Panik! Diskarna hade en temp på 60 grader vardera

Permalänk
Inaktiv

Panik! Diskarna hade en temp på 60 grader vardera

Mina två WD diskar hade 60 grader vardera när jag spelade ett spel. Jag är ganska säker på att mina pwm-fläktar hade rpm på runt 1000varv. Är det fara o färde? Jag spelade i ungefär 2 timmar.

Enligt WD's specsheet på diskarna så tål dem upp till 60 grader när de jobbar och 70 grader när de ligger i viloläge. Min ssd låg också på runt 50 grader.

Jag är i paniktillstånd just nu. Är det risk att de kommer krascha inom en snar framtid? Har viktig data på dem. Annars har mina diskar alltid legat runt 35 grader som högst.

Tack på förhand!

Permalänk

Har du viktig data har du också minst en säkerhetskopia. Inte sant?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av (P)Resident Emil:

Har du viktig data har du också minst en säkerhetskopia. Inte sant?

Jag gör endast backup till offline diskar. Nå är det fara och färde med diskarna?

Permalänk
Medlem

http://blog.backblaze.com/2014/05/12/hard-drive-temperature-d...

du bör ju dock ha ganska bra backuprutiner om du har viktig data, men temperaturen verkar inte spela så stor roll

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon114264:

Jag gör endast backup till offline diskar. Nå är det fara och färde med diskarna?

Hur kan du få upp dem i dessa temps? Har du stängt ner dina fläktar i chassit? Du bör inte ligga så högt om du vill ha dem länge, men om det bara är kort tid så bör det inte vara någon större fara. Se bara till att öka kylningen på dem.

Psst: Det är sommar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Mina två WD diskar hade 60 grader vardera när jag spelade ett spel. Jag är ganska säker på att mina pwm-fläktar hade rpm på runt 1000varv. Är det fara o färde? Jag spelade i ungefär 2 timmar.

Enligt WD's specsheet på diskarna så tål dem upp till 60 grader när de jobbar och 70 grader när de ligger i viloläge. Min ssd låg också på runt 50 grader.

Jag är i paniktillstånd just nu. Är det risk att de kommer krascha inom en snar framtid? Har viktig data på dem. Annars har mina diskar alltid legat runt 35 grader som högst.

Tack på förhand!

Det är nog ingen större fara. Min vän har haft sin bärbara dators WD hårddisk uppe i 83 grader och då är den specade till att vara som max 55 grader varm. Den hårddisken fungerar fortfarande som vanligt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Dina hårddiskar kan krascha precis närsomhelst helt utan anledning.
Faktum är att jag kan garantera att de kommer gå sönder "när som helst".
Men detta gäller alla hårddiskar, och att dina blev 60 grader har ingen betydelse eftersom de fortfarande kommer gå sönder när som helst.

Dvs ha alltid backup på allt viktigt.