Silent Powers fläktlösa dator med kopparskum når prototypstadiet

Permalänk
Melding Plague

Silent Powers fläktlösa dator med kopparskum når prototypstadiet

En första prototyp av den passivt kylda datorn med kopparskum från Silent Power är nu färdig och inom kort utlovas de första prestandatesterna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det ser väldigt fult ut bara?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Ser ut som någon lagt en sån där stålulls grej man gör rent grytan med på ett vanligt chassi.

Permalänk
Medlem

Hur ska man fåut komponenterna utan att pajja kylningen?

Visa signatur

ok

Permalänk

Vill man ha en knäpptyst dator så vill man nog också att den ska vara stilren. Men absolut, blir kanske finare i slutändan.

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem

Om man nu utgår ifrån att det där är hyffsat nära slutprodukten så kan jag inte låta bli att fundera på hur kylningen kommer påverkas när det landar damm och annat jox ner i kopparskummet. Men det kanske de har en smart lösning på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Blir spännande detta, mest spännande är mer bilder/specifikationer på kylanordningen Sen sitter jag i samma tankar som Ozzed, en lösning är att de har en "utblåsnings fläkt" som kanske startar en gång i månader i höga varv och "spottar" ut dammet om möjligt, vet inte riktigt hur de tänkt sig på den fronten.

Sen skiter jag i hur den ser ut om den är tyst, för mig går funktionalitet och ljudnivå före utseendet Sen om jag vill ha den här på jobbet vet jag inte ännu.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

kan man använda datorn till fler saker tex skura grytan som någon sa.

får väll hoppas dom bygger in det i någon fin låda så det inte syns så mkt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Gillar idén och skulle gärna stödja det hela om det inte vore för att det känns som en osäker kylmetod än så länge.

Gällande skummet utanpå så vetefan om jag gillar det. Koppar är snyggt men ärgar ju. Förstår inte hur det ska lösas. Sen även damm frågan som nämnts?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Gillar idén och skulle gärna stödja det hela om det inte vore för att det känns som en osäker kylmetod än så länge.

Gällande skummet utanpå så vetefan om jag gillar det. Koppar är snyggt men ärgar ju. Förstår inte hur det ska lösas. Sen även damm frågan som nämnts?

koppar ärgar inte inomhus inom överskådlig framtid om du inte har väldigt fuktigt. Testa tex att kolla på alla som har en cpu kylare av koppar, jag har någon modell liggandes sen p4 tiden och den är lika fin nu som då.

Det med damm är ett intressantare problem dock, ska bli spännande hur de löser det.

Permalänk
Medlem

Hmmm, första gången jag såg dessa bilderna trodde jag att dom hade kopparskummet ovanpå chassit bara för att visa det. Inte att det faktiskt skulle sticka upp ur chassit?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Geeks Gaming

om dem inte sätter på ett skydd utanpå kopparskummet så är jag tveksam hur detta kommer funka i längden. Trodde också att kopparskummet utanpå var bara för att visa hur det såg ut.

Jag tänker mest hur effektivt detta skulle bli med fläktar...

Permalänk
Medlem

Morsan på telefon när hon passar huset på semestern:
"-Det var ingen vidare gryt-Svinto den där ni hade glömt framme vid teven, blev inte vidare rent i kastrullerna..."

Permalänk
Medlem

Ju mer jag ser det desto mer vill jag bara att skummet ska vara i lådan och att en 120mm fläkt på extremt låga varv får blåsa ut damm och varm luft.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

tycker de ser riktigt snyggt ut med skummet synligt!

Permalänk
Medlem

Varför behöver de mer pengar när prototypen är redan färdig?

Förstår grejen med gräsrotsfinansiering men upplagt för lurendrejeri.

1, gör en vara färdig.
2. Försöka få pengar för den innan produktion genom donationer.
3. Producera- tjäna mer pengar.
4. produkten kanske avvecklas för det finns ingen marknad.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scrub:

tycker de ser riktigt snyggt ut med skummet synligt!

Själv så tycker jag den ser ut som en disksvamp för grovrengöring av stekpannor

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Själv så tycker jag den ser ut som en disksvamp för grovrengöring av stekpannor

Tycker hela bygget ser "skumt"ut...;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Avstängd

ett D.I.Y kitt

Dold text
Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Vilket gtx760 används? Det kortaste jag sett är 17 cm och här är måtten 13x15x7 cm på lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Skrivet av laudanum:

Vilket gtx760 används? Det kortaste jag sett är 17 cm och här är måtten 13x15x7 cm på lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Det sitter såklart inte ett fullt kort i, utan en GK104 med 6 SMX-enheter kombinerat med en 256-bit bus till 2GB VRAM = GTX 760

Visa signatur

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Frankoz:

Hur ska man fåut komponenterna utan att pajja kylningen?

Finns inget att få ut, allt är fastlött på kretskorten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

the fuck? varför har det skummet utanför lådan, såg inge vidare ut i mina ögon :x

Permalänk
Medlem

Ser väldigt intressant ut. Och det priset var ju onekligen imponerande.
Men är som många andra här oroad över hur de hanterar dammet.

Permalänk

Datorn - nu med kylande afro

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk

Lite damm i den där bara...

Permalänk

jag gillade den. skulle kunna tänkt mig en sån som arbetes dator så länge den är helt tyst! Min är visserligen tyst men denna är långt mycket bättre!

prestandan är tillräcklig med! jag gillar idén!

Permalänk
Medlem

Det som egentligen är kul med denna är ju om skummet faktiskt funkar.
Kan inte då konventionella kylare göras av kopparskum?
Mao få en helt passiv dator utan att behöva vara utelämna till deras form och hårdvara?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

första datorn med koppar affro

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man nu utgår ifrån att det där är hyffsat nära slutprodukten så kan jag inte låta bli att fundera på hur kylningen kommer påverkas när det landar damm och annat jox ner i kopparskummet. Men det kanske de har en smart lösning på.

förklara för mig hur dam å jox kan "landa" på skummen ovanifrån när sval luft sugs in underifrån och blåses ut uppåt i samma riktning som varmluft stiger.

är säker på att den inte blir dammig på ovansidan, snarare i botten underifrån.

mina ASIC mining riggar står upp som skortstenar, fläkten i botten suger in svalare luft ned till å kyler flänsarna uppåt i samma riktning som varmluft natruligt stiger. jag har absolut inget dam på mina fänsar.

och något jag lärt mig är att ställa en dator eller liknande låda med fläktar idrekt på golvet är dömt att bli damigt då det tajta avståndet mellan golv och chassie/låda bildar en sug effekt utan dess like.

Därför ställer jag nu mera allt på golvet på någon slags förhöjning. Resultatet är nästan inget damm alls i maskinerna, samt bättre luftgenomströmning i lådorna som resulterar i lite lägre temp och framförallt stabilare temp.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.