Permalänk

Varför hänger sig routern?

Jag har en ASUS RT-N66U som är ungefär 3-4 månader gammal. I början var den jättebra och stabil. Men nu några veckor har den hängt sig.
Till exempel om jag ska gå in på en sida så funkar det, sen rätt som det är så laddar den hela tiden och kommer upp en sida att sidan kunde inte visas.

Har provat att ha Ethernet kabeln kopplad direkt från väggen till datorn, det funkar bra hela tiden. Men inte med routern i. Blir så ledsen, den var ju ganska dyr. Mobilen kan inte heller surfa via Wi-Fi, hänger sig då också!
Tycker ni jag ska skicka in den på lagning till Inet där jag köpte den? Är givetvis garanti på den.

Permalänk
Medlem

Har du kollat om det finns någon ny firmware att ladda hem? Antingen från ASUS själva eller att gå via någon custom firmware som merlin eller opentomato? Börja annars med tillverkaren och se om de har en uppdatering du kan köra. Ibland kan man få en rätt gammal historia som ligger flera mjukvaruversioner efter...

Permalänk
Medlem

Överhettad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hollywood93:

Jag har en ASUS RT-N66U som är ungefär 3-4 månader gammal. I början var den jättebra och stabil. Men nu några veckor har den hängt sig.
Till exempel om jag ska gå in på en sida så funkar det, sen rätt som det är så laddar den hela tiden och kommer upp en sida att sidan kunde inte visas.

Har provat att ha Ethernet kabeln kopplad direkt från väggen till datorn, det funkar bra hela tiden. Men inte med routern i. Blir så ledsen, den var ju ganska dyr. Mobilen kan inte heller surfa via Wi-Fi, hänger sig då också!
Tycker ni jag ska skicka in den på lagning till Inet där jag köpte den? Är givetvis garanti på den.

Kan ju som lite jämförelse meddela att min N56U (systermodellen) är stabil i uppemot ett år utan krångel. Startar om med sånna mellanrum för firmware uppdatering.
Kan vara ett måndags-ex.

Permalänk

Ja, för att svara på alla frågor så kan jag börja med att berätta att den nyaste firmwaren är installerad. Ja den är kokhet, kanske överhettad, den funkar så det vore konstigt. Måndags-ex är mycket möjligt, har hänt mig förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hollywood93:

Ja, för att svara på alla frågor så kan jag börja med att berätta att den nyaste firmwaren är installerad. Ja den är kokhet, kanske överhettad, den funkar så det vore konstigt. Måndags-ex är mycket möjligt, har hänt mig förr.

Lite svårt att kontrollera överhettning på en router men testa att sätt en fläkt vid den och se om det blir skillnad.

Permalänk
Skrivet av Hollywood93:

Jag har en ASUS RT-N66U som är ungefär 3-4 månader gammal. I början var den jättebra och stabil. Men nu några veckor har den hängt sig.
Till exempel om jag ska gå in på en sida så funkar det, sen rätt som det är så laddar den hela tiden och kommer upp en sida att sidan kunde inte visas.

Har provat att ha Ethernet kabeln kopplad direkt från väggen till datorn, det funkar bra hela tiden. Men inte med routern i. Blir så ledsen, den var ju ganska dyr. Mobilen kan inte heller surfa via Wi-Fi, hänger sig då också!
Tycker ni jag ska skicka in den på lagning till Inet där jag köpte den? Är givetvis garanti på den.

vet att ja använde en laptop kylare på jobbet till routern som krångla, testa

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att prova installera Merlin firmware. Då kan du dessutom se temperaturer för routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hollywood93:

Jag har en ASUS RT-N66U som är ungefär 3-4 månader gammal. I början var den jättebra och stabil. Men nu några veckor har den hängt sig.
Till exempel om jag ska gå in på en sida så funkar det, sen rätt som det är så laddar den hela tiden och kommer upp en sida att sidan kunde inte visas.

Har provat att ha Ethernet kabeln kopplad direkt från väggen till datorn, det funkar bra hela tiden. Men inte med routern i. Blir så ledsen, den var ju ganska dyr. Mobilen kan inte heller surfa via Wi-Fi, hänger sig då också!
Tycker ni jag ska skicka in den på lagning till Inet där jag köpte den? Är givetvis garanti på den.

Om du fortfarande har garanti på den ska du absolut inte börja meka med den. Ta kontakt med försäljningsstället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yttox:

Rekommenderar att prova installera Merlin firmware. Då kan du dessutom se temperaturer för routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Ej att rekommendera då du förmodligen blir utan garanti i sådant fall.

