Video: Jämför Moire från flera olika kameror

Permalänk
Medlem

Video: Jämför Moire från flera olika kameror

Moire och Aliasing är något man oftast får leva med om man vill filma med större sensorer.
Jag tycker det oftast går att undvika om man är på sin vakt. Måste mönstret som orsakar det vara med i klippet brukar det räcka med att skifta fokus en aning. I filmen gör jag det tex med FS100.
I vissa fall får man stryka scenen eller täcka för det i tex After Effects.
Har man tillgång till resolve kan man iallafall enkelt få bort färgerna ur endast Moiren vilket döljer den ganska mycket.

Till sist brukar det inte spela någon roll eftersom de flesta ser filmerna i 1080p på YouTube men utan att ha full screen vilket gör att det kryper fram massor av Moire-liknande artefakter ändå.
Man kan ofta se det på TV även i filmer inspelad med riktig film när sändningen gjort en dålig nerskalning.

Så mitt budskap är, skit i Moire det är inte det viktigaste när du väljer kamera.

Med det sagt, här har jag jämfört ett knippe kameror på stans absolut värsta byggnad som nästan framkallar Moire ur ögonen på en
Holck har filmat i den också,

Permalänk
Medlem

Haha, det var väldigt vad mycket content du fick av mig. Passar in i en massa tester du gör

Keep it up! Jag provade min 4K med denna på min 1440p skärm i native 4K och såg ingen moiré på originalklippet. Däremot när den fick krympa ihop lite så blev det så - något som din BMP4K verkar klara sig utan.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Är det det här dom menar när dom säger att "tröjan kryper i bild"? Hörde någon säga det i en TV-sändning när någon person hade en smalrandig tröja på sig och det gav en sån otrevlig effekt i rutan konstant.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Precis, samma fenomen.
Men som Holck just sa, att förminska en bild ger en liknande effekt som oftast misstolkas som Moire så egentligen spelar det ingen större roll.
De enda som verkar se det till vardags är kamera nerds som vi, morsan mfl har aldrig i sina liv stört sig på något sådant.