Vilka programspråk lär man sig på LBS Göteborg?

Permalänk

Vilka programspråk lär man sig på LBS Göteborg?

Hej!
Jag har sökt in till gymnasium. Det blev LBS Göteborg(Teknik - spelutveckling). Jag kom in och min fråga är vilket språk man läser där. Om ni inte vet så undrar jag vilket man ska välja att lära sig. Jag är ingen nybörjare då jag har gjort Visual Basic i ca 4 år men det känns inte rätt. Funderar på om jag ska lära mig C# eller C++ för att vara förberedd inför gymnasiet.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Lär dig båda! Är ganska simpelt, liknande syntax och det finns fördelar med dem båda.'
För avancerad spelprogrammering är "unmanaged c++" det bästa av de två, men det skadar inte att jobba lite i båda

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Inaktiv

Kontakta studievägledaren så får du nog väldigt bra tips!

Permalänk

Om man ska se utifrån vilka jobb som finns ute på marknaden just nu, så är det betydligt mer Java och C# än C och C++. Jag tror att vi kommer att få se mer av högnivåspråken (även Python, Ruby, etc.) i framtiden. Nu är det ganska långt kvar till dess, du har minst tre år gymnasium följt av några år på högskolan innan det är dags, och ärligt talat spelar det inte så stor roll vad du lär dig på gymnasiet, det viktiga är att du lär dig förstå programmeringstänket, inte programspråket.

På gymnasiet läste jag C++, ASP/VB och lite Java. På högskolorna/universiteten har jag gått igenom Pascal, Delphi, Java, PHP, C#, Assembler, Python, webbspråk (HTML, CSS, JS, osv), m.m., och jobbar idag som Javautvecklare.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");