4K skärm och nytt grafikkort

Permalänk

4K skärm och nytt grafikkort

Tjena!

har gått i köp tankarna på en ny skärm och vill ha en 4K 28" och har redan hittat skärmen jag vill ha.

Nu har jag dock ett problem. jag har inget grafikkort vars drivare stöds i linux(4870X2) och och det har ingen display port så det kommer säljas av så fort så möjligt och ett nytt skall inhandlas så fort jag få pengar!

nu vill jag dock bara veta, vilket grafikkort har stöd för 4K upplösning? det måste ju ha Display port. Inte ett enda spel kommer spelas utom möjligen Zelda eller FF7 vilket händer typ en gång i månaden!

det är inget spelgrafikkort utan det skall helst var litet strömsnålt och ljudlöst, gärna inte mer än ett par hundringar då det bara skall visa bild och helst ha stöd för 2 extra skärmar utöver det(har två 19" 5:4 jag har andra grejer på te.x mediaspelare eller IRC

så vill ha ett förslag på ett grafikort för att driva en 4K skärm

/SwedenVirre

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Suttit och kollat nu och hittade ett GTX 460 med displayport som var det billigaste jag kunde hitta med just displayport, nu tillkommer där en ny fråga, läst lite om att nVidia har problem med displayport, vad är det för problem och påverkar det när man bara sitter i 2D miljö?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Du måste ha nvidias 700-serier eller 7000-serien från AMD om du vill köra 4K. Gtx 750Ti känns som ett bra alternativ. Hyfsat bra prestanda och inte alltför dyrt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Perrablerra:

Du måste ha nvidias 700-serier eller 7000-serien från AMD om du vill köra 4K. Gtx 750Ti känns som ett bra alternativ. Hyfsat bra prestanda och inte alltför dyrt.

Ja prestanda bryr jag mig inte så mycket om, den skall visa bild då det handlar om att jag behöver ytan när jag jobbar.

Men det var ju lite trist, vill ju ha det så billigt så möjligt så man kan lägga mer på skärmen!

finns det något AMD kort som funkar med 4K? te.x AMD 250 eller va de nu hette?

Edit: har läst att 4870 skall fungera med Qnix skärmarna så man kanske skall se om man kan få tag i en på SweC marknaden, fortfarande inte samma upplösning vilket är en downside men billigare blir det ju.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Ja prestanda bryr jag mig inte så mycket om, den skall visa bild då det handlar om att jag behöver ytan när jag jobbar.

Men det var ju lite trist, vill ju ha det så billigt så möjligt så man kan lägga mer på skärmen!

finns det något AMD kort som funkar med 4K? te.x AMD 250 eller va de nu hette?

Dessa ska klara 4K. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s179915902&o=produkt_pr...

Billigast är ett R7 240 från ca 400 + frakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2506003

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Perrablerra:

Hittade ett passivt R7 250 med Displayport då jag antar att dom flesta 4K skärmar använder DP mestadels.

verkar ju bra, då min dator behöver vara tyst iom att jag producerar musik!

Tack för hjälpen!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti