AMD ger Khronos Group tillgång till Mantle för utvecklingen av nästa OpenGL

Permalänk
Melding Plague

AMD ger Khronos Group tillgång till Mantle för utvecklingen av nästa OpenGL

Under grafikkonferensen Siggraph berättar AMD att bolaget gett organisationen Khronos Group full tillgång till Mantle, för användning i utvecklingen av nästa generation OpenGL.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tumme upp !

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk
Hedersmedlem

AMD visar vägen precis som de gjorde med multicore-CPU för x86 och senare x64-instruktioner. Mantle var ju uppenbart en mycket bra idé som andra hakat på, men att det öht behövs ligger ju på Microsoft och deras resurshungriga DX. Något de fick kritik för redan tidigt men lyckades köra över tack vare marknadsdominansen.

Tyvärr har tidigare AMD-ledningar inte förmått utnyttja deras innovationer tillräckligt bra, men nuvarande verkar mer proaktiv.

Jo, förresten, "sharing is caring".

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

se där de var ärliga om att mantle skulle bli öppet:) De lär få tyst på alla nej sägare:) tji fick ni^^

Permalänk
Medlem

Där fick alla ni som tvivlade på att AMD skulle dela med sig av tekniken!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Att dela med sig av kunskapp kan inte leda till annat än framfart av technologi och att vara fler som arbetar på olika men likasinnade projekt främjar konkurans vilket i sig ger vilja till att utveklas.

AMD's Mantle och Deras sammarbete med andra parter kan inte ses som annat än possitivt. ( I mina ögon åtminstonde)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Klumpeduns:

Där fick alla ni som tvivlade på att AMD skulle dela med sig av tekniken!

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju också väldigt mycket på hur man väljer att dela med sig. Detta är absolut helt rätt sätt att göra det om man vill att tekniken ska ha en realistisk chans att ta en signifikant andel av marknaden, hade man i stället kör ett helt eget spår så hade man nog aldrig kunna få med sig andra tillverkare då projektet hade associerats för hårt med AMD-specifik maskinvara.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast

Ett i grunden omskrivet OpenGL låter intressant. Finns nackdelar på kort sikt eftersom programmerare och verktyg måste byggas om men sen kan det nog bli bra. Det har ju länge klagats på att OpenGL är jobbigare att arbeta med än DirectX. Kan de göra det mer lättarbetat och fixa lite bra verktyg till det så kanske det blir en ordentlig konkurrent till DirectX.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Betyder detta att AMD kan sammarbeta mer med Linux, eller är det bara en vänligt gest? (Har hört att AMD är jobbiga mot Linux med drivrutiner etc)

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move!
- Douglas Adam

Permalänk
Medlem

Tycker detta är otroligt bra av AMD! Mer öppet=snabbare utveckling. Nvidia, gör liknande pls!

Permalänk
Avstängd

Bra att AMD äntligen gjort det här, men synd att dom inte gjort det tidigare.
Den här nyheten kommer efter att Khronos Group har tillkännagivit att dom arbetar på ett nytt API.
Fast AMD kanske vetat om det innan Khronos gick ut med det? Vad vet jag.

Men AMD har snackat om att Mantle ska vara öppet, och nu ger dom tillgång av Mantle till Khronos, men andra då?
Dom har ju fortfarande inte gjort Mantle öppet på riktigt, så att det är tillgängligt för alla.

Mantle var en bra idé, och var banbrytande, och det var en jättebra idé att göra det öppet.
Synd bara att det tar/tog så lång tid att realisera det, och verkligen göra det öppet på riktigt, inte bara snacka om det.

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Där fick alla ni som tvivlade på att AMD skulle dela med sig av tekniken!

