datorn startar om sig själv då och då

Permalänk
Medlem

datorn startar om sig själv då och då

jag har köpt nya delar till datorn då den slutade funka. sen fick jag ihop allt installerade windows å drivrutiner å sånt. men datorskrället vill starta om sig lite då och då, fattar inte hur/varför den håller på med det... det jag inte bytte var ram och psu. här har ni specsen

op: windows 7 ultimate 64bit
CPU: AMD fx 8350
GPU: radeon r9 280x
Moderkort:gigabyte 990xa-ud3

dock så vet jag itt Psu eller ram vad jag har.
spelar ingen roll vad jag gör på datorn spelar/idle den startar om när den vill......
är det nån här som vet vad som kan va fel???

Permalänk
Medlem

Temperatur för hög på någon komponent= gpu, cpu etc.

Eller att en ramsticka är sönder.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

temp på ca 30 grader enligt amd cataclyst controll center... men itt vet jag

mina ramminnen är gamla (från 2009) så det kan nog va nå med det...

fläktarna var ställda på 20% jag drog upp det till 50%

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt. (Citera flera - Citera flera - citera)

Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av isselu:

jag har köpt nya delar till datorn då den slutade funka. sen fick jag ihop allt installerade windows å drivrutiner å sånt. men datorskrället vill starta om sig lite då och då, fattar inte hur/varför den håller på med det... det jag inte bytte var ram och psu. här har ni specsen

op: windows 7 ultimate 64bit
CPU: AMD fx 8350
GPU: radeon r9 280x
Moderkort:gigabyte 990xa-ud3

dock så vet jag itt Psu eller ram vad jag har.
spelar ingen roll vad jag gör på datorn spelar/idle den startar om när den vill......
är det nån här som vet vad som kan va fel???

öppna lådan och lokalisera agget (den där det sticker ut kablar). Hitta klisterlappen ta kort eller skriv ner vad som står på agget (kan ibland stå på ovansidan). Hur länge har du haft agget?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

jag har haft det sen 2009 hur länkar man bilder????? jag är ny här

Permalänk
Skrivet av isselu:

jag har haft det sen 2009 hur länkar man bilder????? jag är ny här

http://imgur.com/

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

bilderna kanske är dåliga men ja här är dem http://imgur.com/a/0MWrG#0

Permalänk
Skrivet av isselu:

bilderna kanske är dåliga men ja här är dem http://imgur.com/a/0MWrG#0

är inte det bästa agget och du har haft det i 5 år nu ca:) så den har hållit längre än garantitiden (om den ens haft någon) Sen kan det vara så att den nu belastas hårdare/på annat sätt än gamla datorn. Sen verkar den ha 4 linor, rätt mer besvärligt att balansera lasten.

Detta skulle jag rekommendera http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234 om du vill komma undan billigt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ja det kan nog va som så att nätaggregatet är dåligt..... jag har funderat på att byta flera gånger men då har den funkat så jag sket i det då..... men jag ska kolla upp hänna.

Permalänk
Medlem

Det kan även vara ramminne som spökar. Jag haft problem med random reboots i idle med och det kan dåliga ramminnen påverka. Testa köra memtest ett psr timmar o se om det rapporterar fel

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

memtest?? hur gör man det då... tror ändå inte att den kommer att klara av att vara i några timmar, tror att den kommer att slockna kanske efter en timme högst... sen är det inte bara i idle. jag test körde minecraft för att det r enkelt att installera å tar itt nå länge och då starta datorskrället om sig....

Permalänk
Skrivet av isselu:

memtest?? hur gör man det då... tror ändå inte att den kommer att klara av att vara i några timmar, tror att den kommer att slockna kanske efter en timme högst... sen är det inte bara i idle. jag test körde minecraft för att det r enkelt att installera å tar itt nå länge och då starta datorskrället om sig....

Kör det vid boot http://www.memtest86.com/download.htm från USB sticka eller CD.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

men hur gör man så man kör det vid boot?????? fattar itt hur man ska göra det för det där programmet..... jag kan installera windows via usb, men det här har jag ingen anning om... Eller måst man ha köpta versionen av memtest eller va???

Permalänk
Skrivet av isselu:

men hur gör man så man kör det vid boot?????? fattar itt hur man ska göra det för det där programmet..... jag kan installera windows via usb, men det här har jag ingen anning om... Eller måst man ha köpta versionen av memtest eller va???

