Permalänk
Medlem

Radeon 6970 fungerar inte

Hej,

Jag hade ett par äldre komponenter hemma och bestämde mig för att sätta ihop en dator. Efter att jag hade monterat alla delar bestämde jag mig för att starta datorn och alla fläktar, moderkort, HDD och CD-läsare får ström. Dock så fungerar inte grafikkortet (6970) - inga av fläktarna är på kortet är igång. Då jag inte hade tillgång till en skärm så bestämde jag mig för att koppla datorn till en TV via HDMI men får bara meddelandet "ingen signal".

Jag hade också ett Gigabyte GV-N210OC-512I hemma som jag testade att använda istället. Det här kortet får ström och fläkten snurrar. Dock så får jag samma meddelande när jag kopplar den till TV:en.

Finns det ett kompatibilitetsproblem med komponenterna? Är nättaggregatet för svagt för grafikkortet? Imorgon ska jag försöka få tillgång till en vanlig datorskärm. Vilka andra åtgärder borde jag testa?

Moderkort: Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo
GPU 1: Gigabyte Radeon 6970
GPU 2: Gigabyte GV-N210OC-512I
PSU: Corsair 550VX 550W
Ram: Corsair XMS3 DDR3 (3x2)
HDD: Western Digital Green 500GB

Permalänk
Medlem

Har du glömt koppla strömkablarna som grafikkortet behöver från nätagget?
Använder du strömadaptrar som du kopplat fel?

Har du kopplat båda strömkablarna som moderkortet behöver från nätagget?

Permalänk
Hedersmedlem

Hade gamla VX550 både 8 och 6-pin PCIE? Hur är strömmen kopplad? 6970 kräver väl minst en 8-pin iaf om inte två.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Har du glömt koppla strömkablarna som grafikkortet behöver från nätagget?
Använder du strömadaptrar som du kopplat fel?

Har du kopplat båda strömkablarna som moderkortet behöver från nätagget?

Skrivet av MultiMan:

Hade gamla VX550 både 8 och 6-pin PCIE? Hur är strömmen kopplad? 6970 kräver väl minst en 8-pin iaf om inte två.

Jag har kopplat en 6+2 pin och en 6 pin till grafikkortet.