Skickades från m.sweclockers.com

Tror nästan alla förväntade sig att Mantle skulle bakas in i OpenGL, det handlade bara om när.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teh_Auwlboy:

Betyder detta att AMD kan sammarbeta mer med Linux, eller är det bara en vänligt gest? (Har hört att AMD är jobbiga mot Linux med drivrutiner etc)

Intel är dom som är bäst på grafikdrivrutiner till Linux, deras drivrutiner är öppna. Dom har inga proprietära drivrutiner, dom kör helhjärtat på öppet!
Dom är funktionsrika, stabila och presterar bra.

AMDs proprietära drivrutiner är buggiga, och dom tar ofta lång tid på sig att uppdatera deras proprietära drivrutiner att fungera med nya versioner av Linuxkärnan och av X.Org Server.
AMD har dock bra stöd för open source drivrutiner och släpper dokumentation till utvecklare och har anställda som jobbar på utvecklingen av open source drivrutiner, så open source drivrutinerna för AMD är i rätt bra skick, dock presterar de sämre än de proprietära drivrutinerna.

Nvidia har bra proprietära grafikdrivrutiner som är stabila och presterar lika bra som deras drivrutiner för Windows.
Deras proprietära drivrutiner är mycket bättre än AMDs proprietära drivrutiner.
När det kommer till open source drivrutiner så är Nvidia sämst, dom ger ingen hårdvarudokumentation till utvecklare och bidrar nästan ingenting med kod till öppna drivrutiner (bortsett från att dom bidrog med lite grundläggande Tegra kod).
De open source drivrutiner som finns för Nvidia är sämre än dom för Intel och AMD, och utvecklas i stora drag nästan enbart av community.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Bra att AMD äntligen gjort det här, men synd att dom inte gjort det tidigare.
Den här nyheten kommer efter att Khronos Group har tillkännagivit att dom arbetar på ett nytt API.
Fast AMD kanske vetat om det innan Khronos gick ut med det? Vad vet jag.

Men AMD har snackat om att Mantle ska vara öppet, och nu ger dom tillgång av Mantle till Khronos, men andra då?
Dom har ju fortfarande inte gjort Mantle öppet på riktigt, så att det är tillgängligt för alla.

Mantle var en bra idé, och var banbrytande, och det var en jättebra idé att göra det öppet.
Synd bara att det tar/tog så lång tid att realisera det, och verkligen göra det öppet på riktigt, inte bara snacka om det.

Ja vi vet ju faktiskt inte när Khronos Group fick tillgången, dom kan ju ha haft en dialog väldigt länge. Enligt artikeln har Khronos Group redan fått tillgång så det kan tom vara det som gjorde att dom började arbeta med ett nytt API.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Nice news! Får väl bara hoppas att de här förbättringarna och spel som drar nytta av dem inte dröjer en evighet bara

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh_Auwlboy:

Betyder detta att AMD kan sammarbeta mer med Linux, eller är det bara en vänligt gest? (Har hört att AMD är jobbiga mot Linux med drivrutiner etc)

Nu för tiden ger AMD ut både hårdvarudokumentation och anställer minst 6 utvecklare att arbeta på deras open source drivrutiner. Deras closed source drivrutin får mer utvecklingsresurser fortfarande men det har skett informella samtal mellan utvecklarna om hur man bäst kan slå samman kod. Det är tänkt att closed source kernel modulen ska slängas bort och in kernel delarna av den öppna drivrutinen ska anpassas för att funka även med den stängda drivrutinen. Om övriga kernelutvecklare tycker det är en bra ide återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Intel är dom som är bäst på grafikdrivrutiner till Linux, deras drivrutiner är öppna. Dom har inga proprietära drivrutiner, dom kör helhjärtat på öppet!
Dom är funktionsrika, stabila och presterar bra.

AMDs proprietära drivrutiner är buggiga, och dom tar ofta lång tid på sig att uppdatera deras proprietära drivrutiner att fungera med nya versioner av Linuxkärnan och av X.Org Server.
AMD har dock bra stöd för open source drivrutiner och släpper dokumentation till utvecklare och har anställda som jobbar på utvecklingen av open source drivrutiner, så open source drivrutinerna för AMD är i rätt bra skick, dock presterar de sämre än de proprietära drivrutinerna.

