Permalänk
Medlem

Accesspunkt hjälp

Tjena folket. Hoppas det e gött i sommar värmen!

Jag har ett litet problem här hemma som jag behöver hjälp med.
Det e såhär att jag bor i en lägenhet i centrala malmö med min tjej. Vi har ett internet på 110/110 fiber, men i lägenheten så har vi bara 1 uttag för internet och det är i vardagsrummet. Men när min flickvän la nytt golv så la vi en internet kabel under det nya golvet för att kunna ha en stationär dator i sovrummet som är i andra änden av vardagsrummet. Men det tråkiga är att det är stora tjocka betong väggar så det trådlösa i sovrummet e sjukt kasst, får ut runt 20-30 på bredbandskollen. Så det jag vill göra är att köpa en switch som jag kopplar in på kablen som ligger under golvet och som kan även ge mig bättre trådlöst internet då vi använder det väldigt mycket så vi kan komma upp i hastighet. Är det någon som kan hjälpa oss?!

Mvh Simon

Permalänk
Medlem
Skrivet av equip:

Är det någon som kan hjälpa oss?!

Med vad?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

jag vill komma upp i högre hastighet i sovrummet med det trådlösa

Permalänk
Medlem
Skrivet av equip:

jag vill komma upp i högre hastighet i sovrummet med det trådlösa

Berätta lite om din utrutsning och vilka trådlösa standarder de stödjer; 801.11x?

Om du inte får upp hastigheten i samma rum kan det bero på störande omgivning eller att din utrustning inte har stöd för dagens snabba standarder t.ex 801.11ac som kan ge 300 Mbps (150/150), du kanske bara har en 801.11a som knappt klarar 54 Mbps?

Ladda ner version 3 av InSSIDer (sista versionen som var gratis) och granska din omgivning. Posta gärna en skrämdump.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Berätta lite om din utrutsning och vilka trådlösa standarder de stödjer; 801.11x?

Om du inte får upp hastigheten i samma rum kan det bero på störande omgivning eller att din utrustning inte har stöd för dagens snabba standarder t.ex 801.11ac som kan ge 300 Mbps (150/150), du kanske bara har en 801.11a som knappt klarar 54 Mbps?

Ladda ner version 3 av InSSIDer (sista versionen som var gratis) och granska din omgivning. Posta gärna en skrämdump.

Min utrustning är en sprillans ny macbook air. och routern är 1vecka gammal då jag beställde en ny från comhem för att jag trodde den gamla var dålig.

Kan tyvärr inte ladda ner inssider 3 pga att det inte är gratis för mac.
grejen e den att finns det inte någon switch jag kan köpa som även kan sända ut trådlöst nätverk eller något i den stilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av equip:

Min utrustning är en sprillans ny macbook air. och routern är 1vecka gammal då jag beställde en ny från comhem för att jag trodde den gamla var dålig.

Kan tyvärr inte ladda ner inssider 3 pga att det inte är gratis för mac.
grejen e den att finns det inte någon switch jag kan köpa som även kan sända ut trådlöst nätverk eller något i den stilen?

Såhär skulle du kunna göra. Placera din bredbandsrouter i vardagsrummet. Köp en Apple Airport Express (eftersom du redan har en Mac ) som du ansluter till nätverkskabeln i sovrummet. På så vis får du två Wi-Fi zoner och även en ethernet-port till din stationära dator.

[NV-utag]---[bredbandsrouter]-----(nätverkskabel till sovrummet)-----[AP]----[Stationär dator]

Vill du få upp hastigheten ytterligare även i vardagsrummet kan du be din operatör brygga bredbandsrouter till att vara just ett enkelt bredbandsmodem och köpa t.ex en Airport Extreme som får agera både brandvägg och AP. Den har stöd för 801.11ac vilket borde ge dig tillräckligt med sprut.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Såhär skulle du kunna göra. Placera din bredbandsrouter i vardagsrummet. Köp en Apple Airport Express (eftersom du redan har en Mac ) som du ansluter till nätverkskabeln i sovrummet. På så vis får du två Wi-Fi zoner och även en ethernet-port till din stationära dator.

[NV-utag]---[bredbandsrouter]-----(nätverkskabel till sovrummet)-----[ap]----[Stationär dator]

Vill du få upp hastigheten ytterligare även i vardagsrummet kan du be din operatör brygga bredbandsrouter till att vara just ett enkelt bredbandsmodem och köpa t.ex en Airport Extreme som får agera både brandvägg och AP. Den har stöd för 801.11ac vilket borde ge dig tillräckligt med sprut.

Jag var inne och kollade på en AirPort express men viste inte riktigt om det var en sådan jag behövde. Vet du om den har en ingång och en utgång för nätverkskablar för måste fortfarande ha internet till min stationära i sovrummet!
Annars kanske du har något annat alternativ eftersom jag tycker den var lite för dyr haha! Behöver inte vara en Apple produkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köp en mindre switch som har minst 100Mbit portar och koppla på i sovrummet, finns allt från billiga netgear till dyrare alt.
där i kopplar du in airport express och den stationära datorn

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Köp en mindre switch som har minst 100Mbit portar och koppla på i sovrummet, finns allt från billiga netgear till dyrare alt.
där i kopplar du in airport express och den stationära datorn

Har du något förslag på en bra Netgear för 300-500kr typ som man kan koppla in en stationär dator + kan skicka ut trådlöst?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av equip:

Har du något förslag på en bra Netgear för 300-500kr typ som man kan koppla in en stationär dator + kan skicka ut trådlöst?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du köra bara 1 enhet menar du? ap och och ansluta den stationära ihop?

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte riktigt din fråga.,. DU skriver att ni dragit en nätverks kabel till ert sovrum för att få internet till datorn där, sen så skriver du att det är dåligt trådlös i sovrummet.. trådat.. trådlöst.. trådat.. trådlöst.. ??

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Jag förstår inte riktigt din fråga.,. DU skriver att ni dragit en nätverks kabel till ert sovrum för att få internet till datorn där, sen så skriver du att det är dåligt trådlös i sovrummet.. trådat.. trådlöst.. trådat.. trådlöst.. ??

Ber om ursäkt för jag formulerat mig dåligt! Nätverkskabeln som vi dragit till sovrummet är dragen till en stationär men vi använder även laptops och surfplattor och Apple tv i sovrummet tex och då använder vi det trådlösa till dom men det funkar inte speciellt bra, så det jag skulle vilja göra är att köpa någon form av switch! Men vet inte vad det är för switch jag ska köpa, är student så behöver inte kosta allt för mycket runt 500kr är rätt rimligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av equip:

Ber om ursäkt för jag formulerat mig dåligt! Nätverkskabeln som vi dragit till sovrummet är dragen till en stationär men vi använder även laptops och surfplattor och Apple tv i sovrummet tex och då använder vi det trådlösa till dom men det funkar inte speciellt bra, så det jag skulle vilja göra är att köpa någon form av switch! Men vet inte vad det är för switch jag ska köpa, är student så behöver inte kosta allt för mycket runt 500kr är rätt rimligt

Köp en router som du sedan sätter som AP i sovrummet, tex en Asus rt-n56u som brukar kunna köpas för ca 500kr. Alternativt ta en modell som har stöd för AC om du känner att det är ett krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Skrivet av yttox:

Köp en router som du sedan sätter som AP i sovrummet, tex en Asus rt-n56u som brukar kunna köpas för ca 500kr. Alternativt ta en modell som har stöd för AC om du känner att det är ett krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Han har ju redan en router dock, en billig 2-3 ports switch och en ap skulle jag rekomendera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Han har ju redan en router dock, en billig 2-3 ports switch och en ap skulle jag rekomendera

Du är medveten om att en router ÄR en AP va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Du är medveten om att en router ÄR en AP va?

Router != AP. Dock har de flesta routrar idag även en trådlös funktion, men det är inget tvång. T.ex. alla som använder pfSense eller Edgemax för att nämna två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Du är medveten om att en router ÄR en AP va?

Nej, en router är en router.
Sen finns det router med inbyggd WiFi.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Nej, en router är en router.
Sen finns det router med inbyggd WiFi.

Helt rätt, det är jag som uttrycker mig klumpigt.

En router med WiFi är också en AP menas såklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av equip:

Jag var inne och kollade på en AirPort express men viste inte riktigt om det var en sådan jag behövde. Vet du om den har en ingång och en utgång för nätverkskablar för måste fortfarande ha internet till min stationära i sovrummet!
Annars kanske du har något annat alternativ eftersom jag tycker den var lite för dyr haha! Behöver inte vara en Apple produkt

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, Express har två ethernetportar. Allt är förvisso relativt men 800 kr är väl inte så svettigt? Den är snygg, diskret, har analog ut via AirPlay och en AirPort app för Ipad/OSX/PC.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ja, Express har två ethernetportar. Allt är förvisso relativt men 800 kr är väl inte så svettigt? Den är snygg, diskret, har analog ut via AirPlay och en AirPort app för Ipad/OSX/PC.

Okej jag får kanske kolla på en sådan då:)! Vad menar du med analog ut via airplay och en AirPort app för iPad/osx/pc haha?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av equip:

Okej jag får kanske kolla på en sådan då:)! Vad menar du med analog ut via airplay och en AirPort app för iPad/osx/pc haha?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle tro att han menar analogt så du kan koppla till tv

Permalänk

Håller för övrigt med de andra, smidigast är nog airport express då du bara kör mac ändå.

Dock , hade det varit pc/android så hade jag rekommenderat en switch och AP (inte router med wifi...) då han redan hade en router så de är onödigt att ha två.

Permalänk
Medlem

Jag har två st Asus rt-n66u hemma, en på varje våning i huset. Den ena går som router den andra är ställd i AP-läge. Kan säga att jag är helnöjd med denna lösning, har bra täckning i hela huset, detta även på 5ghz.

PS. Kan någon förklara varför han ska ha en switch?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Håller för övrigt med de andra, smidigast är nog airport express då du bara kör mac ändå.

Dock , hade det varit pc/android så hade jag rekommenderat en switch och AP (inte router med wifi...) då han redan hade en router så de är onödigt att ha två.

Okej då får jag sticka och kolla på en nu i dagarna då:)! Jag har en Mac och iPad och min sambo har 1 pc laptop och en pc stationär, men det funkar att köra express på dom 2 också dåva?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av equip:

Okej jag får kanske kolla på en sådan då:)! Vad menar du med analog ut via airplay och en AirPort app för iPad/osx/pc haha?

Skickades från m.sweclockers.com

AirPort Express har en 3.5mm stereoplugg som kan anslutas till en stereo(receiver). Det går då att spela upp musik från iPad/iPhone eller PC/MAC via iTunes till stereon. AirPlay är protokollet som gör detta möjligt.

AirPort-appen är ett verktyg som kan köras från iPad/iPhone/dator (PC/MAC) för att administrera och konfigurera Apples trådlösa enheter. T.ex. slå på/av AirPlay, initera firmwareuppgradering, starta om enheter osv.

Skrivet av equip:

Okej då får jag sticka och kolla på en nu i dagarna då:)! Jag har en Mac och iPad och min sambo har 1 pc laptop och en pc stationär, men det funkar att köra express på dom 2 också dåva?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör idag en Apple AirPort Extreme som basstation och två AirPort Express i bryggat läge, samt en D-Link DWL3600AP som just AP. Denna konfiguration tillhandahåller trådlöst internet till 1 Mac, 1 Ipad, 1 Iphone, 1 Bärbar, 3 stationära.
Jag blandar alltså hejvilt och visst fungerar det

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

AirPort Express har en 3.5mm stereoplugg som kan anslutas till en stereo(receiver). Det går då att spela upp musik från iPad/iPhone eller PC/MAC via iTunes till stereon. AirPlay är protokollet som gör detta möjligt.

AirPort-appen är ett verktyg som kan köras från iPad/iPhone/dator (PC/MAC) för att administrera och konfigurera Apples trådlösa enheter. T.ex. slå på/av AirPlay, initera firmwareuppgradering, starta om enheter osv.

http://www.computeraudiophile.com/attachments/f22-networking-...

Jag kör idag en Apple AirPort Extreme som basstation och två AirPort Express i bryggat läge, samt en D-Link DWL3600AP som just AP. Denna konfiguration tillhandahåller trådlöst internet till 1 Mac, 1 Ipad, 1 Iphone, 1 Bärbar, 3 stationära.
Jag blandar alltså hejvilt och visst fungerar det

Nu har jag varit och köpt en airport express och satt den i bryggat läge i sovrummet! Ligger på 80mbit/s så det är jag rätt nöjd med! I vardagsrummets där modemet är så har den sjunkit ner till 20-30 ca, varför gör den det? Är det bara för att den är bryggad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av equip:

Nu har jag varit och köpt en airport express och satt den i bryggat läge i sovrummet! Ligger på 80mbit/s så det är jag rätt nöjd med! I vardagsrummets där modemet är så har den sjunkit ner till 20-30 ca, varför gör den det? Är det bara för att den är bryggad?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan bero på en rad orsaker. Det är möjlig att det är, som du skrev tidigare, att dina väggar skärmar av. Det var av den anledningen jag även föreslog två AP tidigare.
Din dator kanske ansluter till ComHems trådlösa när du går ut i vardagsrummet eftersom den har bättre signal men använder en äldre standard (?) som drar ner hastigheten.
Det kan även vara interferens från omgivande nätverk och andra störande objekt. Din flickvän hade ju en bärbar PC, ladda ner InSSIDer till den då och granska din omgivning. Kanske finns det ett hål i kanalspektret som du kan tilldela din(a) APs?

Bryggat läge (Anslut till ett trådlöst nätverk) innebär att din AP bara kommunicerar med andra AP. Datorer ansluter till nätverket via ethernetporten (<...>) på APn. Bryggat läge är när man ersätter en kabel mellan två noder med radio i stället.
Jag skulle rekommendera att du sätter det trådlösa läget på din AP till Skapa ett trådlöst nätverk i stället och ansluter den till nätverkskabeln (¤) som går till ComsHems bredbandsrouter i vardagsrummet. använd samma SSID och lösenord som ComHems trådlösa nätverk. Den stationära i sovrummet ansluter ni till den lediga ethernetporten på APn.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det kan bero på en rad orsaker. Det är möjlig att det är, som du skrev tidigare, att dina väggar skärmar av. Det var av den anledningen jag även föreslog två AP tidigare.
Din dator kanske ansluter till ComHems trådlösa när du går ut i vardagsrummet eftersom den har bättre signal men använder en äldre standard (?) som drar ner hastigheten.
Det kan även vara interferens från omgivande nätverk och andra störande objekt. Din flickvän hade ju en bärbar PC, ladda ner InSSIDer till den då och granska din omgivning. Kanske finns det ett hål i kanalspektret som du kan tilldela din(a) APs?

Bryggat läge (Anslut till ett trådlöst nätverk) innebär att din AP bara kommunicerar med andra AP. Datorer ansluter till nätverket via ethernetporten (<...>) på APn. Bryggat läge är när man ersätter en kabel mellan två noder med radio i stället.
Jag skulle rekommendera att du sätter det trådlösa läget på din AP till Skapa ett trådlöst nätverk i stället och ansluter den till nätverkskabeln (¤) som går till ComsHems bredbandsrouter i vardagsrummet. använd samma SSID och lösenord som ComHems trådlösa nätverk. Den stationära i sovrummet ansluter ni till den lediga ethernetporten på APn.

Förlåt att jag e så trög och kass men det du skriver är rena grekiskan, förstår typ inget, vill du jag vet knappt hur man skapar ett trådlöst närverk och vad är SSID och sånt?
kan du inte förklara i stegvis hur jag ska gå tillväga?:O

Mvh Simon

Permalänk
Medlem
Skrivet av equip:

Förlåt att jag e så trög och kass men det du skriver är rena grekiskan, förstår typ inget, vill du jag vet knappt hur man skapar ett trådlöst närverk och vad är SSID och sånt?
kan du inte förklara i stegvis hur jag ska gå tillväga?:O

Mvh Simon

Okey.... Jag ska försöka summera det viktiga något förenklat.

ISP = Internet Service Provider, är det företag som levererar Internet till din lägenhet.

Wi-Fi = Teknik för trådlösa nätverks som låter enheter ansluta till varandra.

AP = Access Point, eller accesspunkt, är en sändare/mottagare för trådlös överföring. Många bredbandsroutrar har även Wi-Fi och är då även AP.

Bredbandsrouter = Enkel "brandvägg" ofta med Wi-Fi (AP).

SSID = Service Set IDentifier är namnet på det trådlösa nätverket. Bredbandsroutern med Wi-Fi som kommer från din ISP har SSID angivet på undersidan av enheten.

WPA2 = Wi-Fi Protected Access, säkerhetsprotokoll som skall skydda trådlös kommunikation genom att kryptera trafiken. Det finns två algoritmer, välj AES om det är möjligt. TKIP är hackat. Heter WPA2 Personal på din Airport Express.

Radiokanal = AP sänder på flera frekvenser som är uppdelade i kanaler. 2.4 GHz bandet har 13 kanaler. 5 GHz bandet har några kanaler utspridda. 2.4 GHz bandet har längre räckvidd men är känsligare för störningar (interferens) och har lägre bandbredd. 5 GHz bandet har kortare räckvidd men är mindre känslig för interferens och har högre bandbredd - den kan alltså skicka och ta emot mer data. I ditt fall tror jag du har mer glädje av 5 GHz.
AP kommer med automatisk kanalval. Men ibland kan man vilja syra detta själv, fast då är det bra om man vet vilka kanaler som det är minst störning på...

InSSIDer = Programvara för att analyser radiotrafiken. I det grafiska gränssnittet visas staplar som representerar de olika trådlösa nätverken och deras styrka över de olika kanalerna. Finns det "hål" så kan man alltså manuellt välja vilken kanal som skall användas.

För att hjälpa dig med att gå vidare så måste du själv beskriva vad du vill ha hjälp med. Nu när jag översatt "grekiskan" kanske du kan konkretisera vad du vill ha hjälp? I tidigare inlägg så framgår det att du jar fått upp nätverket, så det är väl knappast aktuellt igen?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net