Permalänk
Avstängd

Billjudsfråga.

Hej, tänkte sätta in en sub i min bil som är en mazda3 2004.
Har aldrig pillat med billjud så tänkte höra om det är ok att skarva med socketbitar och om ja måste ta signal från både höger och vänster bakhögtalare eller om det räcker med en av dem?

Är remote en plussignal som drar relä vid tändning som jag kan ta vart jag vill?

Permalänk
Medlem

Det är väl bara krångligt med sockerbitar när du kan skaffa iso-adapters för mazda 3

Är inte remote-kabeln till för om man har en utfällbar antenn?

Edit: tyckte jag läste bakre högtalare och inte sub hur som helst kolla https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100516212515AA...

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Hej, tänkte sätta in en sub i min bil som är en mazda3 2004.
Har aldrig pillat med billjud så tänkte höra om det är ok att skarva med socketbitar och om ja måste ta signal från både höger och vänster bakhögtalare eller om det räcker med en av dem?

Är remote en plussignal som drar relä vid tändning som jag kan ta vart jag vill?

Remote-kabel är en kabel som ger 12 V när radion är på.
Det kan även vara en "power antenna" kabel, det är samma sak.

Om inget av det finnes så kan du ta ström från ex baklampor eller liknande via ett relä.

Sockerbitar fungerar men tar mycket plats, har du platsen så är det inget problem.
Men ska du inte ta lågnivå till suben?

Permalänk
Medlem

Troligtvis så har inte originalstereon i trådskaparens Mazda lågnivutgång därför behöver han nyttja en högnivåadapter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Avstängd

Aa kan bara ta hög.

Men räcker det med en sida eller ska ja plocka båda? Tänker alltså skarva bakhögtalarnas signal parallellt till subben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Aa kan bara ta hög.

Men räcker det med en sida eller ska ja plocka båda? Tänker alltså skarva bakhögtalarnas signal parallellt till subben.

Ljudet är inte alltid samma på höger och vänster sida.
Jag skulle kopplat den på den ena bara. Men vad står det i instruktionsboken till suben?

Permalänk
Avstängd

Finns ingång till hög från båda sidor samt alternativ för låg rca.

Men nu kommer nog mitt största problem vara att stereon låser sig när ja drar ut batteriet men man kanske kan ringa serviceverkstäder där den varit inne och höra om man kan få siffrorna gratis eller hitta dem på nätet?
Jag förstår inte varför man sätter stöldskydd på en stereo som bara passar i en bil som har en likadan stereo.

Permalänk
Medlem

Säkerhetskoden för din huvudenhet ska finnas med i dokumentationen till din bil om inte någon tidigare ägare slarvat bort den.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Avstängd

Får nog hem mina saker idag så blir till att koppla in dem senare men testade enheten och den startade upp även när jag kopplade ur den från bilen, dock ej lossat batteriet utan bara stereon men borde va samma sak.

Fläkten vid tändningen låter väldigt illa men antagligen är den väl onödig så det kan man väl lösa genom att trycka i något så den slutar snurra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Får nog hem mina saker idag så blir till att koppla in dem senare men testade enheten och den startade upp även när jag kopplade ur den från bilen, dock ej lossat batteriet utan bara stereon men borde va samma sak.

Va? Kopplade du loss huvudenheten helt och hållet, eller pratar du om att du kopplade loss bilbatteriet?

Skrivet av gabriel15:

Fläkten vid tändningen låter väldigt illa men antagligen är den väl onödig så det kan man väl lösa genom att trycka i något så den slutar snurra?

Har ingen aning om vad för fläkt du pratar om, men den finns där av en anledning och att "trycka in något" kommer innebära att den går sönder.
Ingen bra idé med andra ord.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Avstängd

Kopplade loss huvudenheten för att kolla om den var stöldskyddad men den verkade klara sig, varit och hämtat mina saker och ska koppla in dem senare idag om ja orkar.
EDIT: dvs stereoenheten var helt strömlös men inte något annat i bilen.

Fläkten låter förbannat störande och är till för att mäta temperatur tror jag så det bästa vore om den gick sönder men trycker i något så den inte snurrar för att slippa eventuella problem om jag klipper sladden.

Permalänk
Medlem

Hmm. Föstår inte riktigt ditt hat mot denna lilla fläkt.

Fläktar mäter normalt inte temperatur, utan kyler så det kan finnas en anledning till att fläkten sitter där den gör.

Men om du nu ska avsluta livet på den lilla stackaren så kan jag tipsa dig om en fläkt till som sitter i motorrummet. Go get it!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agonotheta:

Hmm. Föstår inte riktigt ditt hat mot denna lilla fläkt.

Fläktar mäter normalt inte temperatur, utan kyler så det kan finnas en anledning till att fläkten sitter där den gör.

Men om du nu ska avsluta livet på den lilla stackaren så kan jag tipsa dig om en fläkt till som sitter i motorrummet. Go get it!

Det var en kupetemperatursensor så den fanns nog inte där för att kyla med tanke på att det var helt tomt bakom den också men ljudet är borta igen efter allt monterats tillbaka.

Hade du läst vad jag skrivit hade du kunnat förstå varför jag inte orkade med den men du kan väl testa med att bryta av ett fläktblad på någon fläkt du har i din dator så märker du hur störande missljud kan vara.

Permalänk
Medlem

Jodå jag vet hur det låter, har också en sån fläkt i min bil som gör oväsen.
Men när jag startar motorn eller radion så överröstas fläkten.

Men om det nu är till kupetermometer så kan det påverka din AC.