prisvärd intel 6/8-core, när släpps dom?

Permalänk
Avstängd

prisvärd intel 6/8-core, när släpps dom?

Hej, som titel,

Idag sitter jag med Phenom II 970, 8GB ram och 6970 och vill gärna uppgradera till något framtid säkert!

Har läst runt om intel och det finns redan 6/8 core men dem är så onaturligt dyra.. När släpps "nya generationen"?

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldphag:

Hej, som titel,

Idag sitter jag med Phenom II 970, 8GB ram och 6970 och vill gärna uppgradera till något framtid säkert!

Har läst runt om intel och det finns redan 6/8 core men dem är så onaturligt dyra.. När släpps "nya generationen"?

En i7 med 4 kärnor och 8 trådar kommer bli en sån jäkla skillnad från din nuvarande prolle. Skillnaden mellan de dyraste processorerna och de "vanliga" är ganska liten, framförallt till spelande.

En ny generation är påväg till jul/våren 2015.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oolllee:

En i7 med 4 kärnor och 8 trådar kommer bli en sån jäkla skillnad från din nuvarande prolle. Skillnaden mellan de dyraste processorerna och de "vanliga" är ganska liten, framförallt till spelande.

En ny generation är påväg till jul/våren 2015.

Det vet jag men jag är mer intresserad utav fysiska kärnor än HT, men kan någon kanske förklara? HT har funnits sedan P4 om jag minns rätt men jag har alltid förstått det att HT inte riktigt motsvarar vad en fysisk kärna har att ge...

Jag är inte intresserad utav amd sina 6/8 core som dem har ute nu då deras arkitektur liknar på den som P4 har .. Dvs big numbers 0 performance

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldphag:

Det vet jag men jag är mer intresserad utav fysiska kärnor än HT, men kan någon kanske förklara? HT har funnits sedan P4 om jag minns rätt men jag har alltid förstått det att HT inte riktigt motsvarar vad en fysisk kärna har att ge...

Jag är inte intresserad utav amd sina 6/8 core som dem har ute nu då deras arkitektur liknar på den som P4 har .. Dvs big numbers 0 performance

AMD kör med sina försäljningsknep bara, egentligen är de också 4 kärnor med 8 trådar.
Vill man ha 6/8 kärnor får man betala, så enkelt är det. Den nya generationen lär inte bli något billigare.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oolllee:

AMD kör med sina försäljningsknep bara, egentligen är de också 4 kärnor med 8 trådar.
Vill man ha 6/8 kärnor får man betala, så enkelt är det. Den nya generationen lär inte bli något billigare.

Ej sant. AMD har fyra kluster med två kärnor i varje. Detta är inte samma sak som fyra kärnor med åtta trådar.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Ej sant. AMD har fyra kluster med två kärnor i varje. Detta är inte samma sak som fyra kärnor med åtta trådar.

Läste precis det, mitt misstag.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oolllee:

Läste precis det, mitt misstag.

Dock med det sagt så är endast 8350 någonting att ha ifall man renderar/streamar mycket. En i7 piskar 83XX på fingrarna i de flesta situationer, speciellt online-gaming.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Ej sant. AMD har fyra kluster med två kärnor i varje. Detta är inte samma sak som fyra kärnor med åtta trådar.

AMD:s modul design är "Clustered Multi-Thread", varje modul har 2 heltalsenheter men delar på en flyttalsenhet.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga till er med AMD kunskap.
Jag klädde av mig min AMD-rigg i början av sommaren, till en Intel-rigg med Z87 G43 och 4770K
Då fick min polare Asus Crosshair IV Extreme, och AMD Phenom II 1100T BE av mig, vilket var min gamla rigg.
Är 1100T en bra processor att använda till filmredigering? Min polare använder Sony Vegas pro 12, så det är därför jag undrar.
Han har inte kommit igång med dom grejjorna än, eftersom att han behöver köpa nytt nätaggregat, men jag vill vara förberedd med svar åt honom.
Detta eftersom att jag själv bara småredigerade, med betydligt primitivare program än S-V pro 12.

(Ledsen för delvis kapning av tråd, men jag orkar inte starta en ny bara för detta.)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldphag:

Det vet jag men jag är mer intresserad utav fysiska kärnor än HT, men kan någon kanske förklara? HT har funnits sedan P4 om jag minns rätt men jag har alltid förstått det att HT inte riktigt motsvarar vad en fysisk kärna har att ge...

Jag är inte intresserad utav amd sina 6/8 core som dem har ute nu då deras arkitektur liknar på den som P4 har .. Dvs big numbers 0 performance

fler kärnor med ht>fler kärnor>ht>ingetdera

edit: om du kikar på cinebench med flera trådar vid samma klockfrekvens så ser du det här. notera pentium g3220 med två kärnor och ingen ht, i3 4330 med två kärnor och ht, i5 4440 med fyra kärnor och ingen ht och i7 4790k med fyra kärnor och ht.

cinebench med en och flera trådar:

cinebench med en och flera trådar i samma klockfrekvens (notera familjerna som haswell och ivy bridge):

Permalänk
Avstängd

Frågan är om HT slår eller motsvarar fysiska kärnor för framtiden?

Om man testar 4 kärnor vs 2 kärnor + ht (4trådar) och det är samma arkitektur

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk
Skrivet av Oldphag:

Frågan är om HT slår eller motsvarar fysiska kärnor för framtiden?

Om man testar 4 kärnor vs 2 kärnor + ht (4trådar) och det är samma arkitektur

HT kommer aldrig att slå en vanlig kärna vad jag vet då HT gör att en kärna kan jobba effektivare men en extra kärna kommer alltid att vara bättre. Linus förklarar det säkert bättre än mig. http://www.youtube.com/watch?v=wnS50lJicXc

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Oldphag:

Frågan är om HT slår eller motsvarar fysiska kärnor för framtiden?

Om man testar 4 kärnor vs 2 kärnor + ht (4trådar) och det är samma arkitektur

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut inte, förenklat så gör HT så att en kärna kan köra två trådar samtidigt. Cache osv delas fortfarande. HT kan ge viss latens, kan märkas i spel.

I applikationer som trådar bra ger HT dock en rejäl prestanda ökning.

Vad känner du att du vill ha så många kärnor till? Inte för att det är något fel att bara vilja ha det för att det går.

Men du får räkna på dubbla priset för cpu'n(jämfört med 4790k), iaf +50-75% dyrare moderkort. Och sedan nya minnen troligtvis.