Windows 8.1 på DVD men datorn har inte en DVD-läsare

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 på DVD men datorn har inte en DVD-läsare

Jadu, som titeln säger så har jag köpt med windows 8.1 till min dator som jag beställde igår;

https://www.inet.se/produkt/9128213/windows-8-1-svensk

Men i bygget tänkte jag inte så långt som att inkludera en DVD läsare... Någon som vet en bra lösning eller måste jag köpa en extern?

Permalänk

Jag förmodar att du ar en nyckel nånstans så det ska väl gå bra att ladda ner från Microsofts sida och sen lägga över på en usb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodylekfull:

Jag förmodar att du ar en nyckel nånstans så det ska väl gå bra att ladda ner från Microsofts sida och sen lägga över på en usb?

Joo, kommer ju få nyckeln med paketet.

Efter lite googlande hittad ejag detta; http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-reset-ref... Verkar vara vad du snackar om också.. Får pröva det... Men vad bestämmer om datorn jag beställt är 64bit? för det är den nuvarande jag använder, och de måste vara samma.

Permalänk

Du kan välja 32 eller 64 bitars. Har din dator över 4GB minne så ta 64.

Permalänk
Medlem

Full-versionen innehåller både 32 och 64-bit (två skivor) Windows. Du kan skapa en USB-sticka med installationsmediat på en annan dator om du vill, det handlar bara om att partitionera och kopiera över. Finns gott om instruktioner. Du behöver ett USB-minne eller en extern (eller intern du lånar) DVD-läsare. Du kan använda WindowsSetupBox.exe, men kör du det på en 32-bit maskin (operativsystem) kommer den tanka ner 32-bit media t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trisstar:

Jadu, som titeln säger så har jag köpt med windows 8.1 till min dator som jag beställde igår;

https://www.inet.se/produkt/9128213/windows-8-1-svensk

Men i bygget tänkte jag inte så långt som att inkludera en DVD läsare... Någon som vet en bra lösning eller måste jag köpa en extern?

Inte funderat på att köpa en DVD-läsare/brännare? Kostar ju knappt mer än typ 200kr?

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodylekfull:

Du kan välja 32 eller 64 bitars. Har din dator över 4GB minne så ta 64.

Då blir det 64, har 8GB minne i bygget

Skrivet av Petterk:

Full-versionen innehåller både 32 och 64-bit (två skivor) Windows. Du kan skapa en USB-sticka med installationsmediat på en annan dator om du vill, det handlar bara om att partitionera och kopiera över. Finns gott om instruktioner. Du behöver ett USB-minne eller en extern (eller intern du lånar) DVD-läsare. Du kan använda WindowsSetupBox.exe, men kör du det på en 32-bit maskin (operativsystem) kommer den tanka ner 32-bit media t.ex.

Då kör vi på det där med USB som jag länkade, datorn som jag använde nu är 64bit så det blir inga problem.
Fast en fråga bara, "partionera"?? Vad är det?

Skrivet av Knuckles:

Inte funderat på att köpa en DVD-läsare/brännare? Kostar ju knappt mer än typ 200kr?

Njaa, vet inte vad jag kommer använda den till... Men om jag inser sen att det behövs så kan jag alltid en intern eller extern, får plats med båda.

Tack så mycket för svaren ^^