Var ett tag sen jag höll på. Men vad jag vet så startar man installationen och den lägger in det på ett USBminne (som är inkopplat i datorn).

Här är något att starta med

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

det kommer upp följande felmeddelande när jag ska he in he i usb
an error (1) ocurred while executing syslinux.
your USB drive won't be bootable...

går den ändå köra då eller?? är det bara för linux användare???
jag har windows 7 ultimate 64bit om det hjälper med nå

Permalänk
Skrivet av isselu:

det kommer upp följande felmeddelande när jag ska he in he i usb
an error (1) ocurred while executing syslinux.
your USB drive won't be bootable...

går den ändå köra då eller?? är det bara för linux användare???
jag har windows 7 ultimate 64bit om det hjälper med nå

Finns ju två olika nerladdningar. Har du tagit den för Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

jag tog den för windows. det är jag helt säker på.

Permalänk
Skrivet av isselu:

jag tog den för windows. det är jag helt säker på.

Okej, låter som du får prova annat usb då. Kan vara lite känsligt med att få bootbart usb (vissa går andra inte). Jag har inte haft strul med det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

tyvärr så har jag slarva bort mitt gamla usb på 256mb så jag vet itt.. jag skulle kunna köpa ett nytt, men det känns onödigt eftersom det kommer bara att användas en gång... men kan ju alltid kolla efter det gamla eller koll om fasan har nåt han itt bryr sig om längre.

EDIT: jag testade sen å nu fick jag igång memtest kör det just nu... inga fel än så länge....

Permalänk
Skrivet av isselu:

tyvärr så har jag slarva bort mitt gamla usb på 256mb så jag vet itt.. jag skulle kunna köpa ett nytt, men det känns onödigt eftersom det kommer bara att användas en gång... men kan ju alltid kolla efter det gamla eller koll om fasan har nåt han itt bryr sig om längre.

EDIT: jag testade sen å nu fick jag igång memtest kör det just nu... inga fel än så länge....

Kör det i några timmar. minst 4 timmar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

jag körde det tills det var klart å det visade inga problem...... så då borde det vara nätagget eller????? tänker ju som så att jag hämta han i butiken då dem hade bytt moderkort grafikkort och prossersor så då återstår ju bara ram å nätagg kvar av dom äldre delarna å eftersom det itt visade nå problem så borde det ju vara nätagget eller tänker jag fel????

Permalänk
Skrivet av isselu:

jag körde det tills det var klart å det visade inga problem...... så då borde det vara nätagget eller????? tänker ju som så att jag hämta han i butiken då dem hade bytt moderkort grafikkort och prossersor så då återstår ju bara ram å nätagg kvar av dom äldre delarna å eftersom det itt visade nå problem så borde det ju vara nätagget eller tänker jag fel????

Precis. Låter som agget.

Skulle antingen ta XFX http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1312&t=1512 / http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1964150 beroende på vilken budget.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

om det då är agget har ni nå tips på vad man ska köpa??? för jag vet inte vad man ska kolla efter på ett agg

Permalänk
Skrivet av isselu:

om det då är agget har ni nå tips på vad man ska köpa??? för jag vet inte vad man ska kolla efter på ett agg

Har ju länkat till bra agg ju i övre inlägget

Bara ta ett efter budget. Har du råd kan du ta evga G2 (som är riktigt bra).

XFX gör bra agg i hela sortimentet, men ta 550 watt agg eller ett dyrare om du vill ha semi modulärt/hel modulärt (står om agget har det).

Coolermaster V700 är också ett bra agg, men evga G2 slår det, med bättre garanti tid och lite bättre delar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

tror jag kör på ett evga g2 då om det är det felet.... jag ska nog ändå lämna in den på kontorteknik så dom får säkerställa att det är agget som är trasigt...

Permalänk
Skrivet av isselu:

tror jag kör på ett evga g2 då om det är det felet.... jag ska nog ändå lämna in den på kontorteknik så dom får säkerställa att det är agget som är trasigt...

Gör det Får hoppas dom hittar felet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

ja jag har ett par andra ställen ganska nära som jag kan kolla hos om kontorsteknik inte lyckas hitta felet...
tack för all hjälp BTW

Permalänk
Medlem

han har bytt nätagget på kontorteknik å nu funkar den som den ska men tack för all hjälp

Permalänk
Skrivet av isselu:

han har bytt nätagget på kontorteknik å nu funkar den som den ska men tack för all hjälp

Gött. Vad fick du för agg där?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar