Datorn startar och stängs av, startar och stängs av...

Permalänk
Medlem

Datorn startar och stängs av, startar och stängs av...

Hej där.

Skulle häromdagen möblera om mitt rum och i samma veva göra den vanliga städningen av burken, den här gången mindre utförligt än vanligtvis.
Började med att jag kopplade ur grafikkortet och la det med fläktsidan ner på en duk, kopplade även ur mina ram minnen och drog bort fläkten från processorkylaren. Drog fram dammsugarn och dammsög försiktigt (röret är gjort av typ plast, inte något metalliknande material.)
Kopplade tillbaka allting och satte ditt alla kablar jag dragit bort (grafikkortet, fläkten samt lite USB kablar.)

Nu till problemet.
När jag startar datorn så går datorn igång i ca 10 sekunder, men inget händer på skärmen förutom att det i början stod "ingen signal", nu gör det inte det längre. Efter 10 sekunder så stängs datorn av i cirka 2-3 sekunder för att sedan starta upp igen. Lampan där internetkabeln sitter lyser upp, lampan på dvd brännarn lyser upp och lampan på startknappen lyser också upp, fläktarna på gkorter snurrar, fläktarna på chassit snurrar men CPU-kylar fläkten rör sig inte en millimeter. La även märke till att en röd knapp på baksidan lyser rött, på knappen står det "clr CMOS" om jag inte missminner mig.

Detta problem fick jag för ungefär ett år sedan när jag skulle koppla datorn på ett LAN. Lämnade till slut in skiten på någon random datorbutik och enligt de så berodde det på att RAM minnena suttit snett(?) och att några kablar pajat. Har kontrollerat att de sitter som de ska nu och det gör de, även att inga kablar är trasiga vilken ingen kabel är.

Har googlat och försökt med att dra bort batteriet en stund samt koppla ur strömkabeln och trycka på startknappen i 30 sek, inget resultat. Har kontrollerat att allt sitter rätt 10 gånger och hittar inget fel. Vad kan detta bero på? Detta problem verkar vara så sjukt random.

Uppskattar all hjälp jag kan få.

Min burk:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2250725/2012-09-04

Permalänk
Medlem

Nu till problemet.
När jag startar datorn så går datorn igång i ca 10 sekunder, men inget händer på skärmen förutom att det i början stod "ingen signal", nu gör det inte det längre. Efter 10 sekunder så stängs datorn av i cirka 2-3 sekunder för att sedan starta upp igen. Lampan där internetkabeln sitter lyser upp, lampan på dvd brännarn lyser upp och lampan på startknappen lyser också upp, fläktarna på gkorter snurrar, fläktarna på chassit snurrar men CPU-kylar fläkten rör sig inte en millimeter. La även märke till att en röd knapp på baksidan lyser rött, på knappen står det "clr CMOS" om jag inte missminner mig.........

Hej jag hade samma problem på min dator när jag byggde ihop den. Fast den var igång i betydligt färre sekunder typ 2-3. Kom fram till att min processor var paj. Du har inte ``mixtrat´´ med den Med vänlig hälsning/abbep123

Permalänk
Medlem

Nej jag har aldrig pillat på processorn, det enda jag gjort har varit att rengöra fläkten.

Permalänk
Medlem

alla sladdar sitter i tajt ingen som är lite hur ska jag säga halvlös

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajwy:

Hej där.

Skulle häromdagen möblera om mitt rum och i samma veva göra den vanliga städningen av burken, den här gången mindre utförligt än vanligtvis.
Började med att jag kopplade ur grafikkortet och la det med fläktsidan ner på en duk, kopplade även ur mina ram minnen och drog bort fläkten från processorkylaren. Drog fram dammsugarn och dammsög försiktigt (röret är gjort av typ plast, inte något metalliknande material.)
Kopplade tillbaka allting och satte ditt alla kablar jag dragit bort (grafikkortet, fläkten samt lite USB kablar.)

Nu till problemet.
När jag startar datorn så går datorn igång i ca 10 sekunder, men inget händer på skärmen förutom att det i början stod "ingen signal", nu gör det inte det längre. Efter 10 sekunder så stängs datorn av i cirka 2-3 sekunder för att sedan starta upp igen. Lampan där internetkabeln sitter lyser upp, lampan på dvd brännarn lyser upp och lampan på startknappen lyser också upp, fläktarna på gkorter snurrar, fläktarna på chassit snurrar men CPU-kylar fläkten rör sig inte en millimeter. La även märke till att en röd knapp på baksidan lyser rött, på knappen står det "clr CMOS" om jag inte missminner mig.

