Premium laptop med bra tangentbord

Permalänk
Medlem

Premium laptop med bra tangentbord

Jag håller på att leta efter en laptop med bra specifikationer och bra komponenter. Detta är ohyggligt svårt eftersom det inte verkar gå att hitta någonting som uppfyller alla önskemål samtidigt. Jag skriver och programmerar mycket men vill även kunna spela ibland.

Jag är mycket kräsen gällande tangentbord. Det måste vara en rejäl byggkänsla och får inte flexa. En av de bästa tangentbordsupplevelserna jag haft är IBM ThinkPad T60 som var riktigt välbyggt. Nu sitter jag med en MacBook Air som också har en riktigt bra tangentbordskänsla. Samma sak gäller trackpad. Jag är riktigt bortskämd med min Mac och vet inte om det finns motsvarigeheter i PC-världen överhuvudtaget.

Jag är trött på TN-skärmar. Det är jobbigt med de skiftningar som uppstår om man råkar röra lite på sig. Alltså vill jag ha IPS eller bättre.

Jag hade gärna sett en laptop med möjlighet till 32GB internminne. T.ex. Clevo har sådana men jag blir skeptisk när jag läser tester om deras tangentbordskvalitet (och byggkvalitet på chassi överlag). I många forum jag sökt på när folk efterfrågat laptop med 32GB får de svaret att de inte behöver det. Jag kör mycket virtuella maskiner och behöver det. Så den punkten behöver inte ifrågasättas.

Ett diskret nVidia-kort önskas och inte bara Intels grafikkretsar. Jag är i stort sett nöjd med min nuvarande MacBook Air om den hade haft kraftigare grafikkort.

Tillgång till reservdelar. Jag har bränt mig på tidigare köp av en MSI-laptop där det inte gick att få tag på reservbatterier efter några år (jag tenderar att använda datorn länge). Detta betyder ofta att det måste bli stora märken som Dell, Lenovo etc. och inte deras konsumentserier.

Synen blir sämre med åldern. Nuvarande 13" är lite litet. Jag vill komma upp till 15".

Fläktljudet bör vara tyst vid låg last och inte vara hjärtskärande vi hög last. Min MacBook Air låter inte bra på full last medan en Dell M6700 jag körde på jobbet hade rätt ok ljud. MacBook Pro har också bättre ljud.

Så för att sammanfatta:
- Bra tangentbordskvalitet (ingen flex) - ingen numerisk del (vill ha tangentbord och trackpad centrerat)
- Bra trackpad (bra känsla - givetvis subjektivt) gärna en tredje musknapp (likt T60)
- Bra bildskärm >= 15" (ingen TN)
- Möjlighet till 32GB internminne
- Diskret nVidia-kort (slipper gärna AMD som fungerar sämre om jag kör linux)

Vad har jag hittat då?
Dell M3800 - verkar få kritik gällande trackpad (tyvärr bara 16GB minne, M4800 klarar mer)
Clevos sortiment - verkar ha trista tangentbord och mest TN-skärmar. IPS på några få. Vet inte hur det är med reservdelar över tid.
Apples sortiment - bara en modell med nVidia-kort och endast 16GB minne. Dålig "serviceability".

Några fler tips vad jag kan titta på? Vi bortser från budget till att börja med, det är svårt nog att hitta något som passar.

Permalänk

En Lenovo Thinkpad kanske, de är kända för sina tangentbord, hur bra skärmen är vet jag dock inte,

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=m=s17972292...

Permalänk
Medlem

Det ser ut som om Lenovo W540 har specifikationerna förutom tangentbord utan numerisk del.

Det går tyvärr inte ändra konfigurationen till den önskade på deras hemsida utan man får köpa ett färdigt paket och byta komponenter i efterhand. Då hade jag hellre köpt burken billigare utan komponenter och sedan köpt dessa separat.

Notebookcheck säger att byggkvalitén kanske inte är i nivå med Apple, annars verkar det vara en ok maskin.

Annars är Dell M4800 (och M6800) riktigt bra maskiner som verkar ha bra byggkvalitet enligt Notebookcheck. Synd att det inte går att dumpa den numeriska delen av tangentbordet.

Permalänk
Avstängd

Tänk på att alla clickpads (touchpad utan dedikerade knappar) till windows får dig att vilja döda en bäbis.
Jag skulle nog säga HP ZBook 15, men den verkar ha max 16GB RAM och numerisk del.
http://www.notebookcheck.net/Review-HP-ZBook-15-Workstation.1...

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem

Efter en del research föll mitt val på HP ZBook 17 med IPS-skärm och möjlighet att uppgradera till 32GB minne, Nvidia Quadro K4100M 4GB och plats för flera hårddiskar. Minne och hårddisk får jag fixa till i efterhand. Tyvärr får jag stå ut med numeriskt tangentbord.
De har en kampanj på 10% rabatt just nu och datorn i sig är kraftigt nedsatt med ett slutpris på cirka 21700 kr. Den anses vara rejält byggd med högkvalitativ känsla. Dell M4800 och M6800 verkar ha en del småproblem. Lenovo W540 verkar också ha en svag konstruktion.

Jag lade även till 3 års på plats reparationer om någonting går sönder. Det kan det vara värt.