Nvidia har bra proprietära grafikdrivrutiner som är stabila och presterar lika bra som deras drivrutiner för Windows.
Deras proprietära drivrutiner är mycket bättre än AMDs proprietära drivrutiner.
När det kommer till open source drivrutiner så är Nvidia sämst, dom ger ingen hårdvarudokumentation till utvecklare och bidrar nästan ingenting med kod till öppna drivrutiner (bortsett från att dom bidrog med lite grundläggande Tegra kod).
De open source drivrutiner som finns för Nvidia är sämre än dom för Intel och AMD, och utvecklas i stora drag nästan enbart av community.

Intel bäst? NVIDIAs drivrutiner har bäst prestanda (snabbare än Windows i vissa tester), stabilast och stödjer OpenGL4.5. De andra är inte ens i närheten av NVIDIA. Det lär ta runt ett år innan OpenGL4.5 når Intels och AMD:s öppna drivrutiner och Catalyst är en enda stor röra.

Det ironiska är väl att NVIDIA säkerligen kommer ha fungerande drivrutiner för OpenGL Next långt före de övriga.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ett i grunden omskrivet OpenGL låter intressant. Finns nackdelar på kort sikt eftersom programmerare och verktyg måste byggas om men sen kan det nog bli bra. Det har ju länge klagats på att OpenGL är jobbigare att arbeta med än DirectX. Kan de göra det mer lättarbetat och fixa lite bra verktyg till det så kanske det blir en ordentlig konkurrent till DirectX.

Även om dom skulle "skriva om opengl från grunden" vilket dom inte helt kommer göra så kommer de aldrig ta bort stöd för äldre versioner av openGL det är lite det som gör att det är jobbigt att arbeta med openGL det finns funktionalitet som är kvar sedan v1 av opengl vilket gör att det är ett väldigt "bloated" API att arbeta med.

OpenGL har redan mycket av den här "close to the metal" mobojumbon i OpenGL 4.3
Men jag föredrar alltid OpenGL över något annat då jag föredrar linux där openGL är enda alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Tror nästan alla förväntade sig att Mantle skulle bakas in i OpenGL, det handlade bara om när.

Det har alltid funnits gott om kommenterar till alla nyheter gällande Mantle här på Swec där personer har sagt att de inte tror att AMD kommer släppa att Mantle till någon annan. Mitt förra inlägg vara bara ett uttryck för min skadeglädje mot dessa personer. Plus att för konkurrensens skull så skadar det inte om AMD kan ta en lite större marknadsandel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Om detta sker så kan man kanske börja kalla Mantle för öppet men vi får vänta och se.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ett i grunden omskrivet OpenGL låter intressant. Finns nackdelar på kort sikt eftersom programmerare och verktyg måste byggas om men sen kan det nog bli bra. Det har ju länge klagats på att OpenGL är jobbigare att arbeta med än DirectX. Kan de göra det mer lättarbetat och fixa lite bra verktyg till det så kanske det blir en ordentlig konkurrent till DirectX.

Bygga om programerare?

Sry men jag var bara tvungen, var för bra för att missas

Skrivet av Feeku:

Intel bäst? NVIDIAs drivrutiner har bäst prestanda (snabbare än Windows i vissa tester), stabilast och stödjer OpenGL4.5. De andra är inte ens i närheten av NVIDIA. Det lär ta runt ett år innan OpenGL4.5 når Intels och AMD:s öppna drivrutiner och Catalyst är en enda stor röra.

Det ironiska är väl att NVIDIA säkerligen kommer ha fungerande drivrutiner för OpenGL Next långt före de övriga.

Bara ett problem då. Proprietära drivrutiner. Vilket i mitt fall gör att jag väljer bort NVIDIA för linux. Hällre AMD:s öppna drivrutiner än något proprietärt.

