Windows Threshold kan bli utan Charms-meny

Permalänk
Melding Plague

Windows Threshold kan bli utan Charms-meny

Den kontroversiella Charms-menyn kan försvinna i samband med Windows Threshold, ett beslut som inte enbart ska påverka stationära datorer utan även bärbara och surfplattor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tanken med knapparna är ju god, men då de ändå aldrig fungerar så förstår jag att man rensar bort dom.

Permalänk

Jag tycker dom ändrar Windows konstant hela tiden nu så vet inte vad man ska tycka.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Som vi alla har sagt ifrån dag 1, Metro funkar fint på en platta eller touch-interface.
Men hör inte hemma på en "vanlig" maskin. Det är kul att kunna se fram imot Windows igen!

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Avstängd

Jag tror att kontroller som är synliga hela tiden är viktiga då alla Windows-användare är så vana med det sedan tidigare. Det mest intressanta är dock att Mary Jo Foley skriver att vi kan få en publik testversion av Threshold redan till hösten 2014.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

Den sistnämnda metoden har skapat irritation hos användare, då det är lätt att ofrivilligt ta fram menyn.

Huvudet på spiken. Har aldrig sett den som en fördel på desktop; den är bara irriterande.

Citat:

I en rapport från Winbeta ska Charms försvinna för stationära datorer, men inte enheter med pekskärm som surfplattor och bärbara datorer.

Det låter spontant som en bra lösning. Ni som har använt Windows 8 på platta, tycker ni den är bra där?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det är alltså tänkt att knapparna ska hamna högst uppe i fönstren, likt min/max/close, om jag förstår det rätt?

Hellre det än charmsmenyn iaf.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Master of Overkill

TACK GODE GUD !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Huvudet på spiken. Har aldrig sett den som en fördel på desktop; den är bara irriterande.

Det låter spontant som en bra lösning. Ni som har använt Windows 8 på platta, tycker ni den är bra där?

Jag har w8.1 på en 10" tablet. Jag använder förvisso den mer som en laptop med tillhörande bluetooth tangentbord, men när jag använder den som tablet tycker jag faktiskt om charms baren. Så jag tycker det är synd att ta bort den från tablets. Däremot fungerar den lite halvtaskigt för mig, får ofta försöka mer än en gång för att få fram den. (vet ej om det är hårdvaru-, mjukvaru- eller användar-relaterat.)

Permalänk
Medlem

Bra! Den menyn behövdes aldrig på desktop. Tablets visst men på desktop nej.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alling:

Det låter spontant som en bra lösning. Ni som har använt Windows 8 på platta, tycker ni den är bra där?

Idiotisk beslut på platta, ta bort den störande knappen på framsidan (Windows-flaggan) i stället då man väldigt ofta kommer åt den av misstag på enheter där den är av touch-typ (vilket tyvärr är väldigt vanligt). Det man kan göra med knappen är både enklare, smidigare och tar inget fysik utrymme via charms.

Verkar som MS fortfarande inte riktigt fattat: det är inget fel på Moden UI, det är bara fel att ha det på "vanliga" datorer. Modern UI fungerar utmärk på pekplattor och telefoner!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Alling:

Det låter spontant som en bra lösning. Ni som har använt Windows 8 på platta, tycker ni den är bra där?

Jag är rätt negativt inställd till att Charms kanske försvinner helt och hållet. Använder menyn hela tiden i kombination med pekskärm och tycker kort sagt att den är exemplarisk i det sammanhanget, det hela känns därför spontant rent ut sagt idiotiskt. Tänker dock inte säga varken bu eller bä om det hela innan jag har kunnat testa Windows Threshold utan Charms – förutsatt att uppgifterna stämmer.

Har däremot inga invändningar mot att Charms försvinner för stationära datorer. Har personligen aldrig stört mig på menyn, men ser samtidigt inte vilken funktion den ska fylla när jag sitter med mus och tangentbord (inte helt olikt startskärmen/MUI som jag aldrig använder på desktop).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Hehe, kan man tänka sig att vi "bakåtsträvare" ändå är tillräckligt viktiga för att MS ska gå tillbaks till ett vettigt UI...kan det vara så att vi är fler månne? I de flesta för/mot diskussioner vad gäller 8'ans UI tycker jag mig sett mest "emo-argument" och otrevliga påhopp från för-fraktionen, medans mot-fraktionen lutats sig mot fakta/tid/prestanda. Skönt att förnuftet vinner för en gångs skull.