Detta problem fick jag för ungefär ett år sedan när jag skulle koppla datorn på ett LAN. Lämnade till slut in skiten på någon random datorbutik och enligt de så berodde det på att RAM minnena suttit snett(?) och att några kablar pajat. Har kontrollerat att de sitter som de ska nu och det gör de, även att inga kablar är trasiga vilken ingen kabel är.

Har googlat och försökt med att dra bort batteriet en stund samt koppla ur strömkabeln och trycka på startknappen i 30 sek, inget resultat. Har kontrollerat att allt sitter rätt 10 gånger och hittar inget fel. Vad kan detta bero på? Detta problem verkar vara så sjukt random.

Uppskattar all hjälp jag kan få.

Min burk:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2250725/2012-09-04

Du har dammsugat den... Där har du ditt problem.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Hedersmedlem

Oavsett om det beror på någon lös del, kabel eller ESD-skada eftersom du lagt sakerna "på en duk" och dammsugit inuti: http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har EXAKT samma problem!
Du och jag har samma moderkort också, jag har googlat runt lite och det är mer än ett fåtal personer med samma moderkort som har samma problem.
Jag tror det har något med moderkortet att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Oavsett om det beror på någon lös del, kabel eller ESD-skada eftersom du lagt sakerna "på en duk" inuti: http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...

Är det garanterat att något går sönder om det blixtrar till lite i datorn?
Jag skulle ändra på CMOS strömbrytaren och även fast sladden var utdragen så lös det till lite, men det var inte mitt finger som nuddade, det var själva strömbrytaren.

Permalänk
Medlem

hajwy:
Ta bort grafikkortet som du sugit sönder och USB kablarna och se hur det går. Du får hoppas att processor fläkten och åtminstone 1 av minnen funkar. Har du flera minnen så testar du 1 i taget i olika minnesplatser.

Plast munstycke är lika illa. Du kanske kommer ihåg de roliga ESD trick med med plast kammar och ballonger.

stee_vo:
Behöver nog lite detaljer för att hjälpa dig.
Du har inte gjort något mer?

Lös det så hade du nog för bråttom. Dra ur strömkabeln och vänta längre när du nollställer bios (CMOS). Nollställ den igen. När du ändå sitter och väntar så kan du lika gärna tar ut batteriet också innan du går och gör något annat en stund. Många bruka vara för otåliga eller räkna alldeles för snabbt i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

hajwy:
Ta bort grafikkortet som du sugit sönder och USB kablarna och se hur det går. Du får hoppas att processor fläkten och åtminstone 1 av minnen funkar. Har du flera minnen så testar du 1 i taget i olika minnesplatser.

Plast munstycke är lika illa. Du kanske kommer ihåg de roliga ESD trick med med plast kammar och ballonger.

stee_vo:
Behöver nog lite detaljer för att hjälpa dig.
Du har inte gjort något mer?

Lös det så hade du nog för bråttom. Dra ur strömkabeln och vänta längre när du nollställer bios (CMOS). Nollställ den igen. När du ändå sitter och väntar så kan du lika gärna tar ut batteriet också innan du går och gör något annat en stund. Många bruka vara för otåliga eller räkna alldeles för snabbt i huvudet.

Det var inte det som var problemet från början. Jag hade samma problem som TS och försökte lösa det genom att göra den där CMOS saken som stod i manualen, man ska typ byta plats på en strömbrytare. När jag gjorde det så antar jag att datorn inte hade laddat ur sig ordentligt enhet något för när jag tryckte dit strömbrytaren så lös det lite, som att det blixtrade till lite.

Men ne, annars har jag inte gjort något. Jag fick samma problem som TS när jag vaknade en morgon och skulle starta datorn, den funkade perfekt dagen innan. Har bara haft datorn I cirka 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stee_vo:

Då blir det en jobbigt felsökning. I det här läget är det ingen ide att blanda in bild, Windows mm så länge du ser/hör att den startar om. En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (grafikkort).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Utanför chassit tar du bort ALLT UTOM strömkabeln.
Inne tar du bort alla PCI kort, hårddiskar, DVD, SATA/IDE/USB kablar, chassi fläktar osv.
JA, såna struntsaker/kablar är ökända för att orsaka allvarliga fel.

Kablar/knappar som går från chassit till moderkortet kan vara trasiga eller sitter på fel. Dra ur alla och använd en skruvmejsel för att starta datorn som du rör (kortsluter, mjukt) metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta.

Minnen testar du 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. I vissa generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

Du kan lika gärna testa att nollställa bios igen efter att du tagit bort allt onödigt. Vid vissa fel måste nån del tas bort innan nollställningen fixar felen. Vad som ska bort varierar rejält mellan vad som orsakat felen.

Det är vad du kan göra innan du behöver låna nätagg.

Bor du nånstans som har problem med ström eller åska?
Har den ett gammalt budget eller skärp agg som du använder med ett bra nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Då blir det en jobbigt felsökning. I det här läget är det ingen ide att blanda in bild, Windows mm så länge du ser/hör att den startar om. En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (grafikkort).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Utanför chassit tar du bort ALLT UTOM strömkabeln.
Inne tar du bort alla PCI kort, hårddiskar, DVD, SATA/IDE/USB kablar, chassi fläktar osv.
JA, såna struntsaker/kablar är ökända för att orsaka allvarliga fel.

Kablar/knappar som går från chassit till moderkortet kan vara trasiga eller sitter på fel. Dra ur alla och använd en skruvmejsel för att starta datorn som du rör (kortsluter, mjukt) metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta.

Minnen testar du 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. I vissa generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

Du kan lika gärna testa att nollställa bios igen efter att du tagit bort allt onödigt. Vid vissa fel måste nån del tas bort innan nollställningen fixar felen. Vad som ska bort varierar rejält mellan vad som orsakat felen.

Det är vad du kan göra innan du behöver låna nätagg.

Bor du nånstans som har problem med ström eller åska?
Har den ett gammalt budget eller skärp agg som du använder med ett bra nätagg?

Jag har en annan tråd här där det står exakt vad jag gjort.

Hittills har jag säkert nollställt bios 15 ggr, tagit ut grafikkortet, tagit it RAM minnena och startat dom i alla möjliga olika kombinationer(Har ett itx moderkort så det får bara plats 2) och det funkar fortfarande inte.
Om jag försöker sätta på datorn så startar den, allt låter som det ska, allt lyser som det ska och alla fläktar går igång, sen stänger denav sig och sätter på sig ett fåtal ggr innan den tillslut håller sig på och på skärmen står det "HDMI No signal detected", på baksidan av datorn lyser clr CMOS knappen, och om jag trycker på den startar det bara om processen.

Förstod inte riktigt din sista fråga men nej, inga problem med åska än så länge, vi bor i ett gammalt hus där dom flesta uttagen inte har en sån där bronsfärgad jordade. Med andra ord är alla uttag riktigt gamla.

Skrev på mobilen så det är garanterat stavfel här och där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stee_vo:

Förstod inte riktigt din sista fråga men nej, inga problem med åska än så länge, vi bor i ett gammalt hus där dom flesta uttagen inte har en sån där bronsfärgad jordade. Med andra ord är alla uttag riktigt gamla.

Skrev på mobilen så det är garanterat stavfel här och där.

Hoppsan. Skrev fel.
Menade Budget (eller sämre) agg + bra grafikkort = Problem förr eller senare.
Vi fortsätter i din tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stee_vo:

Jag har EXAKT samma problem!
Du och jag har samma moderkort också, jag har googlat runt lite och det är mer än ett fåtal personer med samma moderkort som har samma problem.
Jag tror det har något med moderkortet att göra.

Tog mig samman och gjorde en utförlig jävla koll på datorns insida.
USB kabeln som går till USB uttagen på sidan var trasig, pinnarna på den tjocka kabeln hade åkt bort så den ersatte jag, insåg också att processorfkläkten kanske är trasig så bytte ut den med. I samma veva så monterade jag ner burken och satte ihop allt, nu funkar det som det ska men behöver dock en ny kylare.

Skrivet av panpo98:

hajwy:
Ta bort grafikkortet som du sugit sönder och USB kablarna och se hur det går. Du får hoppas att processor fläkten och åtminstone 1 av minnen funkar. Har du flera minnen så testar du 1 i taget i olika minnesplatser.

Plast munstycke är lika illa. Du kanske kommer ihåg de roliga ESD trick med med plast kammar och ballonger.

stee_vo:
Behöver nog lite detaljer för att hjälpa dig.
Du har inte gjort något mer?

Lös det så hade du nog för bråttom. Dra ur strömkabeln och vänta längre när du nollställer bios (CMOS). Nollställ den igen. När du ändå sitter och väntar så kan du lika gärna tar ut batteriet också innan du går och gör något annat en stund. Många bruka vara för otåliga eller räkna alldeles för snabbt i huvudet.

Minns det väldigt väl, nu är det iaf löst. Verkar som något random internt problem än något som orsakas av användaren, är andra gången detta händer och båda gångerna när jag kopplat bort datorn. Blir nog en ny burk snart ändå...