Permalänk
Visa signatur

Min burk: GPU: Gigabyte RTX 3070 Aorus Master, CPU: Ryzen 7 7700X, Moderkort: ASUS TUF B650M, Chassi: Phanteks Enthoo Evolv mATX, Skärm: Gigabyte G34WQC

Permalänk
Visa signatur

Min burk: GPU: Gigabyte RTX 3070 Aorus Master, CPU: Ryzen 7 7700X, Moderkort: ASUS TUF B650M, Chassi: Phanteks Enthoo Evolv mATX, Skärm: Gigabyte G34WQC

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkeypwner:

Om du aldrig kommer uppgradera den något monseröst så duger det Agget.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

ja det "räcker"
ok anledningen till varför man väljer billigast möjliga nätagg är väl för att man tycker att det är den minst viktiga delen i datorn ?
för 200kr extra så får du en XFX 550W som håller för alla grafikkort du kan hitta som inte är "top notch" (om du nu tänkt uppgradera senare)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det räcker hur bra som helst! Du kommer även kunna uppgradera.

Jag kör själv en i7 3770k med ett R9 280x på ett Antec Earthwatts 430W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ja det "räcker"
ok anledningen till varför man väljer billigast möjliga nätagg är väl för att man tycker att det är den minst viktiga delen i datorn ?
för 200kr extra så får du en XFX 550W som håller för alla grafikkort du kan hitta som inte är "top notch" (om du nu tänkt uppgradera senare)

vissa förstår inte att nätagget är en av de viktigaste komponenterna i datorn, det är en del som man absolut INTE ska snåla på.
(om man inte vill riskera att bränna komponenter såklart)

Skrivet av Pete_79:

Det räcker hur bra som helst! Du kommer även kunna uppgradera.

Jag kör själv en i7 3770k med ett R9 280x på ett Antac Earthwatts 430W.

Vågat att köra de komponenterna på ett agg som bara klarar 360W på 12V linan

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Kommer att funka fint.
Jag kör ett liknande system fast Nvidia grafikkort och är inte närheten att maxa nätdelen.

Skrivet av Pete_79:

Det räcker hur bra som helst! Du kommer även kunna uppgradera.

Jag kör själv en i7 3770k med ett R9 280x på ett Antec Earthwatts 430W.

Snabb sökning på nätet visar att du har två 12v linor på 17amp styck, det hade jag aldrig vågat köra dessa delar på.

Permalänk
Skrivet av Pete_79:

Det räcker hur bra som helst! Du kommer även kunna uppgradera.

Jag kör själv en i7 3770k med ett R9 280x på ett Antec Earthwatts 430W.

fast det är ju inte samma nätagg corsairs CX CS agg är ju som att svära i kyrkan

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensws:

Kommer att funka fint.
Jag kör ett liknande system fast Nvidia grafikkort och är inte närheten att maxa nätdelen.

Snabb sökning på nätet visar att du har två 12v linor på 17amp styck, det hade jag aldrig vågat köra dessa delar på.

Skrivet av jonatan80:

fast det är ju inte samma nätagg corsairs CX CS agg är ju som att svära i kyrkan

Skrivet av lowngcawt:

vissa förstår inte att nätagget är en av de viktigaste komponenterna i datorn, det är en del som man absolut INTE ska snåla på.
(om man inte vill riskera att bränna komponenter såklart)

Vågat att köra de komponenterna på ett agg som bara klarar 360W på 12V linan

Ja, lite vågat kanske Agget flåsar lite när jag spelar Star Citizen. Ville mest visa att de komponenter som trådskaparen länkade till fungerar bra med 430W. Och ja, CX CS är ju inte de bästa aggen, och nätagget ska man såklart inte snåla med.

Byte för min del är såklart på gång. Hört mycket gott om http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=996051

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pete_79:

Ja, lite vågat kanske Agget flåsar lite när jag spelar Star Citizen. Ville mest visa att de komponenter som trådskaparen länkade till fungerar bra med 430W. Och ja, CX CS är ju inte de bästa aggen, och nätagget ska man såklart inte snåla med.

