andra modeller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Önska gsync fanns till amd. Fibbs det nån motsvarighet för oss?
Nån nämde btw överklockning av hz på 60hz skärmar.. funkar bara på koreaskärmar eller? Ja har en dell 30 tummare och hade gärna fått upp den till typ 100hz... omöjligt va...?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Använder i nuläget både Dual link DVI och vanlig DVI (en gammal 19" och min nuvarande 27"), att lägga till ytterligare en Displayport kan det skapa "konflikter/krockar" eller är det inga problem alls?
Det blir 3 olika kablar med 3 olika upplösningar och dessutom olika Hz.
Har alla utgångarna på mitt 780

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

G-Sync kommer aldrig bli standard eftersom det kostar så mycket extra att lägga till. Det kommer alltid vara en nischprodukt.

Undrar om Asus kommer släppa samma skärm utan G-Sync och ett matchande lägre pris som de gjort med några andra modeller.

Det skulle jag gärna se som just köpt ny dator med ett Radeonkort.. Och har svårt att motivera en sån dyr skärm hur bra den än är, mycket hänger ju ändå på datorn för att komma upp i 120 fps så har svårt nog att hålla den budgeten

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sebastian R:

Så med G-Sync så syncas frekvens och rendering av bildrutor av grafikkortet bättre så att jag ska kunna uppleva 120Hz (144Hz) i all action som sker i spelet? (Andra spel)?

Vad G-sync gör att när det väl droppar så sker det utan ryck och utan tearing. Vill du alltid ha konstant 120 fps och uppåt i stora multiplayerkartor kommer inte G-sync att lösa något utan du behöver sänka grafikkvaliteten ytterligare, alternativt ett bättre grafikkort, eventuellt också snabbare processor.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nima2001:

Önska gsync fanns till amd. Fibbs det nån motsvarighet för oss?
Nån nämde btw överklockning av hz på 60hz skärmar.. funkar bara på koreaskärmar eller? Ja har en dell 30 tummare och hade gärna fått upp den till typ 100hz... omöjligt va...?

AMD jobbar på något de kallar Freesync som är en öppen lösning som i princip gör samma sak som G-Sync men använder en funktion i DisplayPort-standarden för att styra skärmen istället för en egen krets som Nvidia gör. Senaste vi hörde var att AMD arbetar med skärmtillverkare för att få fram produkter och att de räknar med att det ska finnas i handeln om 6-12 månader. Tekniken har visats upp på ett par mässor och Sweclockers har skrivit lite om den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Verkar vara en riktigt bra skärm! Den har allt som jag vill ha just nu, men 7000kr?! Mjaaaaeeee...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

AMD jobbar på något de kallar Freesync som är en öppen lösning som i princip gör samma sak som G-Sync men använder en funktion i DisplayPort-standarden för att styra skärmen istället för en egen krets som Nvidia gör. Senaste vi hörde var att AMD arbetar med skärmtillverkare för att få fram produkter och att de räknar med att det ska finnas i handeln om 6-12 månader. Tekniken har visats upp på ett par mässor och Sweclockers har skrivit lite om den.

Tack för infon.
det är alltså ny skärm som gäller då och inte tal om nån software update om man redan har en skärm med displayport som denna asus t.ex...?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Thomas, för att G-Sync ska vara igång i spelet, måste man då sätta V-Sync On i spelet eller kommer det igång automatiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Önska gsync fanns till AMD finns det nån motsvarighet för oss?
Nån nämde btw överklockning av hz på 60hz skärmar.. funkar bara på koreaskärmar eller? Ja har en dell 30 tummare och hade gärna fått upp den till typ 100hz... omöjligt va...?

Freesync är AMDs g-sync variant och har tagits med som standard av VESA till nya display port 1.3. Kommer kanske skärmar med stödet mot slutet av året.

Det är bara Korea skärmar som går att klocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Så, om vi åker tillbaka till verkligheten och tänker efter vad vi får i jämförelse med en koreaskärm som kostar 2500kr. Några extra hz och g-sync? Tappar istället IPS och får TN...

Priset är på tok för högt.

Man får en driftsäker skärm som man inte behöver fulklocka och riskera att bränna ner ungarna, frugan och hemmet på köpet med den dumsnåla elektroniken som kommer med asiatiska sneak-produkter.

Permalänk
Medlem

"När vi ändrar stativet och mätarens position till att mäta från den vinkel från den vinkel en normallång användare på 175 till 185 centimeter ser vi helt klart en förändring"

Vad är man om man är under eller över dessa längder? Bara nyfiken..

med vänlig hälsning

/Lite smått stött "onormalt kort användare"

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evoxer:

"När vi ändrar stativet och mätarens position till att mäta från den vinkel från den vinkel en normallång användare på 175 till 185 centimeter ser vi helt klart en förändring"

Vad är man om man är under eller över dessa längder? Bara nyfiken..

med vänlig hälsning

/Lite smått stött "onormalt kort användare"

Utanför genomsnittet, vad annars?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jlarss:

Thomas, för att G-Sync ska vara igång i spelet, måste man då sätta V-Sync On i spelet eller kommer det igång automatiskt?

Det ligger automatiskt på när du ställt in detta i Nividias kontrollpanelen oavsett inställningen i spelen. Så långt jag kunde toka situationen i alla fall. För att få fram gammal god tearing fick jag lov att stänga av G-Sync i kontrollpanelen, men det där kan förstås varierar från mjukvara till mjukvara.

Ibland, okey, rätt ofta, är det lite klurigt att veta vad i h-e man faktiskt har igång och inte, så ett verktyg som FRAPS kan vara vägledande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av evoxer:

Vad är man om man är under eller över dessa längder? Bara nyfiken..

Medveten om sin längd?

Permalänk
Avstängd

TN, nej tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

TN, nej tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Vissa gillar äpplen och andra gillar päron, själv föredrar jag iskall vattenmelon såhär i sommarvärmen!

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det ligger automatiskt på när du ställt in detta i Nividias kontrollpanelen oavsett inställningen i spelen. Så långt jag kunde toka situationen i alla fall. För att få fram gammal god tearing fick jag lov att stänga av G-Sync i kontrollpanelen, men det där kan förstås varierar från mjukvara till mjukvara.

Ibland, okey, rätt ofta, är det lite klurigt att veta vad i h-e man faktiskt har igång och inte, så ett verktyg som FRAPS kan vara vägledande.

Tack för svar!
Jag fick höra för ett tag sedan att man var tvungen att aktivera V-Sync i spelet för att G-Sync skulle gå igång men det lät lite tokigt tyckte jag.

Permalänk
Medlem

Bästa spelskärmen utan tvekan.
IPS skräp kommer inte nära, och nej qnix skärmarna är ljusår bakom denna för den petiga.

Synd på det något höga priset, ska bli kul o se om dom sänks lite när fler börjar leverera denna typen av skärmar. Benq ex kommer utan tvekan hoppa på efter asus har sin exklusiva period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wazzbi:

Man får en driftsäker skärm som man inte behöver fulklocka och riskera att bränna ner ungarna, frugan och hemmet på köpet med den dumsnåla elektroniken som kommer med asiatiska sneak-produkter.

Jaha, så antar att Taiwan inte ligger i Asien då (ASUS råkar vara taiwanesiskt nämligen) för att inte nämna att 99% av all konsumentelektronik produceras i just Asien men ok. Du kan väl också länka någon källa där ungarna, frugan och hemmet brann ner pga en koreaskärm.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB