Permalänk

Tips på TV och medialösningar!

Hej jag går i tankarna att köpa ny tv nu framåt hösten då fotbollen drar igång igen och vill ha lite tips! Har en budget på ungefär 15k och vill gärna ha en LED tv i minst 55". Just nu har jag en gammal osmart tv och känner att det börjar bli dags att byta upp sig, vill ha en tv som funkar bra i applikationerna osv. Har även funderat på att köpa en NAS med cloud funktion så jag kan streama från NAS:en till tvn.

Hur hade det funkat? Går det att kolla på Viaplay genom t.ex en Samsung smart TV i full hd genom appen? Går det att streama filmer osv från en NAS kopplad genom wifi direkt till tvn? Är det att föredra att ha någon form av Chromecast, Miracast, Apple-TV (böjda format!?) eller en Boxee.

Jag vill med andra ord kunna streama Viaplay osv i full-hd utan att behöva ha igång min stationära dator som är kopplad med hdmi kabel just nu. Även kunna visa bilder och filmer som är lagrade på en NAS eller dylikt. Gärna styra TVn med min iPad eller Sony Z2 också..

Alla tips är uppskattade!

Permalänk
Medlem

Kör själv med en SmartTV från Samsung. Mycket nöjd (och jag är en sådan person som är extremt känslig för bildkvalité, färger med mer mera). Finns en app för Netflix, ViaPlay etc. till TVn.

Mina filmer på NASet streamar jag genom Plex Media Server som jag har installerat på en virtuell Ubuntu-server. Köper man rätt NAS kan man dock installera Plex Media Server direkt på NASet. Klient för Plex finns till SamsungTVn.

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Kör själv med en SmartTV från Samsung. Mycket nöjd (och jag är en sådan person som är extremt känslig för bildkvalité, färger med mer mera). Finns en app för Netflix, ViaPlay etc. till TVn.

Mina filmer på NASet streamar jag genom Plex Media Server som jag har installerat på en virtuell Ubuntu-server. Köper man rätt NAS kan man dock installera Plex Media Server direkt på NASet. Klient för Plex finns till SamsungTVn.

Har du något tips på en sådan NAS? Styr du Samsung TVn med mobilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niccosomfan:

Har du något tips på en sådan NAS? Styr du Samsung TVn med mobilen?

Måste vara ett NAS med lite klös i. På Plex hemsida (klicka på NAS) har du länkar till bra artiklar. Även om det nu finns till Netgear-NAS är det inget du ska köra på. Jag hade tagit ett Synology- eller Qnap-NAS med klös i CPUn.

Någon som faktiskt kör Plex Media Server från ett NAS kanske kan ge lite tips?

Det finns en app till Android och/eller Samsungs telefoner för att styra TVn med, men inget jag använder. Styr alla mina prylar från min Logitech Harmony Touh.