Av någon anledning så forsätter ju tyvärr fanboys att försvara ett företag som låser ner alla kod och all teknik som kommer ut ur deras byggnader. Kolla vad som hände med physx efter att NVIDIA tog över. Det försvann i stort sett helt. Sen kan man kolla på hur multigpu var under den tiden NVIDIA tillverkade chipset. Eller hur multiscreen support var på NVIDIA kort för 2 årsedan.(Fortfarande begränsade jämnför med AMD, dock inte lika illa.) Går även att kolla på GPGPU, alla geforce kretsar är nerlåsta där.

När det gäller kort för gaming och windows så spelar det dock ingen större roll vilken tillverkare det är. Haft kort från båda sidor och varit nöjd med dem.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det har alltid funnits gott om kommenterar till alla nyheter gällande Mantle här på Swec där personer har sagt att de inte tror att AMD kommer släppa att Mantle till någon annan. Mitt förra inlägg vara bara ett uttryck för min skadeglädje mot dessa personer. Plus att för konkurrensens skull så skadar det inte om AMD kan ta en lite större marknadsandel.

Skickades från m.sweclockers.com

Men du, om man ska vara petig så är Mantle fortfarande inte öppet, AMD har gett en part tillgång till Mantle, det kan väl knappast klassas som öppet? Visst, de delar av Mantle Khronos Group bestämmer sig för att änvända ur Mantle, kan bli öppna när nästa revision av OpenGL släpps, men just nu är inget av Mantle öppet.

Men jäkligt smart drag av AMD, genom att inte släppa Mantle till sina konkurrenter (Intel/Nvidia), utan bara så lite Mantle frön in i OpenGL så kommer AMD ha ett övertag i framtiden med nya OpenGL då den förmodligen kommer dela API:er men Mantle.

Permalänk
Medlem

Förmodligen så fick Mantle inte det intresset som AMD hade hoppats på. Detta lär garanterat innebära Mantles död, vilket kanske var lika bra, men en riktigt ljus framtid för OpenGL.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Bara ett problem då. Proprietära drivrutiner. Vilket i mitt fall gör att jag väljer bort NVIDIA för linux. Hällre AMD:s öppna drivrutiner än något proprietärt.

Av någon anledning så forsätter ju tyvärr fanboys att försvara ett företag som låser ner alla kod och all teknik som kommer ut ur deras byggnader. Kolla vad som hände med physx efter att NVIDIA tog över. Det försvann i stort sett helt. Sen kan man kolla på hur multigpu var under den tiden NVIDIA tillverkade chipset. Eller hur multiscreen support var på NVIDIA kort för 2 årsedan.(Fortfarande begränsade jämnför med AMD, dock inte lika illa.) Går även att kolla på GPGPU, alla geforce kretsar är nerlåsta där.

När det gäller kort för gaming och windows så spelar det dock ingen större roll vilken tillverkare det är. Haft kort från båda sidor och varit nöjd med dem.

Mvh
Mattias

Jag sitter förövrigt på en AMD GPU och förbarmar mig över att AMD inte kan leverera en kompetitiv drivrutin. Öppen i all ära, men
välfungerande >>>>>>>>>>> öppen
öppen >> stängd

Imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Om detta sker så kan man kanske börja kalla Mantle för öppet men vi får vänta och se.

Citat:

Under grafikkonferensen Siggraph berättar AMD:s Richard Huddy att bolaget har gjort en hel del arbete på nästa OpenGL. Han berättar även att Khronos Group fått fri tillgång till gränssnittet Mantle och att det är fritt fram för organisationen att utan restriktioner använda delar av det i arbetet med OpenGL

Jag tolkar det som att det redan har skett. Alltså att Khronos Group fått tillgång till Mantle.
Sen är det klart att man skriver inte om OpenGL från grunden, som det pratas om här, över en dag eller två.
Kommer ta längre tid innan det utnyttjas i praktiken. Lite som en "papperslansering".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av EnDödRåtta:

Även om dom skulle "skriva om opengl från grunden" vilket dom inte helt kommer göra så kommer de aldrig ta bort stöd för äldre versioner av openGL det är lite det som gör att det är jobbigt att arbeta med openGL det finns funktionalitet som är kvar sedan v1 av opengl vilket gör att det är ett väldigt "bloated" API att arbeta med.

