Ominstallera W8.1 utan skiva eller nyckel!

Permalänk
Medlem

Ominstallera W8.1 utan skiva eller nyckel!

Hejsan!

Köpte idag en helt ny bärbar dator och eftersom det låg så mycket oviktigt skräp på datorn tänkte jag installera om den. Men problemet nu var att jag varken fick med skiva eller en cd-key och undrar nu hur jag ska gå till väga.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Finns det ingen produktnyckel på undersidan av datorn?
Om inte så får du kanske kontakta tillverkaren för att få en recovery-dvd, dock hjälper nog inte detta mot allt bloat.
Enklast är nog om du har en egen Win8.1 som du kan lägga in. Dock inte det mest ekonomiska alternativet.

Går det inte att avinstallera allt crap du inte vill ha?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Skrev detta i en liknande tråd, för att se vilken produktnyckel du har kan du använda det här programmet:
http://www.belarc.com/free_download.html

(dom har grävt ner nyckeln långt ned i registret av någon anledning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rory:

Hejsan!

Köpte idag en helt ny bärbar dator och eftersom det låg så mycket oviktigt skräp på datorn tänkte jag installera om den. Men problemet nu var att jag varken fick med skiva eller en cd-key och undrar nu hur jag ska gå till väga.

Tacksam för svar!

Skrivet av Beinerfelt:

Finns det ingen produktnyckel på undersidan av datorn?
Om inte så får du kanske kontakta tillverkaren för att få en recovery-dvd, dock hjälper nog inte detta mot allt bloat.
Enklast är nog om du har en egen Win8.1 som du kan lägga in. Dock inte det mest ekonomiska alternativet.

Går det inte att avinstallera allt crap du inte vill ha?

Gällande produktnyckel så är det inkodat i datorns BIOS för datorer med Windows 8/8.1 och senare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av rory:

Hejsan!

Köpte idag en helt ny bärbar dator och eftersom det låg så mycket oviktigt skräp på datorn tänkte jag installera om den. Men problemet nu var att jag varken fick med skiva eller en cd-key och undrar nu hur jag ska gå till väga.

Tacksam för svar!

Finns inbyggd funktion du kan använda.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/restore-refresh-...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av rory:

Hejsan!
Men problemet nu var att jag varken fick med skiva eller en cd-key och undrar nu hur jag ska gå till väga.

Tacksam för svar!

Datortillverkaren ska ha skickat med ett program som du kör för att göra återställninsskivor/USB-minne. Det står om det i manualen (installerad och/eller nerladdningsbar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Gjorde nu detta under natten! Men problemet löste sig inte. Fick med alla dessa skit programm som mcafee, lenova photo, intel powermanagement osv :/

Permalänk
Medlem

Där har du problemet. Vill du ha ett billigare OS får du nog stå ut med skräpet som följer med, men kan du tänka dig att hosta upp mer pengar (alternativt vara "pirat") så är nog tyvärr lösningen att skaffa ett fristående Windows 8.1.

Kanske har någon här lite mer kreativa lösningar på detta, hur man blir av med bloatware..

Permalänk
Medlem

Så klart får du allt tillbaka om du använder tillverkarens återställningsprogram då alla dessa "skräprogram" kom från just tillverkaren för att tyckte dessa program är "bra att ha". Men det går väl att avinstallera programmen?

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Avstängd

Den inbyggda varianten gör just det, En factory reset. Den återställer alla filer till original utförande från det ursprungsskicket som datorn levererades. Det enklaste är att ladda ner en ren version ifrån nätet och installera om datorn med din nyckel.
Se till att du verkligen laddar ner korrekt version. Använd Jelly key bean finder för att få ut din nyckel på datorn och spara på lämpligt ställe... "inte i en textfil på datorn" för framtida bruk

http://www.cnet.com/how-to/how-to-download-the-official-micro...

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av rory:

Gjorde nu detta under natten! Men problemet löste sig inte. Fick med alla dessa skit programm som mcafee, lenova photo, intel powermanagement osv :/

ja, eftersom tillverkaren har en kustomiserad windows installation , även fast du återställer windows. Det går att lösa genom att ersätta filerna men om du inte vet vad du gör kommer det inte att fungera, Alternativt om du läser ut din nyckel sen installerar med en helt ny ISO fil.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Bara att avinstallera det du inte vill ha, det är ju inga konstigheter. Varför gå över ån efter vatten.

Permalänk
Avstängd

För att vattnet i brunnen är fan så mycket renare än den i Å:n.

Skrivet av Agile:

Bara att avinstallera det du inte vill ha, det är ju inga konstigheter. Varför gå över ån efter vatten.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