Byte för min del är såklart på gång. Hört mycket gott om http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=996051

kan tänka mig att ditt agg får svettas en hel del när du belastar det!

Agget du länkade verkar otroligt överprisat, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603 är grymt mycket bättre för ~100:- extra och du får 10 års garanti, det är inte illa

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

kan tänka mig att ditt agg får svettas en hel del när du belastar det!

Agget du länkade verkar otroligt överprisat, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603 är grymt mycket bättre för ~100:- extra och du får 10 års garanti, det är inte illa

Ja, Be-quiet agget är väl inte vad man kan kalla billigt, men 750W är hästlängder mer än vad som behövs. Dessutom är Be-quiet agget oehört effektivt, även på låg belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pete_79:

Ja, Be-quiet agget är väl inte vad man kan kalla billigt, men 750W är hästlängder mer än vad som behövs. Dessutom är Be-quiet agget oehört effektivt, även på låg belastning.

men det spelar ju ingen roll att 750w är mer än du behöver, det kommer ju inte dra mer ström för det
plus att det är platinum cert, kommer kunna gå tystare och du får utrymme för uppgradering i framtiden!

Det är helt enkelt ett bättre agg än be-quiet

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd

Den datorn klarar sig utan problem på 430w agg min gissning är att du kanske kan få nån peak på max 200w och under spel ligger på 150w eller så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Den datorn klarar sig utan problem på 430w agg min gissning är att du kanske kan få nån peak på max 200w och under spel ligger på 150w eller så

Men det är skillnad på skitagg och kvalitetsagg,
Sitter det något liknande fsp eller ace of Sweden så lär de inte hålla 430w längre än 20 sek innan det bryter eller om man har otur så smäller det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lowngcawt:

Men det är skillnad på skitagg och kvalitetsagg,
Sitter det något liknande fsp eller ace of Sweden så lär de inte hålla 430w längre än 20 sek innan det bryter eller om man har otur så smäller det.

Skickades från m.sweclockers.com

Vist är det så men ett skit 430w skulle även det kunna driva den datorn och ett cx 430 duger gott och väl till en i3 och 260 vilket var hans fråga och datorn kommer inte belastas med 430w så vad spelar det för roll vad andra agg presterar i ett annat scenario

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Men det är skillnad på skitagg och kvalitetsagg,
Sitter det något liknande fsp eller ace of Sweden så lär de inte hålla 430w längre än 20 sek innan det bryter eller om man har otur så smäller det.

Skickades från m.sweclockers.com

fsp är inte värdelöst som ace direkt...

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

fsp är inte värdelöst som ace direkt...

Fsp är värdelöst, kanske inte i klass med ace men fortfarande värdelöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Fsp är värdelöst, kanske inte i klass med ace men fortfarande värdelöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet att dem är sämre en seasonic tex men dem fsp aggen jag sett rullat faktiskt på rätt länge trots lite mer budget agg.
Dem kör oftast teapo kondningar som är steget under japanska kondningar ost ligger väll där med bra mycket bättre än många andra kondningar därför rullar dem ofta rätt så länge. Men jag håller med om att dem inte är toppklass men du är lite väll hård tycker jag som jämför dem med ace fsp håller vad dem lovar någon gång har det väll hänt att dem misslyckats med någon serie men det är en av dem större oem företagen.

Själv köper jag enbart beprövade plattformare med 105 c japanska rakt igenom för bästa livslängd

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd

Tycker dom flesta bara dom har bronsmärkning eller bättre duger till kontor och medel datorer som är hyfsat strömsnåla med singel gpu och köpa nått 1000-1500kr agg till en sådan dator är helt onödigt då ett 500w för en femhundring duger bra och håller till datorn är last gammal

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tycker dom flesta bara dom har bronsmärkning eller bättre duger till kontor och medel datorer som är hyfsat strömsnåla med singel gpu och köpa nått 1000-1500kr agg till en sådan dator är helt onödigt då ett 500w för en femhundring duger bra och håller till datorn är last gammal

Mm xfx är bra billiga nätagg som håller väldigt hög kvalite seasonic oem.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pompa_kumla:

Mm xfx är bra billiga nätagg som håller väldigt hög kvalite seasonic oem.

köpte nyligen ett sånt, xfx core edition 650 som hade ljudnivå som ett dass som släpar efter bilen..nä men fläkten varvade nått förbannt så även om det är seasonic så vart det nej tack och rma på det pga ljudnivå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Har ni missat vad det är för komponenter han ska köra?
Klart att ett CX 430 räcker gott!