OpenGL har redan mycket av den här "close to the metal" mobojumbon i OpenGL 4.3
Men jag föredrar alltid OpenGL över något annat då jag föredrar linux där openGL är enda alternativet.

Fast de kan ju göra om mycket i den nya versionen samtidigt som de har kvar de äldre eller hur? Att släppa en ny och väldigt omarbetad version är inte samma sak som att nuvarande implementationer kommer försvinna och sluta fungera.

Skrivet av Mayth:

Bygga om programerare?

Sry men jag var bara tvungen, var för bra för att missas

Det var en medveten formulering.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Låter ju grymt intressant :D.
Har själv alltid använt OpenGL och just dessa delar dom nämner som ändringar är sådana man länge önskat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Intel är dom som är bäst på grafikdrivrutiner till Linux, deras drivrutiner är öppna. Dom har inga proprietära drivrutiner, dom kör helhjärtat på öppet!

Det är en sanning med modifikation. I Intels billigare Atom-processorer sitter det ibland PowerVR-kretsar och dessa är ett h*ete att köra i Linux pga stängda drivrutiner. Det är PowerVR som inte opensourcar, men de sitter i Intels produkt och de produkterna funkar rent av skit i Linuxsystem (som kräver fungerande gfx).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Intel är dom som är bäst på grafikdrivrutiner till Linux, deras drivrutiner är öppna. Dom har inga proprietära drivrutiner, dom kör helhjärtat på öppet!
Dom är funktionsrika, stabila och presterar bra.

AMDs proprietära drivrutiner är buggiga, och dom tar ofta lång tid på sig att uppdatera deras proprietära drivrutiner att fungera med nya versioner av Linuxkärnan och av X.Org Server.
AMD har dock bra stöd för open source drivrutiner och släpper dokumentation till utvecklare och har anställda som jobbar på utvecklingen av open source drivrutiner, så open source drivrutinerna för AMD är i rätt bra skick, dock presterar de sämre än de proprietära drivrutinerna.

Nvidia har bra proprietära grafikdrivrutiner som är stabila och presterar lika bra som deras drivrutiner för Windows.
Deras proprietära drivrutiner är mycket bättre än AMDs proprietära drivrutiner.
När det kommer till open source drivrutiner så är Nvidia sämst, dom ger ingen hårdvarudokumentation till utvecklare och bidrar nästan ingenting med kod till öppna drivrutiner (bortsett från att dom bidrog med lite grundläggande Tegra kod).
De open source drivrutiner som finns för Nvidia är sämre än dom för Intel och AMD, och utvecklas i stora drag nästan enbart av community.

Intel har tyvärr inte enbart öppna drivrutiner till sina grafikkort. Och i de undantagsfallen är drivrutinerna lika med uselt skräp. De har för ovana att köpa in licensierade chip från andra tillverkare i lågbudget segmentet som de sedan brandar om till sina egna. Ta Intel GMA 3600 som exempel. Tekniken användes till Atom N2600-serien så sent som 2012 Värre skit får man leta efter. Finns ingen support att få och drivrutinerna är inte öppna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gender Bender:

Förmodligen så fick Mantle inte det intresset som AMD hade hoppats på. Detta lär garanterat innebära Mantles död, vilket kanske var lika bra, men en riktigt ljus framtid för OpenGL.

Woot?

Hur många stora titlar som helst hoppade på Mantle, EA's (dice) frostbite engine fick fullt stöd för API't i alla kommande titlar som använder frostbite 3(+), andra stora spel så som Thief har också redan ett fullt utvecklat stöd.

Så nog fick Mantle den pusten de var ute efter alltid

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >