Windows Server Essentials 2012 R2 :: OEM eller Retail?

Permalänk
Medlem

Windows Server Essentials 2012 R2 :: OEM eller Retail?

Prisskillnaden mellan OEM och Retail för WSE2012R2 är ganska stor.

Jag har en hemmaserver som idag kör Linux, men jag utvärderar WSE2012R2 i virtuell maskin. Om jag skulle vilja byta, borde jag skaffa OEM eller Retail?

Moderkortet är idag ganska gammal (cirka 10 år) och jag har bytt hårddiskar tre gånger. Om WSE2012R2 lever länge kan det bli aktuellt att tvingas byta moderkort. Vad jag förstår är OEM-licens låst till moderkort vilket talar för Retail för att slippa köpa ny OEM-licens.

Om det kommer en ny version av servermjukvaran relativt ofta kan OEM-licens vara bättre och uppgradering av moderkort görs i samband med mjukvaruuppgradering.

Vad är era erfarenheter?

Permalänk
Avstängd

Varför kör du inte windows home server om du skall ha den hemma? Ser ingen direkt anledning att köpa en oem/retails för antal tusenlappar för hemmabruk.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Av samma anledning som jag faktiskt har byggt en hemmaserver och inte köpt en NAS-enhet?

Varför anses det vara ok att lägga pengar på hårdvara men inte mjukvara för hemmabruk?

Jag tycker den funktionalitet som WSE2012R2 erbjuder är lockande och det gör att jag utvecklar mina egna kunskaper.

Nåja, efter lite tanke kan det vara en vettig kompromiss att uppgradera moderkort och köpa OEM-version istället för Retail och behålla gammalt moderkort.

Permalänk
Medlem

Med OEM förlorar du (oftast) möjligheten till automatisk aktivering över internet vid större hårdvarubyte, men telefonaktivering fungerar fortfarande.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av last76:

Av samma anledning som jag faktiskt har byggt en hemmaserver och inte köpt en NAS-enhet?

Varför anses det vara ok att lägga pengar på hårdvara men inte mjukvara för hemmabruk?

Jag tycker den funktionalitet som WSE2012R2 erbjuder är lockande och det gör att jag utvecklar mina egna kunskaper.

Nåja, efter lite tanke kan det vara en vettig kompromiss att uppgradera moderkort och köpa OEM-version istället för Retail och behålla gammalt moderkort.

Annars kan du alltid köra med 120 dagars utvärderingsversionen och spara in pengarna om du ändå bara gör det för att lära dig?

http://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-se...

(Vid närmare eftertanke kanske det är just det du gör i din virtuella miljö?)

Permalänk
Medlem

Ja, jag kör 180 dagars utvärdering i virtuell maskin. Problemet är ju om jag skulle gilla det jag provar så vill jag ju ha en fullversion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Varför kör du inte windows home server om du skall ha den hemma? Ser ingen direkt anledning att köpa en oem/retails för antal tusenlappar för hemmabruk.

Finns ingen modern windows home server(whs). Den whs som fortfarande eventuellt säljs i butik bygger på windows 2008R2.
2008R2 närmar sig slutet på sin allmän support cykel

Windows 2012r2 server essentials är minsta variant man kan köpa utan maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Finns ingen modern windows home server(whs). Den whs som fortfarande eventuellt säljs i butik bygger på windows 2008R2.
2008R2 närmar sig slutet på sin allmän support cykel

Windows 2012r2 server essentials är minsta variant man kan köpa utan maskin.

Vet inte om du har koll på det men beroende på dina "förutsättningar" så brukar man kunna få rabatterad programvara från Microsoft, typ om man är student, non profit eller nåt åt det hållet. Även startups och liknande brukar kunna få fina rabatter.

Permalänk
Avstängd

Tror iofs att det inte gäller Server programvara. Men kan ha fel., Brukar vara studentrabbat på Home os produkter och hårdvara ex, windows surface.

Skrivet av improwise:

Vet inte om du har koll på det men beroende på dina "förutsättningar" så brukar man kunna få rabatterad programvara från Microsoft, typ om man är student, non profit eller nåt åt det hållet. Även startups och liknande brukar kunna få fina rabatter.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Tror iofs att det inte gäller Server programvara. Men kan ha fel., Brukar vara studentrabbat på Home os produkter och hårdvara ex, windows surface.

Det finns massor av olika program hos Microsoft, omöjligt att hålla reda på allt. Själv får jag dock betala fullpris för min MSDN

Microsoft vill av naturliga skäl gärna att så många som möjligt ska använda och lära sig om deras produkter, så även serverprogramvaran.

Men denna diskussion kanske börjar komma bort från hårdvara nu, vill hur som helst bara ta upp möjligheterna.

Permalänk
Medlem

Hur stor är prisskillnaden? Det är väl det som är det intressanta? Jag menar, om Retail kostar mer än det dubbla är det ju fortfarande billigare att köpa två st OEM och därmed kunna byta moderkort en gång.

Sen är det ju så att om du vill göra rätt så får du köpa OEM-licens i samband med att du köper nytt moderkort (dvs bygger en ny dator), du får inte köpa en OEM-licens och köra på din redan befintliga dator, eftersom du då inte uppfyller kraven för att vara en OEM.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Hur stor är prisskillnaden? Det är väl det som är det intressanta? Jag menar, om Retail kostar mer än det dubbla är det ju fortfarande billigare att köpa två st OEM och därmed kunna byta moderkort en gång.

