Skillnad på Asus RT-N66U och RT-N66U Nordic?

Permalänk
Medlem

Skillnad på Asus RT-N66U och RT-N66U Nordic?

Så finns det nån skillnad mellan dessa två eller är det bara "namnet" Nordic som är olikt?

Funderar på att köpa en trådlös router och tittar just på dessa två.

På prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2745204
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

??

Jag är i samma sits men hittar ingen info?

Visa signatur

NewB Ndz Hlp

Permalänk
Inaktiv

Gissar på att namnen är olika för att prismatchning inte ska kunna ske.. Typ "Hittar du den billigare så betalar vi mellanskillnaden.."

Permalänk
Skrivet av Ploppsan:

Så finns det nån skillnad mellan dessa två eller är det bara "namnet" Nordic som är olikt?

Funderar på att köpa en trådlös router och tittar just på dessa två.

På prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2745204
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218

Jag funderade på samma sak i förra veckan och skrev till ASUS och frågade. Fick svar nyss:

"Suffixet “Nordic” innebär att nätverksprodukterna garanterat är avsedda för användning i Norden. Olika länder har ex. olika regelverk för vilka frekvensband som får användas till WLAN. För modemroutrar är det olika hårdvarustandarder som gäller i olika länder. Ex. i Tyskland används DSL Annex B medan vi i Norden använder Annex A. Så suffixet är till för att skilja ut de nätverksprodukter som är avsedda för Norden."

Jag såg även nu på prisjakt att "Nordic"-versionerna inte längre är sökbara.

Permalänk
Medlem

Jag passade på att köpa Asus RT-Ac66u när Komplett hade helgrea. Med det priset jag gav så fick jag denna istället för RT-N66U Nordic.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk

Eventuellt kan det även finnas en skillnad i styrkan på det trådlösa nätverket (i mjukvaran). Netgear anklagade tidigare Asus för att fuska med detta och därför få bättre resultat i recensioner.
http://www.nordichardware.se/Natverk/asus-misstaenks-foer-att-ha-lurat-konsumenter-och-media-med-qdopadeq-routrar.html

Kan ju vara så att PTS tittat närmare på saken och tvingat Asus till restriktioner, och därav en Nordic-version med sämre (men samtidigt laglig) wifi. Men det är bara en hypotes från min sida.
I slutändan spelar det inte någon större roll för den insatta konsumenten då man ändå kan köra tredjeparts-firmware.

Permalänk
Skrivet av Ploppsan:

Jag passade på att köpa Asus RT-Ac66u när Komplett hade helgrea. Med det priset jag gav så fick jag denna istället för RT-N66U Nordic.

Vad fick du betala?

Själv köpte jag en RT-AC56U för ett par timmar sen iom att Multitronic sänkte priset på den med ett par hundralappar.
Lustigt att jag skulle får svar från Asus support bara en halvtimme efter det att jag redan gjort mitt köp.

Permalänk
Medlem

1090:- Så jag slog naturligtvis till på den

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Någon som vet om en viss firmware ökar sannolikheten att få ut högre hastighet på det trådlösa ? MEd tanke på Netgears stämning så kanske de äldre versionerna ger högre hastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordj:

Någon som vet om en viss firmware ökar sannolikheten att få ut högre hastighet på det trådlösa ? MEd tanke på Netgears stämning så kanske de äldre versionerna ger högre hastighet?

Det ska gå att installera någon slags Linux dist tror jag att det var som min lärare snackade om och då kan man ändra styrkan fritt, långt långt över det lagliga, och därav få väldigt stark signal

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Det ska gå att installera någon slags Linux dist tror jag att det var som min lärare snackade om och då kan man ändra styrkan fritt, långt långt över det lagliga, och därav få väldigt stark signal

DD-WRT antar jag att du menar.

Citat:

Test Description RT-N66U
WAN - LAN 732 Mbps
LAN - WAN 729 Mbps
Total Simultaneous 810 Mbps
Maximum Simultaneous Connections 34,925
Firmware Version 3.1.0.3.90 (stock firmware number)

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Asus_RT-N66U

Permalänk
Rekordmedlem

Att öka styrkan på wifi betyder inte per automatik att farten går upp, det kan innebära att man får mer störningar från angränsande nät om man får fler kollisioner så att de andra näten också måste finnas i etern under längre tid pga omsändningar så throughput kan gå ner om man ökar effekten även om länkhastigheten ev kan gå upp, man vill ha stort signal/brus förhållande snarare än enbart hög signalstyrka och dessutom vill man undvika kollisioner med andra nät, man bör sträva efter lägsta möjliga effekt som löser uppgiften och inte så hög som möjligt för det ger bara nackdelen att signalen går längre i alla riktningar vilket inte är bra om det finns andra nät inom räckvidd, riktantenner är en bättre lösning eftersom de sänker signalnivåerna från "fel håll" och inte bara ökar styrkan åt alla håll.
Sträva alltså efter lägsta möjliga effekt och kortast möjliga räckvidd för att få upp farten på riktigt, däremot får det ju inte bli för "klent" men att bara öka effekten utan att ta hänsyn till vad som finns runtomkring är oftast ingen bra lösning och finns det andra angränsande nät som används flitigt kan troughput sjunka om man ökar effekten, är man däremot helt ensam i etern och inga andra finns inom 100m radie så kanske det kan öka throughputen, men man bör mäta vad som händer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordj:

Någon som vet om en viss firmware ökar sannolikheten att få ut högre hastighet på det trådlösa ? MEd tanke på Netgears stämning så kanske de äldre versionerna ger högre hastighet?

Det finns väl allafall 3st olika firmwares att välja på
Asuswrt-Merlin - Merlin för prestanda
dd-wrt - dd-wrt för funktioner
Shibby tomato - Tomato för något mitt i mellan prestanda och funktioner.

Själv kör jag med shibby tomato och är väldigt nöjd, dock så kan jag inte direkt säga att jag fick ut nå bättre hastighet via wifi men det var inte det jag var ute efter heller. 5GHz bandet på routern är dock väldigt mycket snabbare än 2.4GHz.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordj:

Någon som vet om en viss firmware ökar sannolikheten att få ut högre hastighet på det trådlösa ? MEd tanke på Netgears stämning så kanske de äldre versionerna ger högre hastighet?

3.0.0.4.374_4561 har kvar 400mW och möjliggör längre räckvidd.

Själv beställde jag Asus WL-ANT-157 från US Amazon, efter tröttnat på väldigt dåligt räckvidd på både 2.4/5Ghz och får endast 1 bar. Ibland tappar det signalen helt, när befinner i köket/balkongen och som är endast ca 6-7m bort med 2 betongväggar emellan. Med ASUS 157 antennen blir det mycket bättre och 3 bar utav 4. Hastigheten blir inte snabbare, men är nöjd att åtminstone kan använda mobil/plattor i köket/balkongen.
Kör med senaste firmware.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|