Vilken win8 key är billigast?

Permalänk
Inaktiv

Vilken win8 key är billigast?

Tror jag sett keys från ca 25 dollar, det borde väl vara lugnt eller?

***bort/moderator***

Permalänk
Medlem

Microsoft hemsida säljer billiga nycklar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

***bort/moderator***

Sedan vet jag inte ens om man får diskutera sådana här nycklar, men jag anmäler mitt inlägg så får en moderator komma och bestämma.

Tagit bort tveksam länk
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Köper man en nyckel från ett u-land så är ofta produktnycklarna blockerade för aktivering här hos oss, detta har att göra med att Microsoft subventionerar produkter i länder där ekonomin inte är så stark för att invånarna på enklare sätt ska få tag på licenser som är giltiga.

Är du student och ska uppgradera kostar det mindre än 600kr (minns inte exakt) för en licens.
Ska du göra vanlig installation (inte uppgradering) och inte är student så kostar "vanlig" W8.1 endast 1099kr - jag tycker det är billigt eftersom att allt jag gör på min dator använder Windows. D.v.s. att det blir väldigt låg kostnad per minut användande.

Over and Out!

Visa signatur

The Beast:|4770K|ASUS Z97M-PLUS|ASUS GTX 970 Strix|Crucial Ballistix 2x8GB| Seagate Barracuda 2TB|Evo 840 120GB|BitFenix Phenom M|EVGA Supernova G2 750W|
Periphials: Mionix Castor |CM Storm QuickFire Rapid MX Brown|Plantronics RIG 500HD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Tror jag sett keys från ca 25 dollar, det borde väl vara lugnt eller?

Kan någon ge en länk ?

De billigaste legitima går väl att få tag på strax under tusenlappen, men ska du ha billigare än så och letar 25-dollarsnycklar så är det rent juridiskt ingen skillnad på det och piratkopiering, och det bör man ju som vi alla vet undvika.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De billigaste legitima går väl att få tag på strax under tusenlappen, men ska du ha billigare än så och letar 25-dollarsnycklar så är det rent juridiskt ingen skillnad på det och piratkopiering, och det bör man ju som vi alla vet undvika.

Det är väl en enorm skillnad på att köpa en produkt eller att stjäla den! Hur tänker du?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Det är väl en enorm skillnad på att köpa en produkt eller att stjäla den! Hur tänker du?

Fast om en säljare inte får sälja produkten till dig för företaget som gjort den så är det lik förbannat fråga om olovlig spridning, och alltså i båda fallen upphovsrättsintrång, vilket inte är samma sak som stöld varken juridiskt eller moraliskt. Men tillåtet är det inte i vilket fall.

Alltså, om man tror att man "gör rätt för sig" genom att köpa de här 25-dollarsnycklarna är man bra blåst, eller bara skenhelig. Microsoft ser båda som upphovsrättsintrång i vilket fall, så vill man göra rätt för sig bör man istället välja av Microsoft godkända distributionskanaler.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast om en säljare inte får sälja produkten till dig för företaget som gjort den så är det lik förbannat fråga om olovlig spridning, och alltså i båda fallen upphovsrättsintrång, vilket inte är samma sak som stöld varken juridiskt eller moraliskt. Men tillåtet är det inte i vilket fall.

Alltså, om man tror att man "gör rätt för sig" genom att köpa de här 25-dollarsnycklarna är man bra blåst, eller bara skenhelig. Microsoft ser båda som upphovsrättsintrång i vilket fall, så vill man göra rätt för sig bör man istället välja av Microsoft godkända distributionskanaler.

Visst, i drömmarnas värld så ser Microsoft det som olagligt. Har du aldrig köpt ett spel eller en film begagnad? Eller lånat en film av en kompis?

Om du köper en nyckel privat eller från ett företag så har ju Microsoft fått betalt. Så då tycker jag att man gör rätt för sig.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Visst, i drömmarnas värld så ser Microsoft det som olagligt. Har du aldrig köpt ett spel eller en film begagnad? Eller lånat en film av en kompis?

Om du köper en nyckel privat eller från ett företag så har ju Microsoft fått betalt. Så då tycker jag att man gör rätt för sig.

