Motorola Shamu är Google Nexus-telefon

Permalänk
Melding Plague

Motorola Shamu är Google Nexus-telefon

Nya uppgifter gör gällande att Google under hösten lanserar en ny Nexus-telefon i samarbete med Motorola. Samtidigt talas det om en oviss framtid för Android Silver.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd.. 5,9 tum känns som ett för stort steg från dagens 4,95tum..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Synd.. 5,9 tum känns som ett för stort steg från dagens 4,95tum..

absolut, tyckte nexus 5 var den optimala storleken för en smartphone, har en xperia Z2 från jobbet som är 5,2 tum och den känns liite för stor för mina relativt små händer

Google, ge oss en upgraderad 5:a istället

Permalänk
Medlem

Ser mer fram emot HTC Volantis / aka Nexus 9. Den om ryktena inte är helt ute och cyklar, verkar bli väldigt bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kommer vi någonsin få ett stopp på den ständiga skärmväxten? Tyckte det började bli löjligt när vi passerade 5" och nu har jag inte ens ord för vad jag känner.

Förstår inte hur tillverkare resonerar när våra händer inte direkt växer med åren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Kommer vi någonsin få ett stopp på den ständiga skärmväxten? Tyckte det började bli löjligt när vi passerade 5" och nu har jag inte ens ord för vad jag känner.

Förstår inte hur tillverkare resonerar när våra händer inte direkt växer med åren...

Vi? Det är nog många som vill ha stora skärmar.
Det är ju bra att det släpps mobiltelefoner i alla möjliga storlekar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visst, det finns folk som vill ha stora skärmar men den enda fördelen jag ser med en stor telefon (större än 5") är att de kan klämma in ett fetare batteri..

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Vi? Det är nog många som vill ha stora skärmar.
Det är ju bra att det släpps mobiltelefoner i alla möjliga storlekar.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi får se hur många storlekar den här nexusen kommer i då;)

Permalänk
Medlem

Telephonus Gigantus.

Det är jättebra att det finns telefoner i alla storlekar. Men lite surt känns det att alla tillverkares flaggskeppstelefoner verkar gå åt "phablet"-hållet. Det finns ju fördelar att köpa modellen som tillverkaren (eller google) själv tutar med, främst för att många andra kommer göra detsamma och mjukvarustöd därmed kommer vara brett.

Nu kanske det slår bak på dem själva. Kanske blir det för få som vill köpa denna padda.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Moderator, Testpilot

Det är faktiskt väldigt trevligt med en stor skärm, när man använder telefonen. Hade själv en Note 2 och i kombination med den fantastiska kvaliten på skärmen så var storleken riktigt trevlig när man surfar och streamar film t.ex.

Sen är ju det uppenbara problemet när man inte använder telefonen, den tog mycket plats och såg ganska fånig ut att prata i tele med men eftersom det blir vanligare med större telefoner så antar jag att folk inte är lika känsliga mot en stor.

Har en Nexus 5 nu och det är utan att överdriva den absolut bästa mobilen jag haft, enda nackdelen är att skärmen inte är i klass med Samsung-varianterna men å andra sidan är telefonen blixtsnabb.

Jag kommer iaf ha ett öppet sinne och testa telefonen, det kan bli bra. Google brukar veta vad dom gör.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

Visst, det finns folk som vill ha stora skärmar men den enda fördelen jag ser med en stor telefon (större än 5") är att de kan klämma in ett fetare batteri..

Fast tum har ju inte så mkt att göra med tjockleken på en telefon, så det finns inget som hindrar nån att fästa ett batteri kraftigt som en kärnkraftsreaktor på en 3"-telefon;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Förstår inte hur tillverkare resonerar när våra händer inte direkt växer med åren...

Det är 2014, du ska använda två händer.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Snusfri

Efter att ha haft min Lumia 1520 några månader nu så skulle jag inte kunna ha något mindre.
6" går att ha helt perfekt i normala jeansfickor och den går att använda väldigt bra med en hand om man så vill.

Skönt att miniskärmar i 3.5-4" är på väg att försvinna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av chokladio:

absolut, tyckte nexus 5 var den optimala storleken för en smartphone, har en xperia Z2 från jobbet som är 5,2 tum och den känns liite för stor för mina relativt små händer

Google, ge oss en upgraderad 5:a istället

har rätt små händer och min nexus 5 är precis på gränsen på att vara för stor faktiskt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Vi? Det är nog många som vill ha stora skärmar.
Det är ju bra att det släpps mobiltelefoner i alla möjliga storlekar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst finns det människor som vill ha stora skärmar. Det är däremot inte bra att alla flaggskeppsmodeller ska ha enorma skärmar. Så för den som vill ha en mindre telefon utan att offra prestanda finns det inte många valmöjligheter alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är 2014, du ska använda två händer.

Nej, den andra gör jag gärna annat med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Vi? Det är nog många som vill ha stora skärmar.
Det är ju bra att det släpps mobiltelefoner i alla möjliga storlekar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det som inte sker. De enda telefonerna som får bra hårdvara är tillverkarnas topp telefoner och de blir större och större.
Vill man idag få en telefon med 4-4.5" skärm får man köpa en budget lur.

Permalänk
Medlem

Den konstanta skärmväxten är orsaken till att jag gick över till iPhone igen, köpte mig en iPhone 5s. Kul att Apple nu också verkar gå åt phablet hållet. Personligen så tycker jag att den optimala storleken ligger runt 4-4.3 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Det som inte sker. De enda telefonerna som får bra hårdvara är tillverkarnas topp telefoner och de blir större och större.
Vill man idag få en telefon med 4-4.5" skärm får man köpa en budget lur.

Egentligen bara Sony som lyckas komma med något annat. Men då har jag en polare som väntat sedan tidigt i våras på Z2 compact och innan den ens hunnit släppas börjar rykten om Z3-serien dyka upp, så även där är det lite otydligt. Z2:an har ju funnits länge så att det dröjer så länge för Compact-modellen visar ju tydligt att det segmentet inte är lika prioriterat.

Sen är ju nackdelen att de knappast får uppdateringar lika länge. Tror inte HTC One Mini från förra året kommer få Android L, men det kommer den fullstora få.

Permalänk
Medlem

Den aktuella storleken på nexus är rätt bra. Skulle kunna bli lite större om man gör kanterna ännu smalare...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se att top range mobilerna började komma i storlekar runt 4,7" igen. Det är perfekt storlek tycker jag. Min S4a är lite i största laget. 5,9" är på tok för stort.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

5.9" Nexus? JA TACK

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Visst finns det människor som vill ha stora skärmar. Det är däremot inte bra att alla flaggskeppsmodeller ska ha enorma skärmar. Så för den som vill ha en mindre telefon utan att offra prestanda finns det inte många valmöjligheter alls.

Nej där håller jag med dig! Mer modeller likt Z1C bör tillverkarna släppa, så lite valmöjligheter finns.
Och tror det kommer bli mer i "framtiden"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Egentligen bara Sony som lyckas komma med något annat. Men då har jag en polare som väntat sedan tidigt i våras på Z2 compact och innan den ens hunnit släppas börjar rykten om Z3-serien dyka upp, så även där är det lite otydligt. Z2:an har ju funnits länge så att det dröjer så länge för Compact-modellen visar ju tydligt att det segmentet inte är lika prioriterat.

Sen är ju nackdelen att de knappast får uppdateringar lika länge. Tror inte HTC One Mini från förra året kommer få Android L, men det kommer den fullstora få.

Fast Sony verkar uppdatera Z1 Compact lika länge som Z1, antagligen beroende på att plattformen är extremt lika.

Permalänk
Entusiast

De får gärna släppa en 5,9" Nexus så länge de släpper en andra som inte är en Phablet. 6" är för stort. Runt 5" fungerar bra. Jag vill inte vara tvingad att alltid använda två händer när jag ska hantera telefonen. Det är väldigt skönt att kunna göra mycket med bara en hand. De har ju kört två storlekar på surfplattorna ett tag så jag hoppas att de även släpper en lite mindre telefon.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Hoppas fortfarande på en n5 gen2 precis som n7 fick sig en gen2!

Permalänk

Använder en Nexus 7 i princip som telefon här och funkar alldeles utmärkt.
Sen har jag en billig liten telefon som bara ligger i fickan hela tiden som jag kopplat ihop dom med Tablet Talk.
På så sätt har jag då en 7" telefon men jag använder mest nätbaserade tjänst för samtal och meddelanden.
Går alldeles utmärkt att hålla med en hand med trots att mina händer inte är dom största.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Avstängd

Äntligen större!

Permalänk
Avstängd

Undrar om den kommer att ha Project Tango så man kan mappa verkligheten i 3D.

Permalänk
Medlem

Fan, ville ha en ny Nexus med bättre batteri än min Nexus 5 men tycker skärmen i denna redan är på gränsen för stor. Suck, får nog stanna kvar på min Nexus 5 ett bra tag nu.