Permalänk

Okej, bra svar allihop. Blev sugen på att installera Merlin firmware, men har garanti på den så känns lite riskabelt. Får ta kontakt med Inet nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

Ej att rekommendera då du förmodligen blir utan garanti i sådant fall.

Där har du fel ! Asus har gått ut med att det är OK att installera annat firmware. Bekräftat med inets support samt asus facebook sida.

Annars är det lätt att byta tillbaka till original igen om du skulle vara orolig.

http://promos.asus.com/US/ASUS_DD-WRT/

http://www.smallnetbuilder.com/forums/showthread.php?t=12411

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Skrivet av EddAa:

Där har du fel ! Asus har gått ut med att det är OK att installera annat firmware. Bekräftat med inets support samt asus facebook sida.

Annars är det lätt att byta tillbaka till original igen om du skulle vara orolig.

http://promos.asus.com/US/ASUS_DD-WRT/

http://www.smallnetbuilder.com/forums/showthread.php?t=12411

Du har helt rätt skickade in min på garantin och då hade jag merlins firmware på den, fick en helt ny efter 3 dagar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu funkar den igen!! Denna gången laddade jag ner en ny firmware från ASUS hemsida. Nu går den som ett skott, hög hastighet på Bredbandskollen!
Måste bara fråga en sak till. Jag har fiber 100/100 Mbit/s. Men kommer bara upp i ca 52 Mbit/s. Inget som jag stör mig på, men vill gärna ha fullt, om ni förstår vad jag menar Med kabel från väggen till datorn kommer jag upp i ca 97 Mbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hollywood93:

Nu funkar den igen!! Denna gången laddade jag ner en ny firmware från ASUS hemsida. Nu går den som ett skott, hög hastighet på Bredbandskollen!
Måste bara fråga en sak till. Jag har fiber 100/100 Mbit/s. Men kommer bara upp i ca 52 Mbit/s. Inget som jag stör mig på, men vill gärna ha fullt, om ni förstår vad jag menar Med kabel från väggen till datorn kommer jag upp i ca 97 Mbit/s.

Har oxo en N66u som jag är nöjd med. Får utan problem ut mer än 100mbit från routern mot internet.

Dum fråga, du stänger val av NAT i modemet? o mäter via LAN sladd i inte WiFi?

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hollywood93:

Nu funkar den igen!! Denna gången laddade jag ner en ny firmware från ASUS hemsida. Nu går den som ett skott, hög hastighet på Bredbandskollen!
Måste bara fråga en sak till. Jag har fiber 100/100 Mbit/s. Men kommer bara upp i ca 52 Mbit/s. Inget som jag stör mig på, men vill gärna ha fullt, om ni förstår vad jag menar Med kabel från väggen till datorn kommer jag upp i ca 97 Mbit/s.

2.4 eller 5GHz bandet?
Vet att jag får ut ca 100/100 på 5GHz bandet med min nexus 7v2 dock så får jag bara ut ca 30-40Mbit/s om jag använder 2.4GHz.

Edit: kanske inte ens menar via wifi, vilket jag antog att det är... hmm..

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Testa även pingplotter eller liknande för att utesluta störningar utanför ditt hemma-nät...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk

Jag mäter via Wi-Fi. Har Ethernet kabeln kopplad i väggen till WAN porten i routern. Har inget modem. Såg inställningen NAT på routerns hemsida, den är aktiverad. Kör på 2.4 GHz. Mobilen kan köra på 5 GHz, men inte min bärbara dator, konstigt nog :/

Permalänk
Skrivet av Hollywood93:

Jag mäter via Wi-Fi. Har Ethernet kabeln kopplad i väggen till WAN porten i routern. Har inget modem. Såg inställningen NAT på routerns hemsida, den är aktiverad. Kör på 2.4 GHz. Mobilen kan köra på 5 GHz, men inte min bärbara dator, konstigt nog :/

kolla vilka kanaler dina grannar har med en Android telefon "wifianalyzer"

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Den strular fortfarande! Nu håller jag på att ladda ner Merlin firmware. Om inte det hjälper så skickar jag in den till Inet. Kollade vilka kanaler mina grannar har med wifianalyzer, dom har alla 2.4 GHz. Ska jag ha 5 GHz då eller?

Permalänk

Har nu packat ner routern, ska skicka tillbaka den idag. Hoppas det inte blir samma problem om jag får en ny!

Permalänk
Avstängd

En router, en nätverkskabel = en router som hänger sig.

Så roligt att märka ord.

I vilket fall hoppas jag din nya funkar bättre.