Asus RT-AC68U pinga lokalt nätverk "Destination host unreachable"

Permalänk
Medlem

Asus RT-AC68U pinga lokalt nätverk "Destination host unreachable"

Hej.

Jag har en Asus RT-AC68U och jag har problem när jag försöker pinga mina olika datorer som är kopplat till nätverket.
Samtliga datorer är kopplade till det trådlösa 2,4 Ghz nätet.
Men när jag försöker pinga får jag bara, " Destination host unreachable".
Dock jag kan jag utan problem pinga Android enheter som är kopplat till samma nät.

Någon som känner igen problemet?

Mvh,
Macke

Permalänk
Medlem

Pinga hur?
Med namn eller IP?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

I cmd'n, och pinga ip.
ex

"
ping 192.168.1.120

Pinging 192.168.1.120 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.1.219: Destination host unreachable.
Reply from 192.168.1.219: Destination host unreachable.
Reply from 192.168.1.219: Destination host unreachable.
Reply from 192.168.1.219: Destination host unreachable.
"

Permalänk

Vad exakt är det för burkar du försöker pinga?
exempelvis windows server svarar ej på ping (standardinställning)

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem

Det är vanliga Windows installationer, Windows 7 och Windows 8.

Permalänk

Brandväggarna på resp. dator kanske är inställda att inte svara på ping?

Permalänk
Medlem

Nu är det dock lite konstigt att det funkar med dina Android enheter... Men kanske den här inställningen har något att göra? Default är "No".
Kan också vara din egna brandvägg som blockerar ping request. Vet att Bitdefender har den funktionen.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Alla firewalls är av och jag har enablat ping på alla datorer inblandade. Och Firewallen i routern är också av. Ja det är väldigt mysko.
Pingandet i sig är inte hela saken. Jag har ett git repo som på ena datorn som jag försöker jobbar emot ( pusha/clona) , vilket gick innan. Vilket ledde in mig till att testa pinga och då upptäckte jag att det inte gick.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brugd:

Hej.

Jag har en Asus RT-AC68U och jag har problem när jag försöker pinga mina olika datorer som är kopplat till nätverket.
Samtliga datorer är kopplade till det trådlösa 2,4 Ghz nätet.
Men när jag försöker pinga får jag bara, " Destination host unreachable".
Dock jag kan jag utan problem pinga Android enheter som är kopplat till samma nät.

Någon som känner igen problemet?

Mvh,
Macke

Hej!

Kolla så du inte råkat slå på "wireless client isolation" eller liknande, det gör att trådlösa klienter inte kan nå varandra utan bara kan nå internet, eller trådbundna nätverket.

Edit:
Från manualen:
"Set AP isolated: The Set AP isolated item prevents wireless devices on your network from communicating with each other. This feature is useful if many guests frequently join or leave your network. Select Yes to enable this feature or select No to disable."

Nås under: Wireless - Professional

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Kolla så du inte råkat slå på "wireless client isolation" eller liknande, det gör att trådlösa klienter inte kan nå varandra utan bara kan nå internet, eller trådbundna nätverket.

Edit:
Från manualen:
"Set AP isolated: The Set AP isolated item prevents wireless devices on your network from communicating with each other. This feature is useful if many guests frequently join or leave your network. Select Yes to enable this feature or select No to disable."

Nås under: Wireless - Professional

Ah du är en klippa!!! Det var det som var problemet ^^.
Jag bugar och bockar och är evigt tacksam!

Mvh,
Marcus Danielsson

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brugd:

Ah du är en klippa!!! Det var det som var problemet ^^.
Jag bugar och bockar och är evigt tacksam!

Mvh,
Marcus Danielsson

Hej!

Varsågod, bra att det löste sig

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||