Det är fortfarande Microsoft som bestämmer hur deras mjukvara får spridas, det är liksom det som upphovsrätten är till för. Säger Microsoft att sådanna nycklar bara får användas av folk just i det landet så är det så. Som synes högre upp i tråden blockeras även den typen an nycklar rätt ofta, så vad är meningen med att ens försöka. Om motivet till att betala 200Kr för något som borde korta ~1000 är att "Man vill göra rätt för sig", så är det logikfel å det grövsta. Jag kanske tycker att jag gör lika rätt för mig om jag laddar ner Windows eftersom jag är en fattiglapp som aldrig hade haft råd att punga ut en tusing, så då hade Microsoft ändå aldrig fått se pengarna. Men personliga åsikter och vad som är rätt i lagens mening är helt olika saker.

Microsoft får mindre betalt än vad de har godkännt att vi svenskar skall betala för produkten, punkt. Men visst, sover du bättre för att du uppfyller någon slags personlig moral om du betalar en femtedel av det priset så kör på. Jag bryr mig inte. Det enda jag säger är att det är noll skillnad gentemot att piratkopiera, rent juridiskt, så varför göra sig besväret när nyckeln ändå kan komma att blockeras när som helst och man ändå får fixa och dona med activators och skit om man vill fortsätta använda produkten?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är fortfarande Microsoft som bestämmer hur deras mjukvara får spridas, det är liksom det som upphovsrätten är till för. Säger Microsoft att sådanna nycklar bara får användas av folk just i det landet så är det så. Som synes högre upp i tråden blockeras även den typen an nycklar rätt ofta, så vad är meningen med att ens försöka. Om motivet till att betala 200Kr för något som borde korta ~1000 är att "Man vill göra rätt för sig", så är det logikfel å det grövsta. Jag kanske tycker att jag gör lika rätt för mig om jag laddar ner Windows eftersom jag är en fattiglapp som aldrig hade haft råd att punga ut en tusing, så då hade Microsoft ändå aldrig fått se pengarna. Men personliga åsikter och vad som är rätt i lagens mening är helt olika saker.

Microsoft får mindre betalt än vad de har godkännt att vi svenskar skall betala för produkten, punkt. Men visst, sover du bättre för att du uppfyller någon slags personlig moral om du betalar en femtedel av det priset så kör på. Jag bryr mig inte. Det enda jag säger är att det är noll skillnad gentemot att piratkopiera, rent juridiskt, så varför göra sig besväret när nyckeln ändå kan komma att blockeras när som helst och man ändå får fixa och dona med activators och skit om man vill fortsätta använda produkten?

Ja, felet är att lagar borde hindra Microsoft från att agera på det här sättet. Hoppas att EU slår till mot Microsoft och tvingar dem till en mer rättvis behandling av deras kunder. Ganska sjukt att det ska kosta olika för oss konsumenter när nätet är globalt. Sen att man inte ska kunna sälja saker som man köpt är omoraliskt av Microsoft. Men det här problemet är väl snart historia om Windows 9 blir gratis som det ryktas om.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk

Händer ofta att man också får en volymlicens-nyckel som inte fungerar öht när man köper från ställen som ebay och andra sidor som ser skumma ut.

Visa signatur

The Beast:|4770K|ASUS Z97M-PLUS|ASUS GTX 970 Strix|Crucial Ballistix 2x8GB| Seagate Barracuda 2TB|Evo 840 120GB|BitFenix Phenom M|EVGA Supernova G2 750W|
Periphials: Mionix Castor |CM Storm QuickFire Rapid MX Brown|Plantronics RIG 500HD|

Permalänk
Skrivet av cyzed:

Ja, felet är att lagar borde hindra Microsoft från att agera på det här sättet. Hoppas att EU slår till mot Microsoft och tvingar dem till en mer rättvis behandling av deras kunder. Ganska sjukt att det ska kosta olika för oss konsumenter när nätet är globalt. Sen att man inte ska kunna sälja saker som man köpt är omoraliskt av Microsoft. Men det här problemet är väl snart historia om Windows 9 blir gratis som det ryktas om.

Lagar borde hindra Microsoft från att ge ut sin produkt billigare till de som inte har lika bra/stadig ekonomi som oss?

Jag vet inte om jag vill ge mig in i den här diskussionen, men det där låter inte riktigt sjysst mot majoriteten av världens befolkning.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

***bort/moderator***

[Edit] Läste nu fler inlägg av tråden och som jag uppfattat det så säljer microsoft licenserna billigare i länder med svag ekonomi för att folk i dessa länder också ska få en chans att skaffa en nyckel, men eftersom de säljs på nätet och inte är en vara som behöver fysiskt flyttas (det räcker med en kod) så kan folk ifrån dessa länder sälja dem vidare till folk i rikare länder och då är det egentligen olagligt eftersom licenserna inte får säljas vidare av privatpersoner, enligt upphovsrätten och microsofts licensavtal. Dock så är licenserna på G2A ifrån bl.a spanien, ryssland och ukraina vilka ligger i europa allihopa (dock bara spanien som är eu-land, rite?) så vet inte hur det fungerar här!

