Permalänk
Medlem

FTP-server med customadress

Hur gör jag för att ge min lokala FTP-server ett fast namn, typ "media.local" istället för den IP-adressen som datorn har?
Jag har igång datorn och FTP-servern (FileZilla) för att datorn i vardagsrummet som kör XBMC ska kunna komma åt filer. Vill alltså slippa hålla på att skriva om ip-adresserna var och varannan dag när dom förnyas i LAN:et, och bara ha en enkel adress att ställa in permanent om det går.

Permalänk
Medlem

Editera dina hosts-filer eller skaffa DNS-hantering hos Loopia t.ex, det är gratis.
Eller lås IP-adresser mot MAC-adresser i din router.

Permalänk
Medlem

Fixa statiska ip-adresser så slipper du krångel.

Om du vill ha ett "namn" så måste du ändå uppdatera det varje gång datorn byter IP så det kommer inte göra livet lättare för dig. Men vill du ändå hålla på med det är det hosts-filen du ska in och ändra.
http://blog.kowalczyk.info/article/10c/Local-DNS-modification...

Permalänk
Medlem

Jag har nu bundit en MAC-adressen till en ip-adress, det bör nog funka. Nu har jag däremot problem med att XBMC inte kommer åt min FTP-server, har skrivit in alla inloggningsuppgifter och ip-adressen samt port 21, vet inte vad som skulle saknas för att detta borde funka? Måste man göra någon mer inställning i routern (ASUS RT-AC66U) för att XBMC ska komma igenom, eller öppna något i brandväggen?

Permalänk
Medlem

Sätt upp en lokal DNS-server. En random linuxburk med Bind konfat är ganska standard. Vill du vara extra häftig kan du sätta upp DHCP på samma server, så att när en dator får en IP-adress, läggs datorns hostname automatiskt in i DNS-servern så att du slipper editera bind-config filen manuellt varje gång en ny enhet ansluter till nätverket.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Jag kommer åt min FTP-server med en app på telefonen som går via WiFi och samma router som datorn i vardagsrummet. Vad kan man tänka sig är problemet när XBMC inte lyckas ansluta med exakt samma inloggningsuppgifter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag kommer åt min FTP-server med en app på telefonen som går via WiFi och samma router som datorn i vardagsrummet. Vad kan man tänka sig är problemet när XBMC inte lyckas ansluta med exakt samma inloggningsuppgifter?

Vad säger Filezilla loggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Vad säger Filezilla loggen?

FileZilla verkar inte säga något särskilt alls vad jag kan se just nu, men jag ska lägga ner för idag och fortsätta imorgon, återkommer. Det känns som att det måste vara något i laptopen som kör XBMC eftersom datorn med servern verkar funka, och mobilen också kommer åt servern via LAN:et.

Permalänk
Medlem

Testade att gå in från FireFTP på laptopen till FileZilla-servern på desktopburken i morse. FireFTP gav mig error 530 - "Username or password incorrect" flera gånger, fast när jag testade fler gånger så kom jag till slut in, men efter ytterligare någon sekund så kickar servern ut mig med samma felmeddelande?

Det ser alltså ut såhär:

Desktop: kör FileZilla med 2 mappar delade via FTP på Windows 8.1.
Androidtelefon: Kommer åt FTP-servern via WiFi utan problem.
Laptop/HTPC med Ubuntu: Kommer inte åt FTP (trådat) via samma router som telefonen.
Router: Asus RT-AC66U.

Jag har startat port forwarding i routern för FTP också, vet inte riktigt vad nästa grej är att testa nu.

Permalänk
Medlem

Routern är irrelevant då du inte kommer utifrån, utan allting är på ditt interna LAN. Alltså behöva ingen port forward...

Har du kollar i windows-brandväggen så att ftp-programmet är tillåtet? FTP är tyvärr inte bara port 21, utan det är ytterligare en port som oftast är slumpmässig över 1024. Lägg till applikationen i windows egen brandvägg bör det fungera.

En host-fil är tämligen meningslös då den bara pekar på samma IP adress hela tiden. Det man behöver är DNS. Jag kör en egen windows-domän med windows-server som både DHCP och DNS, vilket fungerar lysande. är man inte särskilt sugen på att jobba mycket så ska man som du antingen låsa MAC adressen mot ett IP i sin DHCP-server eller helt enkelt skriva in en statisk IP adress på den burk man inte vill ska byta IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Routern är irrelevant då du inte kommer utifrån, utan allting är på ditt interna LAN. Alltså behöva ingen port forward...

Har du kollar i windows-brandväggen så att ftp-programmet är tillåtet? FTP är tyvärr inte bara port 21, utan det är ytterligare en port som oftast är slumpmässig över 1024. Lägg till applikationen i windows egen brandvägg bör det fungera.

En host-fil är tämligen meningslös då den bara pekar på samma IP adress hela tiden. Det man behöver är DNS. Jag kör en egen windows-domän med windows-server som både DHCP och DNS, vilket fungerar lysande. är man inte särskilt sugen på att jobba mycket så ska man som du antingen låsa MAC adressen mot ett IP i sin DHCP-server eller helt enkelt skriva in en statisk IP adress på den burk man inte vill ska byta IP.

DNS pekar också bara på samma ipadress tills den uppdateras så enda fördelen i det hänseendet är att den är delad så man inte behöver uppdatera varje hosts-fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

DNS pekar också bara på samma ipadress tills den uppdateras så enda fördelen i det hänseendet är att den är delad så man inte behöver uppdatera varje hosts-fil.

Nja, kör du exempelvis DHCP och dns via linux/windows server så uppdateras dns-record. En host-fil är statisk oavsett.

Hur som helst. Själv har jag några enheter såsom NAS, skrivare och switchar som har statisk IP. Andra saker har jag börjat låsa i DHCP-servern. Fördelen med DHCP är ju att man kan ändra parametrar (såsom DNS och default gw) utan att pillra i klienterna, medans nackdelen är om serverhårdvarn går sönder eller av andra orsaker måste bytas.
Det är nog hugget som stucket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Nja, kör du exempelvis DHCP och dns via linux/windows server så uppdateras dns-record. En host-fil är statisk oavsett.

Hur som helst. Själv har jag några enheter såsom NAS, skrivare och switchar som har statisk IP. Andra saker har jag börjat låsa i DHCP-servern. Fördelen med DHCP är ju att man kan ändra parametrar (såsom DNS och default gw) utan att pillra i klienterna, medans nackdelen är om serverhårdvarn går sönder eller av andra orsaker måste bytas.
Det är nog hugget som stucket.

Ja men det är inte dns det är dynamisk dns vilket är en utökning som behöver vara konfigurerad även om vissa programvaror har den på som standard.
Men i övrigt håller jag med dig och är mest petig då saker inte bör beskrivas som att dom fungerar på ett sätt när det är en viss konfiguration som fungerar på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Routern är irrelevant då du inte kommer utifrån, utan allting är på ditt interna LAN. Alltså behöva ingen port forward...

Har du kollar i windows-brandväggen så att ftp-programmet är tillåtet? FTP är tyvärr inte bara port 21, utan det är ytterligare en port som oftast är slumpmässig över 1024. Lägg till applikationen i windows egen brandvägg bör det fungera.

En host-fil är tämligen meningslös då den bara pekar på samma IP adress hela tiden. Det man behöver är DNS. Jag kör en egen windows-domän med windows-server som både DHCP och DNS, vilket fungerar lysande. är man inte särskilt sugen på att jobba mycket så ska man som du antingen låsa MAC adressen mot ett IP i sin DHCP-server eller helt enkelt skriva in en statisk IP adress på den burk man inte vill ska byta IP.

Okej, då stänger jag port forwarding för FTP:n. Filezilla nämnde porten 14147 när jag installerade programmet, så måste jag kanske öppna den också i brandväggen, men jag redan lagt till FileZilla Server.exe som en tillåten applikation...?

Permalänk
Medlem

Såhär skriver FileZilla i loggen när min laptop försöker ansluta:

(000154)2014-08-01 12:42:20 - (not logged in) (192.168.1.140)> Connected, sending welcome message...
(000154)2014-08-01 12:42:20 - (not logged in) (192.168.1.140)> 220-FileZilla Server version 0.9.45 beta
(000154)2014-08-01 12:42:20 - (not logged in) (192.168.1.140)> 220-written by Tim Kosse (tim.kosse@filezilla-project.org)
(000154)2014-08-01 12:42:20 - (not logged in) (192.168.1.140)> 220 Please visit http://sourceforge.net/projects/filezilla/
(000154)2014-08-01 12:42:25 - (not logged in) (192.168.1.140)> USER xbmc
(000154)2014-08-01 12:42:25 - (not logged in) (192.168.1.140)> 331 Password required for xbmc
(000154)2014-08-01 12:42:31 - (not logged in) (192.168.1.140)> PASS ****
(000154)2014-08-01 12:42:31 - (not logged in) (192.168.1.140)> 530 Login or password incorrect!
(000154)2014-08-01 12:42:31 - (not logged in) (192.168.1.140)> disconnected.

Lösenordet är inte fel så det här är verkligen skumt.

Permalänk

Låter helt tokigt att behöva dra igång en lokal DNS server för det här problemet. Skaffa dig en statisk IP-adress i LAN'et istället. Gå in på inställningarna för din aktiva nätverksadapter och välj "use the following IP adress" istället för "obtain IP automatically" och sätt sedan IP till 192.168.1.20 eller vad du nu känner för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Såhär skriver FileZilla i loggen när min laptop försöker ansluta:

(000154)2014-08-01 12:42:25 - (not logged in) (192.168.1.140)> 331 Password required for xbmc
(000154)2014-08-01 12:42:31 - (not logged in) (192.168.1.140)> PASS ****
(000154)2014-08-01 12:42:31 - (not logged in) (192.168.1.140)> 530 Login or password incorrect!
(000154)2014-08-01 12:42:31 - (not logged in) (192.168.1.140)> disconnected.

Lösenordet är inte fel så det här är verkligen skumt.

Det står ju i klartext att din xbmc skickar fel uname eller passwd.
Testa att sätta ett enklare passwd utan massa specialtecken (inkl åäö).

Permalänk
Medlem

Alltså, varför strömmar du över FTP när du sitter lokalt? Kör med SAMBA/SMB/CIFS istället, så har jag kört sen xbox1-tiden och det har aldrig strulat, för namnet på servern ändras aldrig av sig själv.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Men nu får herrskapet lugna sig, så mycket begrepp och krångel för något så enkelt?

Problem 1: Får du fel lösenord som svar så är det fel användarnamn/lösenord på servern eller klienten.

Problem 2: Som sYph säger, varför försöker du köra ftp lokalt för xbmc? Mycket sämre funktion än samba. Jag har mountat "\\packer\Video\" som samba på min xbmc till min NAS. Spelar ingen roll vilken IP den skulle tänkas få då namnet är "packer" på nasen och samba fattar hostnames

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H