Börjar få problem med mitt Zotac 780 Referense

Permalänk
Medlem

Börjar få problem med mitt Zotac 780 Referense

Tjena

Nu är det så att jag har börjar få problem med mitt grafikkort som jag tror underpresterar. Min dator finns i sign. Allt är i stock så det kan inte vara något sånt. Men ska försöka göra denna historia kort. För nått år sedan så ville jag prova att köra 780 sli i 1440p. Köpte en sån skärm och körde så ett tag. Men jag kände det att jag ville gå tillbaka till 1080p 144hz. Så jag sålde skärmen och körde 1080p igen. Men nu börjar ju min processor flaska ordentligt fast jag lyckades komma upp till 4.4 ghz. Så jag sålde ett av korten. Så nu kör jag bara ett. I samband jag skaffade båda korten så skaffade jag ett Ax1200w. Som jag insåg var alldeles för stort för min dator speciellt då man bara kör ett kort nu. Kör fortfarande samma nätagg. Men i alla fall, så tror jag att min dator inte presterar som den ska. Får mindre fps i Tomb Raider 2013 än vad jag borde få, Samt mindre poäng i Unigine Valley. Får detta som resultat.

55.6
Score:
2325
Min FPS:
22.6
Max FPS:
109.9

Men såg ochså att jag får artifacts under benchmark testet ungefär så här http://www.youtube.com/watch?v=UJoGenOG0so . Men kan det vara nätagget som inte får arbeta som den ska då den måste generera ut mindre watt än vad den klarar av. I så fall om det är det så kan ni tipsa fram ett bättre nätagg som passar bättre för min dator. Har dock hört lite coil whine som jag tror är i från den. Kan ju dock prova att skicka in den för rma om det skulle vara den som låter och få en ny som jag kan sälja. Förstår om det vart jobbigt å läsa men försökte göra mitt bästa :). Btw kör drivern 340.52 WHQL

Mvh

Visa signatur

Chassi : Corsair iCUE 465X RGB Processor : Intel Core i9-11900F Stock Moderkort : ASUS ROG Strix B560-F GAMING WIFI Cpu Kylare : CM ML240L V2 ARGB Ram : Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz Gpu : Gigabyte GeForce RTX3080 GAMING OC LHR SSD : Kingston A2000 1TB NVMe M.2 Nätagg Corsair RM750x, 750W Consoller: PS4

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vilka settings kör du i Valley Benchmark? Kan jämföra med mitt EVGA reference.

Edit: körde Extreme HD Preset och fick:

FPS:
60.0

Score:
2512

Min FPS:
30.9

Max FPS:
110.9

(default settings för kortet, alltså ingen överklockning)

edit2 för nedan: Jag fick också lite artefakter (flimmer bland bergen) när jag körde. Kortet skjöt upp rätt snabbt i 82-85 grader, varmt som tusan nu ju

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

Artifakterna i Valley får de flesta efter 337.88 drivrutinen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vilka settings kör du i Valley Benchmark? Kan jämföra med mitt EVGA reference.

Edit: körde Extreme HD Preset och fick:

FPS:
60.0

Score:
2512

Min FPS:
30.9

Max FPS:
110.9

(default settings för kortet, alltså ingen överklockning)

Får detta när jag kör Valley Benchmark i Extreme HD i stock

FPS:
57.1

Score:
2387

Min FPS:
27.4

Max FPS:
111.0

Så mitt resultat verkar ju vara nästan samma som ditt. Så det verkar ju inte vara några problem med kortet ändå :).

Visa signatur

Chassi : Corsair iCUE 465X RGB Processor : Intel Core i9-11900F Stock Moderkort : ASUS ROG Strix B560-F GAMING WIFI Cpu Kylare : CM ML240L V2 ARGB Ram : Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz Gpu : Gigabyte GeForce RTX3080 GAMING OC LHR SSD : Kingston A2000 1TB NVMe M.2 Nätagg Corsair RM750x, 750W Consoller: PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Artifakterna i Valley får de flesta efter 337.88 drivrutinen..

Efter lite mer efterforskning så såg jag att nvidia själva har bekräftat detta i en tråd som jag inte kommer ihåg vars det var riktigt Så det var därför jag tyckte det var konstigt att jag inte fick artifackts i nått annat spel

Visa signatur

Chassi : Corsair iCUE 465X RGB Processor : Intel Core i9-11900F Stock Moderkort : ASUS ROG Strix B560-F GAMING WIFI Cpu Kylare : CM ML240L V2 ARGB Ram : Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz Gpu : Gigabyte GeForce RTX3080 GAMING OC LHR SSD : Kingston A2000 1TB NVMe M.2 Nätagg Corsair RM750x, 750W Consoller: PS4

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga en sak. Har försökt hitta svar men hittar bara svar som jag inte förstår mig på riktigt men i alla fall. Alltså är det skadligt för datorn om man har 1200w på datorn i sign?. Körde ju som sakt sli förut med redan då var det overkill. Känns ju inte så jätte värt att fara å köpa ett nytt nätagg på grund av att man har ett nätagg som är för overkill för datorn :D. Men i alla fall bör man ha kvar nätagget eller ska man hitta nått annat som är mer lämpligt för datorn? Folk säger ju att nätagget blir inte blir effektiv när man har för mycket watt. Menas det med att man tappar effekt som gör att datorn blir instabil?

Visa signatur

Chassi : Corsair iCUE 465X RGB Processor : Intel Core i9-11900F Stock Moderkort : ASUS ROG Strix B560-F GAMING WIFI Cpu Kylare : CM ML240L V2 ARGB Ram : Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz Gpu : Gigabyte GeForce RTX3080 GAMING OC LHR SSD : Kingston A2000 1TB NVMe M.2 Nätagg Corsair RM750x, 750W Consoller: PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razeezor:

Måste bara fråga en sak. Har försökt hitta svar men hittar bara svar som jag inte förstår mig på riktigt men i alla fall. Alltså är det skadligt för datorn om man har 1200w på datorn i sign?. Körde ju som sakt sli förut med redan då var det overkill. Känns ju inte så jätte värt att fara å köpa ett nytt nätagg på grund av att man har ett nätagg som är för overkill för datorn :D. Men i alla fall bör man ha kvar nätagget eller ska man hitta nått annat som är mer lämpligt för datorn? Folk säger ju att nätagget blir inte blir effektiv när man har för mycket watt. Menas det med att man tappar effekt som gör att datorn blir instabil?

Nej det är inte farligt . Det folk menar med effektiviteten är hur liten förlust du får vid omvandlingen i ditt powersupply från ac till dc och påverkar inte stabiliteten i datorn så kör vidare med ditt nuvarande powersupplyt.