Tagit bort tveksam länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Ja, felet är att lagar borde hindra Microsoft från att agera på det här sättet. Hoppas att EU slår till mot Microsoft och tvingar dem till en mer rättvis behandling av deras kunder. Ganska sjukt att det ska kosta olika för oss konsumenter när nätet är globalt. Sen att man inte ska kunna sälja saker som man köpt är omoraliskt av Microsoft. Men det här problemet är väl snart historia om Windows 9 blir gratis som det ryktas om.

Sålänge man inte lyckas instifta lagar som förbjuder olika länder att ha olika ekonomisk utveckling blir det nog svårt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Lagar borde hindra Microsoft från att ge ut sin produkt billigare till de som inte har lika bra/stadig ekonomi som oss?

Jag vet inte om jag vill ge mig in i den här diskussionen, men det där låter inte riktigt sjysst mot majoriteten av världens befolkning.

Skrivet av Ozzed:

Sålänge man inte lyckas instifta lagar som förbjuder olika länder att ha olika ekonomisk utveckling blir det nog svårt.

Det jag menar är att om jag köper en produkt i ett annat land så ska inte företaget kunna hindra mig från att använda den i nåt annat land. Låt säga att du köper nåt i Finland sen så kan du inte använda det i Sverige bara för att det multinationella företaget som både finns i Sverige och Finland har bestämt det för att det gynnar deras inkomster. Det borde finnas lagar som hindrar att företag får utnyttja oss konsumenter på det viset.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Tror jag sett keys från ca 25 dollar, det borde väl vara lugnt eller?

Kan någon ge en länk ?

Om du är student har du kanske möjlighet att skaffa en gratis licens via Dreamspark. Kolla med din institution.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Tror jag sett keys från ca 25 dollar, det borde väl vara lugnt eller?

Kan någon ge en länk ?

Köpte 3st win8 upgrade nycklar när det släpptes, men det verkar som det inte går att köra sånna längre. Kostade iaf ca 140;- st

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Det jag menar är att om jag köper en produkt i ett annat land så ska inte företaget kunna hindra mig från att använda den i nåt annat land. Låt säga att du köper nåt i Finland sen så kan du inte använda det i Sverige bara för att det multinationella företaget som både finns i Sverige och Finland har bestämt det för att det gynnar deras inkomster. Det borde finnas lagar som hindrar att företag får utnyttja oss konsumenter på det viset.

Så har det alltod varit, just för att olika länder har olika ekonomisk tillväxt och sålänge inte länderna ifråga har frihandelsavtal skulle ekonomin bli väldigt snedvriden om alla började köpa och använda produkter från det land där det råkar vara billigast. För den enskilde individen svider det kanske men sätter man det i ett mer globalt sammanhang så blir det rätt logiskt att företag har olika prisbilder i olika länder och varför det finns regler för sådant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Det jag menar är att om jag köper en produkt i ett annat land så ska inte företaget kunna hindra mig från att använda den i nåt annat land. Låt säga att du köper nåt i Finland sen så kan du inte använda det i Sverige bara för att det multinationella företaget som både finns i Sverige och Finland har bestämt det för att det gynnar deras inkomster. Det borde finnas lagar som hindrar att företag får utnyttja oss konsumenter på det viset.

Nu är det inte bara nycklar från lnder där det ksotar mindre som säljs. Ofta är det även studentnycklar (nycklar som studenter får gratis, alltså går pengarna direkt till den personen och inget till MS) eller nycklar från MSDN, ingen av dessa är tillåtna att sälja vidare.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort tveksamma länkar, dessa koder är oftast msndaa, volymlicenser, eller köpta med stulna kreditkort och därför ingenting vi vill ha i forumet.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så har det alltod varit, just för att olika länder har olika ekonomisk tillväxt och sålänge inte länderna ifråga har frihandelsavtal skulle ekonomin bli väldigt snedvriden om alla började köpa och använda produkter från det land där det råkar vara billigast. För den enskilde individen svider det kanske men sätter man det i ett mer globalt sammanhang så blir det rätt logiskt att företag har olika prisbilder i olika länder och varför det finns regler för sådant.