Sen är det ju så att om du vill göra rätt så får du köpa OEM-licens i samband med att du köper nytt moderkort (dvs bygger en ny dator), du får inte köpa en OEM-licens och köra på din redan befintliga dator, eftersom du då inte uppfyller kraven för att vara en OEM.

Hur länge beräknas Server 2012 leva innan ersättare kommer och hur brukar uppgraderingar gå till? Köper man ny fullicens?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

windows server nt-> Windows server 2003->windows server 2008->windows sbs 2011->Windows server 2012
Så från ~5 år till ~3 till ~1 så svaret är luddigt. Men kör du på 2012 så kan du nog använda det till 2020 utan problem.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

windows server nt-> Windows server 2003->windows server 2008->windows sbs 2011->Windows server 2012
Så från ~5 år till ~3 till ~1 så svaret är luddigt. Men kör du på 2012 så kan du nog använda det till 2020 utan problem.

sbs räknas inte riktigt då den är en server 2008 paketering. Du kan däremot stoppa in r2.

Att det sen är enkelt att ta reda på tiderna då microsoft har en webbsida för det är en annan sak http://support.microsoft.com/lifecycle/search/default.aspx?so...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aluser:

sbs räknas inte riktigt då den är en server 2008 paketering. Du kan däremot stoppa in r2.

Att det sen är enkelt att ta reda på tiderna då microsoft har en webbsida för det är en annan sak http://support.microsoft.com/lifecycle/search/default.aspx?so...

Ja se där ja,

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

2012 R2 kom i höstas, så det kommer leva kvar ett bra tag till (End of Support 2018), sen beror det ju på om man alltid vill ha det senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

2012 R2 kom i höstas, så det kommer leva kvar ett bra tag till (End of Support 2018), sen beror det ju på om man alltid vill ha det senaste.

Slut på allmän support är 2018. End of Support är 2023.

Permalänk

Skaffa en kompis som pluggar på högskolan/universitet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av last76:

Hur länge beräknas Server 2012 leva innan ersättare kommer och hur brukar uppgraderingar gå till? Köper man ny fullicens?

Skickades från m.sweclockers.com

Köper ny OEM licens, uppgraderingar brukar inte finnas om man inte har avtal med Microsoft.
Känner du en som är student så har de gratis via MSDN (alt Dreamspark) att ladda ner, och få produktnyckel.

Skrivet av Neonodia:

windows server nt-> Windows server 2003->windows server 2008->windows sbs 2011->Windows server 2012
Så från ~5 år till ~3 till ~1 så svaret är luddigt. Men kör du på 2012 så kan du nog använda det till 2020 utan problem.

Det där är fel,
2003: Windows Server 2003
<- 5 år ->
2008: Windows Server 2008
<- 4 år ->
2012: Windows Server 2012

Så Microsoft släpper nya server versioner med ca 4-5 års mellanrum, och däremellan "R2" versioner som i grunden är samma version, inkluderat säkerhetsuppdateringarna, + eventuellt några nya funktioner. Men det är ändå samma i grunden som föregående release.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Skaffa en kompis som pluggar på högskolan/universitet

I princip piratkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Så Microsoft släpper nya server versioner med ca 4-5 års mellanrum, och däremellan "R2" versioner som i grunden är samma version, inkluderat säkerhetsuppdateringarna, + eventuellt några nya funktioner. Men det är ändå samma i grunden som föregående release.

Nja, det beror på vad man menar med i "grunden samma". Win 2008 är version 6.0 och Win 2008 R2 är 6.1, dvs samma skillnad som mellan Windows Vista och Windows 7 (och samma kodbas till stor del).

Permalänk
Medlem
Skrivet av last76:

Prisskillnaden mellan OEM och Retail för WSE2012R2 är ganska stor.

Jag har en hemmaserver som idag kör Linux, men jag utvärderar WSE2012R2 i virtuell maskin. Om jag skulle vilja byta, borde jag skaffa OEM eller Retail?

Moderkortet är idag ganska gammal (cirka 10 år) och jag har bytt hårddiskar tre gånger. Om WSE2012R2 lever länge kan det bli aktuellt att tvingas byta moderkort. Vad jag förstår är OEM-licens låst till moderkort vilket talar för Retail för att slippa köpa ny OEM-licens.

Om det kommer en ny version av servermjukvaran relativt ofta kan OEM-licens vara bättre och uppgradering av moderkort görs i samband med mjukvaruuppgradering.

Vad är era erfarenheter?

om du vill kan du installera Eval , sen när tiden är slut och du gillar produkten kan du registera den med nyckeln du köpt, via powershell eller SLUI ganska lätt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ledsen om jag väcker en lite äldre tråd, men jag går i samma tankar som trådskaparen, och inget vettigt svar verkar finnas.
Dessutom är det svårt att hitta retail version av 2012 R2 Ess., eller är det bara jag som letar fel?

Jag vet inte om jag är intresserad av att byta server OS igen om säg 2 år, men jag vill gärna kunna byta hårdvara om jag skulle behöva.
Deras OEM licens innebär att jag kan byta allt utom moderkort, eller?

Bör jag försöka satsa på och hitta en retail version då kanske?

Permalänk
Medlem

Det finns Windows Server 2012 R2 standard där du kan lägga in Essentials Experience då får man det som finns i 2012 r2 Ess.
har det själv och har licens från technet.