Vad gäller Charm-junket så får jag verkligen hoppas att de även tar bort skiten i Server 2012...aldrig vart med om något så missplacerat. Sitter man med ett server OS ska man för fasiken inte behöva sitta och vifta med musen i hörnet som en 3 åring med crayon kritor när man ska komma åt funktioner! Trams!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag tycker dom ändrar Windows konstant hela tiden nu så vet inte vad man ska tycka.

Det är för att dom faktiskt ändrar konstant också. Problemet med Microsoft, likt många andra företag, är att de ändrar utan att ha ett faktiskt use-case, eller en förbättring av ett sådant utan det ändras bara för ändrandets skull. Det ska vara "nytt" även om lösningen är sämre..

Det säljer för folk är k*ta på nya ting, men opinionen vänder snabbt när de inser att effektiviteten sjunker och saker blir mer omständiga.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Tack för det. Visserligen kan man se till att övre högra hörnet inte aktiverar charms, men tvingas jag sitta med Windows 8 lyckas jag ändå komma åt den förbannade menyn i tid och otid. Jag kommer inte att sakna den.

Trevligt också att Windows 9 kommer som beta till hösten (kanske). Min gissning är att Betan på Windows 9 ganska snabbt får högre användartal i statistiken än vad Windows 8 nu har.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Hmmm, tudelad, märker den aldrig på den stationära. Använder den på laptopen en del, använder den mycket på surfacen...
Hoppas nya startmenyn kan ge lika mycket information som modern ui-bilden ger iaf och inte bara är en plats för ikoner som det var innan.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag tycker Charms Bar:en är grym på min Surface, och på min stationära dator stör den mig inte alls - använder den någorlunda ofta där med då jag har touch screen även där. Jag är å andra sidan en av de relativt få som tycker Windows 8 är riktigt bra, inklusive Modern UI.

Permalänk
Medlem

Får hoppas de blir kvar eller ersätts med något lika smidigt eller ännu bättre för datorer med touch skärm. Använder charm menyn hela tiden på min Surface Pro 2.

Har dock stängt av att ta fram den med touchpaden för där är det bara störande och för lätt att få fram av misstag.

Permalänk
Medlem

Charms är det jag hatar med Win8, fullkomligt värdelöst på desktop. När jag inte behöver skiten dyker den upp titt som tätt, och när jag eventuellt behöver den får jag sitta och veva som en idiot i hörnen.
Nu har jag dödat Charms totalt.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ni som har använt Windows 8 på platta, tycker ni den är bra där?

Den går väl an. En aning osmidig för mig som är vänsterhänt dock, det vore trevligt om det gick att få den på vänstersidan istället. Men det kanske går, jag har inte kollat upp det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Idiotisk beslut på platta, ta bort den störande knappen på framsidan (Windows-flaggan) i stället då man väldigt ofta kommer åt den av misstag på enheter där den är av touch-typ (vilket tyvärr är väldigt vanligt). Det man kan göra med knappen är både enklare, smidigare och tar inget fysik utrymme via charms.

Verkar som MS fortfarande inte riktigt fattat: det är inget fel på Moden UI, det är bara fel att ha det på "vanliga" datorer. Modern UI fungerar utmärk på pekplattor och telefoner!

Ja fast vi får vänta och se. Allt hon refererar till är "mina källor" och har de fel kan det lika gärna vara så att detta bara gäller desktop-versionen av Windows, eller att det kanske kommer som en inställning, addon eller vad som.

Förövrigt håller jag med många här om att detta tillsammans med Metro UI är totalt värdelöst för skrivbordsanvändare.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Har aldrig någonsin lyckats få fram Charms av misstag. Dåligt aim? Däremot använder jag den till och från på desktop; framförallt för att komma åt Metro-kontrollpanelen.