Bara för att det har varit så betyder inte att det är rätt. Som att det var rätt att bränna häxor, nja tror inte det är så många som tycker det. Se framåt istället för att snöa in på dåtiden. "Så har det alltid varit", är du utvecklingsfientlig?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Bara för att det har varit så betyder inte att det är rätt. Som att det var rätt att bränna häxor, nja tror inte det är så många som tycker det. Se framåt istället för att snöa in på dåtiden. "Så har det alltid varit", är du utvecklingsfientlig?

Jag tror du missar poängen. Det är helt naturligt att olika länder har olika förutsättningar och därför också befinner sig i olika ekonomiska lägen, och det är svårt att lösa, sålänge inte vi här i västvärlden vill sänka vår levnadsstandard till förmån för andra länders ökade välstånd, och det går de flesta inte med på. I länder med bättre ekonomi är varor dyrare, och tvärt om. Det är liksom svårt att göra något åt sålänge man inte helt skiter i de ekonomiska spelreglerna, och då kollapsar ekonomin istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är obegripligt hur snåla folk kan vara; de som inte kan lägga den pengen skulle ha varit med för 30 år sedan, eller däromkring, när en dator kunde kosta som en halv bil. Men nä, allt nu, och helst gratis.

Det har nämnts exempel, studentrabatter, i övrigt är det ofta inte så betungande. Vad kostade en uppgradering till Windows 95 för närmare 20 år sedan, runt 1200-1300 kr inkl. Plus! Det var lite mer pengar då än nu; 16 MB RAM runt 900 kr (några år tidigare kunde man väl lägga drygt en tusenlapp på 1 MB).

Förr (och vad som avses med det behöver inte vara särskilt avlägset) sparade man till något, om det inte fanns möjlighet att införskaffa det omedelbart av olika skäl. Nu ses Internet som en gudagåva där man kan ta för sig så långt samvetet tål. De som säljer sina studentlicenser är knappast de skarpaste hjärnorna, och borde därför inte höra hemma på universitet, men immaterialrätt och licenser har visat sig kräva ett visst mått av abstrakt tänkande, och det är inte alla som utvecklar den förmågan.

Det trevligt att se att forumet trots allt är så anständigt att det ser till att städa bort tveksamma länkar.

Ja fy vad oförskämda de är som säljer en vara billigare på vissa marknader för att överhuvudtaget få något sålt, i stället för att mötas av intrång i upphovsrätten (och samtidigt förbättra situationen avseende spridning av virus etc.).

Instämmer med roekpoffen, Ozzed, och EnNickeMan.

Permalänk
Avstängd

Slutsats,jobba och betala för det du vill ha.Och då levde jag och var med under disketternas och dom första brända cdskivornas glansålder:)Tror att min första cdbrännare med scsi anslutning kostade 6000 om jag inte minns fel,och den brände med hisnande 1x hastighet så en cdromskiva på 700mb tog väl runt 2 timmar att bränna:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

MSDN/DreamSpark/TechNet-nycklar får inte säljas, det är inte vanliga lagliga licenser som olovligt säljs vidare när ni köper nycklar för 5-25 US-dollar. Man köper en prenumeration, dessa nycklar är sen inte till för vanlig produktiv användning utan för företag är det för testmiljöer, för DreamSpark/MSDNAA är det för att studenter ska få tillgång till mjukvaran. Hur som helst kan man tömma dessa konton på flertalet nycklar som fungerar som om de vore retail/ESD. Så det hela liknar bara organiserad brottslighet. De samlar på sig nycklar på alla tänkbara sätt och tömmer konton på företag och universitet. I övrigt så får man inte sälja vidare CoAs heller. En OEM-nyckel kräver dessutom att du laddar ner mediat från olovliga källor eftersom den inte fungerar direkt mot Microsoft. Både upphovsrättsbrott och olicensierat i de klaraste termerna. Det handlar inte om att man kan köpa licenser på rabatter eller lokaliserade och rabatterade licenser för u-länder. En retail-licens för Windows 8 i Kina kostar runt 900-1000kr precis som här. Hela diskussionen går åt skogen där.

De som säljer nycklar för ett fåtal dollar har inte betalat för dessa, de kommer inte från OEM, de kommer inte från (programvaru-) lådor. De har möjligen betalat någon liga för tjänsten att samla på sig och förse dem med nycklar att sälja. Microsoft får ju inga pengar för att ni betalar för sådana nycklar, samtidigt har redan folk på högskolor och universitet möjlighet till DreamSpark i allmänhet och kan spara undan nycklarna för eget bruk. Vill ni köra gratis kan ni köra något KMS-aktiveringsverktyg eller t.ex. be en kompis som studerar om en extra nyckel, men nu är det inget som får förespråkas här. Microsoft förlorar precis lika mycket i vilket fall som helst, samtidigt går pengar till svart verksamhet och ni är nöjda? Microsoft har lagliga licenser till er, fullicenser kan man t.o.m. sälja vidare i viss mån. Fullicenserna kan man flytta mellan datorer. Det kan inte liknas vid spelmarknaden där någon normalt sett behöver köpa en låda för att få tag i nyckeln, även om inte det är något som är godkänt heller att sälja vidare.

