hjälp att välja budget laptop

Permalänk
Medlem

hjälp att välja budget laptop

Mina päron ska skaffa en ny bärbar och jag är inte så insatt på vad som är bra och inte när det gäller laptops.
Så jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa oss.
Deras budget är 0-6000 kr.
Deras användningsområde är i princip att kunna surfa på nätet och kolla 720p vidoes på youtube.
Dom vill också att den ska hålla så länge som möjligt.
Det var väll det.

BRING IT ON

Permalänk
Medlem

15" eller 17"?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

15" eller 17"?

15

Permalänk
Entusiast

Det här är helt klart inte en jättesnabb laptop men ärligt talat är det en bra deal för priset och förmodligen inte mer än dina föräldrar kräver låter det som

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Det här är helt klart inte en jättesnabb laptop men ärligt talat är det en bra deal för priset och förmodligen inte mer än dina föräldrar kräver låter det som

nä, finns ju snabbare, men om hans päron bara ska surfa så behövs inget snabbare, kanske en ssd, men känns som lite overkill

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JSvanberg:

nä, finns ju snabbare, men om hans päron bara ska surfa så behövs inget snabbare, kanske en ssd, men känns som lite overkill

Förmodligen, har haft en dator med liknande processor och summan av kardemumman är nog att en SSD inte riktigt är värt att montera i en sådan laptop

Med det sagt så räcker den förmodligen åt TS päron som sagt, för 2000kr är det ändå en helt ny dator med äkta Windows som i alla fall kan surfa.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Antar att den funkar till att surfa men något som också kan spela 720p videos på youtube? farsan kollar nämligen ibland där.

Permalänk

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/199666-l... här är en lite kraftfullare till ett helt ok pris.

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

SSD är givet, skaffade en till farsan han blev ganska glad över hur otroligt mycket mer användbar datorn blev

Sedan är väl den andra frågan mer vart de använder datorn, är det vid ett skrivbord eller är det vid soffan och de flyttar runt den? Isf är imho en 13" med hyffsad batteritid mer att föredra än en 15".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sebblarn:

Antar att den funkar till att surfa men något som också kan spela 720p videos på youtube? farsan kollar nämligen ibland där.

720/1080p var faktiskt riktigt jobbigt för datorn med e1 1200 1.4GHz som jag provade en gång så i så fall kan nog lite mera oomph vara på plats då jag knappast tror att e1 2100 är mycket bättre.

Den för 3000kr som länkades från Webbhallen blir nog bättre i så fall då GPU'n i den är mycket bättre och CPU'n är också en hel del snabbare för bara 1000kr till. Det borde fungera till 4K på Youtube om det vore så sen blir den ju lite mer framtidssäker också.
Om du vill uppgradera datorn ytterligare så är nog inte en SSD en dålig idé att sätta in i den datorn heller då den är lite snabbare.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

720/1080p var faktiskt riktigt jobbigt för datorn med e1 1200 1.4GHz som jag provade en gång så i så fall kan nog lite mera oomph vara på plats då jag knappast tror att e1 2100 är mycket bättre.

Den för 3000kr som länkades från Webbhallen blir nog bättre i så fall då GPU'n i den är mycket bättre och CPU'n är också en hel del snabbare för bara 1000kr till. Det borde fungera till 4K på Youtube om det vore så sen blir den ju lite mer framtidssäker också.
Om du vill uppgradera datorn ytterligare så är nog inte en SSD en dålig idé att sätta in i den datorn heller då den är lite snabbare.

hur menar du med 4k? skärmen på datorn har ju bara 1366 x 768.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JSvanberg:

hur menar du med 4k? skärmen på datorn har ju bara 1366 x 768.

Mjo men alltså att spela 4K på Youtube genom att sätta videon man kollar på på 4K (2160p).
Nu kanske inte det gynnar en 1366x768-skärm men 2160p på Youtube gynnar i alla fall en 1080p-skärm eftersom det är en högre "bitrate".

Sen så är det ju ingenting som säger att man inte kan koppla en laptop till en 4K-display i framtiden och spela upp material på den skärmen, laptopen är inte låst till skärmen den kom med

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