Permalänk
Skrivet av RasmusAlb:

Har ni missat vad det är för komponenter han ska köra?
Klart att ett CX 430 räcker gott!

ingen har sagt att 430W inte räcker. däremot att kvaliteten på nätagget är skit.

Skrivet av lord_vasagos:

köpte nyligen ett sånt, xfx core edition 650 som hade ljudnivå som ett dass som släpar efter bilen..nä men fläkten varvade nått förbannt så även om det är seasonic så vart det nej tack och rma på det pga ljudnivå

byt det då i butiken där du köpte det

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

ingen har sagt att 430W inte räcker. däremot att kvaliteten på nätagget är skit.

http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/CX430_V2/8.html
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5...
http://www.hardwaresecrets.com/article/Corsair-CX430-V2-Power...

Tror att det skulle funka alldeles utmärkt i hans applikation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonatan80:

ingen har sagt att 430W inte räcker. däremot att kvaliteten på nätagget är skit.

byt det då i butiken där du köpte det

lämnade tillbaks det

det tror jag med sen när man kan få det för 299kr är det ett bra agg för pengarna även om det inte är top of the line
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/icke-...

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

köpte nyligen ett sånt, xfx core edition 650 som hade ljudnivå som ett dass som släpar efter bilen..nä men fläkten varvade nått förbannt så även om det är seasonic så vart det nej tack och rma på det pga ljudnivå

hört ett 750 watt xfx och inte hört något störande ljud. samma med både 450 och 550 watts aggen. Tyvärr inte lyssnat på 650 wattaren, finns i för övrigt i versioner (en modulär och en utan).

Skrivet av lord_vasagos:

lämnade tillbaks det

det tror jag med sen när man kan få det för 299kr är det ett bra agg för pengarna även om det inte är top of the line
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/icke-...

1kr watten bör man betala om man vill ha något vettigt (om man räknar bort corsairs agg som helt tappat greppet på bra agg). Sen är det inte av den nya modulära serien (som är dugligt budget bygge jämfört med gen1 och 2).

dock var 400 den första gen, bättre än resten av gen 1 och 2.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

hört ett 750 watt xfx och inte hört något störande ljud. samma med både 450 och 550 watts aggen. Tyvärr inte lyssnat på 650 wattaren, finns i för övrigt i versioner (en modulär och en utan).

1kr watten bör man betala om man vill ha något vettigt (om man räknar bort corsairs agg som helt tappat greppet på bra agg). Sen är det inte av den nya modulära serien (som är dugligt budget bygge jämfört med gen1 och 2).

dock var 430 den första gen, bättre än resten av gen 1 och 2.

i mitt fall kan det ha varit nån batch som var knas för många hade hört av sig pga av ljudnivån och kontrollern till fläkten verkade dampa ur och vid surf med låg belastning och alla strömsparar funktioner på låg den i max rpm inom 60sec och gämförde ljudnivån i db med mobilen "inte bästa jag vet " men ett chieftech superseries skrutt agg låg på 48db under occt powersupplie test och det låg på 61 vid surf 68 vid test så var helt ohållbar ljudnivå och när datorn startade från viloläge kunde det vara tyst några min för att arbeta sig upp på max rpm med bara några websidor öppna

men tillbaks till 430 så agget kommer inte belastas med max peak 50% så ett 430 känns lagomt och billigt sen corsairs agg är inte alltid dom bästa men bra nog för att hålla flera år "finns undatag på alla märken som kan dö tidigare" men är ett bra köp och många ska överdriva agg nått så fruktansvärt för vanliga burkar ..kör men en i7 med dubbla 290 och full oc och tung belastning så ja då är ett kvalitets agg att föredra men så här så är det att kasta pengarna i sjön