Det finns inga lådor med mjukvaran för fantasipriserna nycklarna säljs för och licenserna är oftast dyrare i fattigare länder pga omräkningar av valutor, på grund av moms/skatt med mera. OEM-licenserna för en PC-byggare i Kina kanske är lägre än för en svensk dito, men licenserna i fullversion kostar lika mycket. Fullversion behöver du för att uppgradera. Det beror sen på att svenskarna och norrmännen är så jävla små att de inte har några särskilda avtal eller rabatter. Därför är det ändå ganska lika villkor. Microsofts licenser för de nyare operativsystemet har i regel inte anpassats för lokala marknader. Olicensierat är därför stort på dessa marknader, en Windowslicens i Kina kostar som en halv månadslön, och datorer (färdigbyggda/bärbara) säljs utan licens i de flesta fall, även om 500kr inte hade varit förskräckligt mycket så är det runt 20% extra på en billig maskin. Du får mycket nudlar på stan för de pengarna i utvecklingsländer i Asien, här handlar det bara om pizza någon dag i veckan. Här är det pengar att uppgradera OS:t, mindre än många festar bort och spenderar på flottig snabbmat varje månad fast likväl en hel del ställt till vad hårdvaran kostar, men varför lägga pengar på något som ändå är olicensierat? Det går som sagt bara vidare i någons ficka som svarta inkomster. Förstår inte riktigt det smidiga i det. Det är ungefär som att köpa falska varor. Förstår inte lockelsen.

Det finns också flera länder som USA sanktionerar och Microsoft eller distributörer därför inte får sälja till dem, de köper fortfarande OEM-datorer som har OEM-licenser, men Microsoft får inte sälja några volymlicenser till dem, folk där får inte köpa några fullicenser och att smuggla dessa finns det helt enkelt ingen större marknad för, piratande är en förutsättning att kunna leva där, trotts att ekonomin i flera fall är bättre än i östra Europa, samtidigt står länder som Iran utanför internationella fördrag om upphovsrätt, så det är därför fritt fram. De har egna mekanismer för att hantera detta och förlitar sig inte heller på att folk i Östasien säljer nycklar till dem. De betalar fortfarande mjukvaruföretag från andra länder som får sälja licenser till dem. Hade Microsoft verkligen anpassats sig för alla marknader och fått sälja till alla länder hade säkert antalet licensierade maskiner varit fler, men det går inte riktigt motivera att gå den fula vägen och dessutom betala någon för en nyckel här. Det som får diskuteras här blir bara en hänvisning till prisjakt, välkända butiker, Microsoft själva (ESD är generellt sett lite dyrare än att köpa en full-version låda), Mecenats studentrabatter eller liknande.

Hur länder löser det att lokalt producerad mat och livsmedel/lantbruksvaror är billigare och ändå inte flyr över gränsen löser länder med två saker huvudsakligen utöver att transport kan vara dyrt, det främst med exporttullar och subventioner på den inhemska marknaden. Vissa länder har också starkt kontrollerad valutamarknad så att man helt enkelt inte kan köpa upp lokala varor på det sättet. En del länder har ändå problem via smuggling, men det är inte direkt bra att Venezuelanska livsmedel smugglas över gränsen till Colombia, som krävt utländsk valuta för att inhandla. Att återexportera varor som man får billigt är ofta ingen bra idé heller. Fast i det här fallet handlar det ju inte om någon vara som varit på någon hylla så det är svårt att dra paralleller till andra saker som t.ex. spelmarknaden. På spel kan det också helt enkelt vara så att det är andra förlag och distributörer i olika länder och därför hamnar på olika nivåer. Vanligt vid film också. På PC-spel är det främst de elektroniska butikerna som Steam osv som fått fart på en marknad med spelkoder. Håller man sig inte borta från den ljusskygga sidan där riskerar man låsta konton, borttagna spel osv, köper kan nycklar som Microsoft vet är ute på vift så finns det risk för att produkten avaktiveras. Med mera. Inga större konstigheter.

Permalänk
Inaktiv

Fick tag i en key för 3.5 dollar på aliexpress. Hoppas den funkar nu.