Permalänk
Medlem

BIOS-flash uppdatering

Vill flasha mitt BIOS för support för mitt nya grafikkort.

Har ett Z68A-GD65 (B3) http://www.msi.com/product/mb/Z68AGD65_B3.html#hero-overview
Med v23.1 bios

Har en FAT32 USB som jag stoppat in senaste updaten(E7681vP8.exe) i , och USB:t hittas i mitt BIOS.

Så i mflash är en meny som lyder ungefär:

1 Enable BIOS boot from något [Disabled]
2 Chose one file to boot BIOS ^
3 Save BIOS settings to memory
4 Chose one file to update BIOS

Och när jag öppnar stickan i update verkar det som den vill ha en .n10 fil (recovery saven visades endast där då)
sedan när jag togbort den så fastnar skärmen både på 2 och 4 när jag väljer USB-minnet.

Någon som kan klargöra hur exakt det ska gå till för mig? tack

Permalänk
Hedersmedlem

Den exe-filen verkar vara avsedd att köras från Windows.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

det var det jag funderade på, men har hört mkt mkt dåligt om att flasha från windows.

Dock står detta i readme filen på deras sida

Special Note: The BIOS and DEVICE DRIVERS contained here are exclusively for Micro-Star products only.
Micro-Star assumes no responsibility for any damages resulting from improper use or lack of technical expertise.

WARNING!!!!! DON'T FLASH WHEN YOUR SYSTEM IS RUNNING FINE!!!! DON'T FLASH IF YOU DON'T KNOW WHAT YOU ARE DOING!!!!

Flash AMI UEFI BIOS by USB Disk Under DOS Mode

1. Know your model number
a. Open your case and look for the MS-XXXX number and the version number on the motherboard between the PCI slots
b. Boot up your system & press “delete” key to enter BIOS screen to double confirm BIOS version.
2. Download the BIOS that matches your motherboard and version number to your USB device.
3. Extract the BIOS-zip file that you have downloaded and paste it to your USB storage device (Note: Make sure that your USB is bootable).
4. Boot your system from a USB storage device
5. When you get the DOS prompt, execute the following sequence:
6. Reboot your system when prompted
7. After bios update is done, C: prompt will appear on your screen.

Flash AMI UEFI BIOS by MFLASH

1. Know your model number
a. Open your case and look for the MS-XXXX number and the version number on the motherboard between the PCI slots
b. Boot up your system & press “delete” key to enter BIOS screen to double confirm BIOS version.
2. Download the BIOS that matches your motherboard and version number to your USB device.
3. Extract the BIOS-zip file that you have downloaded and paste it to your USB storage device.
4. Press “delete” key to BIOS, select “Utility” and select “M-Flash”
5. Click “Select one file to update BIOS”
6. Select USB storage that comes with the downloaded BIOS.
(below shows the USB storage device use for bios update).
7. Select BIOS which you want to update and press “Enter”.
8. After finish updating BIOS, the system will auto reboot.

Permalänk
Medlem

Såvitt jag kan se, beskrivs inte BIOS-uppdatering i manualen.
Och det som står på hemsidan är ganska luddigt.

Skäms MSI!

Den enda möjligheten jag ser är, att starta datorn (felsäkert läge) och köra exe-filen du laddat ner.

(Om du inte vill köra live update)

Fo3

(Möjligen, eventuellt, kanske, kan körandet av exe-filen i sin tur extrahera filer, inkl. din bios-fil , men det lär du se)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

tack för svaret lyckades nyss uppdatera till v25,8, öppnade filen i mitt usb, filen öppnade en prompt, stänga alla applikationer och hålla tummarna, körde msinfo32 som visar senaste bios update nu håller vi tummarna för att de löste det initiala problemet med grafikkortet!