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

i mitt fall kan det ha varit nån batch som var knas för många hade hört av sig pga av ljudnivån och kontrollern till fläkten verkade dampa ur och vid surf med låg belastning och alla strömsparar funktioner på låg den i max rpm inom 60sec och gämförde ljudnivån i db med mobilen "inte bästa jag vet " men ett chieftech superseries skrutt agg låg på 48db under occt powersupplie test och det låg på 61 vid surf 68 vid test så var helt ohållbar ljudnivå och när datorn startade från viloläge kunde det vara tyst några min för att arbeta sig upp på max rpm med bara några websidor öppna

men tillbaks till 430 så agget kommer inte belastas med max peak 50% så ett 430 känns lagomt och billigt sen corsairs agg är inte alltid dom bästa men bra nog för att hålla flera år "finns undatag på alla märken som kan dö tidigare" men är ett bra köp och många ska överdriva agg nått så fruktansvärt för vanliga burkar ..kör men en i7 med dubbla 290 och full oc och tung belastning så ja då är ett kvalitets agg att föredra men så här så är det att kasta pengarna i sjön

Jo, men det är just det att ett med kvalité som XFX kostar inte många hundralappar. Jag menar det handlar ju om 150 kr ca och har 5år garanti och dessutom vet och har erfarenhet av att många uppgraderar sina burkar så småningom om eller får instabilitets problem. Vem köper t.ex hyper agg eller ett hantol http://www.hardwaresecrets.com/blog/Hantol-PSU-Fake-PFC-Made-...

Det är just därför jag vill avråda från dom absolut sämsta aggen och dom halvdåliga aggen som CX är som att kasta pengar i sjön. Bara i detta forum har två CX agg falierat efter en månad. Finns inga överdrifter i det, bara sunt förnuft. För agget är faktiskt viktigaste delen i datorn. Det är som man skulle sätta in ett hjärta i en person, så det kalkar igen kärlen (funkar ju ett tag).

Låter som du fått ett defekt ex av XFX. har i alla fall lyssnat på 3 stycken 450 watt, 1st 550 watt och 1st 750Watt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men det är just det att ett med kvalité som XFX kostar inte många hundralappar. Jag menar det handlar ju om 150 kr ca och har 5år garanti och dessutom vet och har erfarenhet av att många uppgraderar sina burkar så småningom om eller får instabilitets problem. Vem köper t.ex hyper agg eller ett hantol http://www.hardwaresecrets.com/blog/Hantol-PSU-Fake-PFC-Made-...

Det är just därför jag vill avråda från dom absolut sämsta aggen och dom halvdåliga aggen som CX är som att kasta pengar i sjön. Bara i detta forum har två CX agg falierat efter en månad. Finns inga överdrifter i det, bara sunt förnuft. För agget är faktiskt viktigaste delen i datorn. Det är som man skulle sätta in ett hjärta i en person, så det kalkar igen kärlen (funkar ju ett tag).

Låter som du fått ett defekt ex av XFX. har i alla fall lyssnat på 3 stycken 450 watt, 1st 550 watt och 1st 750Watt

150kr är ju ingenting och jag har full förståelse för hur du tänker men det jag ser är billigaste 1150 utan cf/sli med en billig i3 och 260 och har byggt burkar med liknande corsair agg som gått 5-6 år utan problem och budget verkar vara en prio och seasonic vs corsair så mosar alla seasonic baserade agg ett corsair "om det inte är corsair gjorda av seasonic ;)" men även "vanliga" corsair går många år utan problem så är ett alternativ på en budget även fast jag med föredrar bättre

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensws:

Kommer att funka fint.
Jag kör ett liknande system fast Nvidia grafikkort och är inte närheten att maxa nätdelen.

Snabb sökning på nätet visar att du har två 12v linor på 17amp styck, det hade jag aldrig vågat köra dessa delar på.

Lite mindre snabb sökning visar att antec bara hittade på det där med två 12v-linor och de är egentligen en och samma, utan OCP (skydd mot överutnyttjande som överskrider specen).

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story2...