Dator SLÖ efter oväntat avstänging

Permalänk
Medlem

Dator SLÖ efter oväntat avstänging

Spelade med en polare igår, då datorn plöstligt stängdes av, den gick ej att starta, genomsökte sedan problemet, tog bort batteriet, satte in det efter några minunter, fungerade fortfarande inte, testade sedan att koppla ur ram minnerna och sätta in dem samt byta portar på dem, sedan kom jag till grafikkortet och det var den som var boven, kopplade ut det och då funkade det, satte sedan in det för att testa igen, och då startade ej datorn, testade sedan med mitt gamla grafikkort och då startade datorn. när jag väl kommit in på skrivbordet så märker jag SJUKT lagg, alltså allting laggar, det laggar om jag drar runt flikar och kollar på youtube videos,

Har snackat med inet om grafikkortet då jag beställde det där ifrån, men skulle fortfarande behöva veta vad som kan ha hänt med min processor?

Mina specs: Gtx 770
intel core i5 4670k
bequiet kraft 700W
gigabyte z87 mobo

Allting funkade perfekt tills igår, känns verkligen piss

all hjälp uppskattas, har letat i stort sätt över allt på internet och på forum men ej något som hjälp, sorry om jag formulerade mig dåligt, men hoppas ni fattar ändå! mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpabn:

men skulle fortfarande behöva veta vad som kan ha hänt med min processor?

Tror snarare det är något annat som också fick problem. Tex något i Windows, disken, nätagget, dåligt monterad processor kylare så processorn blir för varm mm.

Hur gammal är delarna?

Har du glömt ta bort och lägga in nya drivrutiner till grafikkortet?
Blir rätt segt utan dom och har man inte tagit bort de gamla så kan de börja bråka.

Permalänk
Avstängd

Det är väl klart det laggar om du sätter in ett äldre grafikkort och drivrutiner knäppar sig. Avinstallera drivrutiner osv och sätt in ditt vanliga kort igen.

Permalänk
Medlem

grafikkortet och nätagget någon månad, processor, ram och moderkort kanske 8 månader

Permalänk
Medlem

med vanliga så menar du det nya eller? tack för snabbt svar!

Permalänk
Testpilot

När du byter grafikkort lär du installera rätt drivrutiner, annars upplevs windows som "laggigt"

Testa det först och återkom om problemet kvarstår!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Har nyss använt NVIDIA geforce experience och installerat drivrutinerna till mitt gamla grafikkort, då står det "geforce experience kan tyvärr ej optimera spel på denna dator" och lagget kvarstår. Ja mitt gamla grafikkort fungerade bra innan

Permalänk
Testpilot
Skrivet av zpabn:

Har nyss använt NVIDIA geforce experience och installerat drivrutinerna till mitt gamla grafikkort, då står det "geforce experience kan tyvärr ej optimera spel på denna dator" och lagget kvarstår. Ja mitt gamla grafikkort fungerade bra innan

Avinstallerade du de gamla drivarna för ditt nya kort korrekt innan du la på drivarna för ditt gamla kort?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Letade men såg ej vart man gjorde det, håller på att flytta min dator just nu, ska kika senare, känner den ej av det själv och byter automatisk?:/

Permalänk
Medlem

Har installerat rätt drivrutiner samt avinstallerat dom andra, forfarande samma problem, alltså laggar då jag flyttar flikar, kollar videos, streams... vad mer kan jag kolla? någon?:/

Permalänk
Testpilot
Skrivet av zpabn:

Har installerat rätt drivrutiner samt avinstallerat dom andra, forfarande samma problem, alltså laggar då jag flyttar flikar, kollar videos, streams... vad mer kan jag kolla? någon?:/

Du kan ju alltid testa att formatera datorn och installera om Windows, det gör jag alltid varje gång jag byter en del i datorn just för att slippa eve. problem med drivers som krockar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd

Kör memtest86+, låter som minnena spökar.

MVH

Permalänk

Det är inte så att msconfig har fastnat i Selektiv Start? Händer för mig ibland om datorn crashar.
Kör Msconfig och på första fliken väljer du Normal Start.. Bara ett tips

Edit: Jodå min hade fastnat där nu när jag kolla, inte konstigt Minecraft känns små laggit lol

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem

För mig låter det som solklart drivrutinsproblem. Många gånger i min ungdom när jag installerade Windows på nytt i en dator så väntade jag 1-2 steg med att installera grafikdrivrutinerna. Windows (XP) hade inga egna som fungerade hjälptligt, utan det blev generiska, och det laggade av att bara dra och flytta ett fönster.

Så... ta bort alla gamla drivrutiner till grafikkortet först. Ta väck allt helt och hållet, oavsett till vilket grafikkort det är. Starta om datorn.

sen installerar du drivrutinerna till det grafikkort du har satt i nu.

Detta är inget som sköts av sig själv, utan tvärtom, det är viktigt att en själv har koll på detta.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

#13 Nepp, ej selektiv start som var problemet

#14 Ska testa och se om det funkar tack för hjälpen alla, uppskattas att ni tar er tid:)

Permalänk
Inaktiv

Kan du prova att köra chkdsk?

Permalänk
Medlem

ehm.. cmd kommer bara upp en snabbis och åker sedan ner igen, ingen skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meller127:

Det är inte så att msconfig har fastnat i Selektiv Start? Händer för mig ibland om datorn crashar.
Kör Msconfig och på första fliken väljer du Normal Start.. Bara ett tips

Edit: Jodå min hade fastnat där nu när jag kolla, inte konstigt Minecraft känns små laggit lol

Om man ändrar vad som automatiskt startar när datorn startar i msconfig's Startup tab så kommer den ändra till Selective start.
Kan vara bra att veta att när man byter till Normal startup så startar den alla programmen och man måste gå in och ta bort det man inte vill ha igen.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Har nyss installerat om windows, rensat datorn på allt, drivrutiner ALLT, fortfarande så laggar det , funkade som sagt bra innan incidenten, börjar därför fundera på processorn, startade cs och har fps drop där, både med grafikkortet och utan. det funkade att lira med moderkoret (intergrerade alltså) förut, men ej längre, lägsta inställningarna med fortfarande hoppar fpsen från 100 till 30 varje sekund, det jag vet just nu är att det ej är grafikkortet det är fel på, utan nåt med processorn / minnerna... någon som har något tips eller något? allt hjälper just nu.. mvh

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Har varit snäll och plockat bort piratkopieringssnacket, observera att vi inte tillåter sånt enligt §7:

Citat:

§ 7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...