Konstiga benchmark-resultat, Samsung-SSD (500 GB)

Permalänk

Konstiga benchmark-resultat, Samsung-SSD (500 GB)

Hejsan!

Jag köpte en ny SSD för ett antal dagar sedan bara, en Samsung 840 EVO 500 GB. När jag kör benchmark-tester, dels med Samsung Magician (den tillhörande mjukvaran till SSD:n) och med CrystalDiskMark, blir resultaten jättekonstiga.

Kolla bara:

Samsung Magician påstår att jag har 3250 MB/s i läshastighet och 3278 MB/s skrivhastighet, medan CrystalDiskMark påstår att jag har 6096 MB/s läshastighet och 5335 MB/s skrivhastighet. Den angivna läs- och skrivhastigheten för den här SSD:n är 540 MB/s respektive 520 MB/s...

Vad är på tok? Dessa resultaten är ju helt uppåt väggarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Hejsan!

Jag köpte en ny SSD för ett antal dagar sedan bara, en Samsung 840 EVO 500 GB. När jag kör benchmark-tester, dels med Samsung Magician (den tillhörande mjukvaran till SSD:n) och med CrystalDiskMark, blir resultaten jättekonstiga.

Kolla bara:

http://anony.ws/i/2014/07/26/ssssss.png

Samsung Magician påstår att jag har 3250 MB/s i läshastighet och 3278 MB/s skrivhastighet, medan CrystalDiskMark påstår att jag har 6096 MB/s läshastighet och 5335 MB/s skrivhastighet. Den angivna läs- och skrivhastigheten för den här SSD:n är 540 MB/s respektive 520 MB/s...

Vad är på tok? Dessa resultaten är ju helt uppåt väggarna?

Samsungs mjukvara skapar en växlingsfil på ram minnet så det du får är ramminnets hastighet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Jag gissar att det är cache och/eller komprimerbara test-data som ligger bakom dessa resultat.
Med andra ord: Programmet CrystalDiskMark tar inte hänsyn till detta.
För att motverka skeva resultat, öka testdata-storleken till något i stil med 500 eller 1000 megabyte, istället för de fjuttiga 50 megabyten. Diskcachen är större än 50 megabyte.
Sedan Undrar jag vad för typ av testdata som CrystalDiskMark skapar. Det bästa är att använda okomprimerbara slumpdata. Går det att ställa in tro?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem

Det konstiga kallas "Rapid mode"

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Detta fenomen är som Jalle64 säger, "Rapid mode", Samsungs Cache mjukvara som hjälper din SSD att bli ännu snabbare.
Du kan stänga av funktionen om du vill, men det gör att dessa budget SSD, som 840 Evo har en oslagbar prestanda.

Permalänk

Tack för era svar! Skönt att det inte var knepigare än som så att RAPID-läget var aktiverat!