På min bärbara hybrid kommer jag verkligen sakna Charms, om den försvinner helt. Använder det hela tiden istället för att klicka på den fysiska knappen. Å andra sidan kanske de kommer på en ännu smartare lösning.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Hehe, kan man tänka sig att vi "bakåtsträvare" ändå är tillräckligt viktiga för att MS ska gå tillbaks till ett vettigt UI...kan det vara så att vi är fler månne? I de flesta för/mot diskussioner vad gäller 8'ans UI tycker jag mig sett mest "emo-argument" och otrevliga påhopp från för-fraktionen, medans mot-fraktionen lutats sig mot fakta/tid/prestanda. Skönt att förnuftet vinner för en gångs skull.

Vad gäller Charm-junket så får jag verkligen hoppas att de även tar bort skiten i Server 2012...aldrig vart med om något så missplacerat. Sitter man med ett server OS ska man för fasiken inte behöva sitta och vifta med musen i hörnet som en 3 åring med crayon kritor när man ska komma åt funktioner! Trams!

Vi är bakåtsträvare för att vi inte förstår Windows 8 och inte kan lära oss att hantera det. Joråserru...

Jag har inga problem att förstå mig på det men när varje förändrad funktion gör allt sämre och mindre effektivt måste man väl säga ifrån?

Tack och lov att de ansvariga för Win8-fiaskot har slutat/fått kicken (Steven Sinofsky, grr...) så Microsoft kan börja göra det bättre utan en massa prestige-motstånd.

Det ser ljust ut för Win9, nu fattas bara att vi får tillbaka något som liknar Aero så man slipper sitta och titta på fönster tagna från Windows 3.1.

Permalänk
Medlem

Det bästa vore väl om det hade varit anpassningsbart för användaren. Alltså vill man ha menyn så aktiverar man den någonstans i inställningarna. Samma sak med startmenyn, vilket skrivbord som ska visas vid uppstart och så vidare. Då kan ju var och en anpassa det som man vill ha det. Oavsett hur det ser ut kommer det alltid vara någon som är missnöjd om det inte går att anpassa enligt eget tycke och smak.

Permalänk
Medlem

Microsofts "flip-flopp" utveckling kanske håller i sig. Win 9 kanske blir bra?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

BRA!! win9 ser bättre o bättre ut för varje rykte man hör!

Skulle vilja ha detta i win9:
- mer slimmat GUI, dvs smalare taskbar, smalare fönsterkanter mm.
- sortera mappar efter storlek!!!
- enklare att anpassa gränssnitt mm efter eget tycke o smak
- ett inbyggt verktyg för att anpassa snabbknappar
- inbyggd ssh-server

finns säkert en massa mer saker man kan göra, men detta skulle vara en bra början! GO win9!! låt oss glömma fjaskot med 8an nu snabbt som attan!

Visa signatur

Stationära:Chassi:Cooler Master ATCS 840|Moderkort:ASUS P6X58D Premium|CPU:Intel Core i7 920@4.0 GHz|Kylning:Corsair H80+2xNoctua NF-S12B FLX 120mm|Ram:Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 3x2GB+3x4GB@9-9-9-24|SSD: Crucial MX100@512GB|Grafikkort:Asus Radeon R9 280X DCII_TOP/3GB|Nätagg: Corsair HX 850W PSU|Tillbehör: Corsair VengeanceK70MX Brown |Skärm: LG 24"+ViewSonic 19"|Laptop:UX32VD-R4002H|Telefon:SonyZ3c

Permalänk
Avstängd

På platta kanske den är bra.

Men på desktop tycker jag mest charms varit störande och aldrig förstått vad det är för något eller vad det ska vara bra för och mest funnit att det varit ivägen.

Permalänk
Medlem

Inte hela världen om den skulle försvinna men valbart hade ju så klart inte skadat då man vant sig vid att använda menyn till höger dagligen när jag ska se film på tv:n - för att aktivera tv:n som skärm på ett subtilt och smidigt vis.
Nåväl, man klarade ju sig förr i tiden så det ska väl gå bra framöver också.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Jag kommer sakna charms Så jäkla smidigt att dra fram charms och flytta bilden från spelskärmen till TVn med ett enkelt klick istället för att behöva mecka runt i skärminställningarna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Men Microsoft är ju bra dumma ibland...
Det fungerar alldeles utmärkt med charms-bar på en enhet med touch. Varför ta bort det därifrån?
Visst är jag glad att vi slipper det på stationära datorer, men ni behöver ju inte överdriva.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |