Permalänk
Avstängd

Vilken ISP till Telia öppen fiber?

Till Telia öppen fiber finns 8 att välja på och jag har tillsvidare fastnat för:
T3 som verkar billigast och har inte en massa klagomål, men ligger i Norrland liksom AllTele det varit tveksam support med.

Bredband2 har en massa klagomål.
AllTele har 12 månaders bindningstid och är inte så billiga längre.
Telia är klart dyrast.
Tyfon har 12 månader men är ändå inte så billiga.
Universal Telecom i Portugal har en dålig sida.
Bahnhof var mitt andra val men har många klagomål.
Netatonce har inte riktigt det jag vill ha.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har Telia just nu och jag skulle inte tveka på att anlita dem igen om det inte var för stor prisskillnad. Jag har fått mycket bra support av dem de gånger det har behövts. De ringer tillbaka och kollar så att allt blev bra. De dokumenterar bra om man får prata med olika och verkar ha ganska bra koll. Mycket bättre än Telenor/Bredbandsbolaget som jag hade innan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

"har en massa klagomål" från vem ?

Alla företag har klagomål...

Permalänk
Medlem

Bahnhof står för integritet och lämnar inte ut några uppgifter då de inte lagrar några så jag rekommenderar dem.
Tänk på att det är Telia som står för själva nätet i ditt område så vilken operatör du har spelar ingen roll om det skulle fela i nätet som telia byggt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Jag har Telia just nu och jag skulle inte tveka på att anlita dem igen om det inte var för stor prisskillnad. Jag har fått mycket bra support av dem de gånger det har behövts. De ringer tillbaka och kollar så att allt blev bra. De dokumenterar bra om man får prata med olika och verkar ha ganska bra koll. Mycket bättre än Telenor/Bredbandsbolaget som jag hade innan.

Vill prova 10/1 och sedan 100/10, Telia har 10/10 som är 80:- dyrare än en annan och 100/100. Men jag minns att dom var bra och dyrast så vi provade en billigare. Jag vill inte bli uppringd och störd. Min ISP har också ärendenummer.

Skrivet av trollhattan:

"har en massa klagomål" från vem ?

Alla företag har klagomål...

Googlar givetvis först.

Skrivet av Trazer:

Bahnhof står för integritet och lämnar inte ut några uppgifter då de inte lagrar några så jag rekommenderar dem.
Tänk på att det är Telia som står för själva nätet i ditt område så vilken operatör du har spelar ingen roll om det skulle fela i nätet som telia byggt.

Det gör även AllTele men Bahnhof har mer gratisreklam i massmedia.
Jag vill ha bra support och pris.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spotnick:

Vill prova 10/1 och sedan 100/10, Telia har 10/10 som är 80:- dyrare än en annan och 100/100. Men jag minns att dom var bra och dyrast så vi provade en billigare. Jag vill inte bli uppringd och störd. Min ISP har också ärendenummer.

Det jag menar är så klart att de ringer upp när man har kommit överens om det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Bahnhof är stabilt och de har nu peering mot telia och använder deras linor ut till världen. Jag har haft Bahnhof i snart 5 år och det enda problem jag kan minnas var när det vara nere 4 timmar vid ett tillfälle för att en fiber grävts av och det var lokalt i mitt område. Det enda negativa är deras carrier grade NAT, så du kanske måste beställa en publik ip adress.

En sak att tänka på är att de flesta har ingen aning om att deras stadsnät eller öppna nät kan vara problemet med deras internet så de klagar på deras ISP eller byter till en annan leverantör när det inte ens var fel hos ISP. Så man borde inte ta eventuella klagomål så seriöst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VexedRelic:

Bahnhof är stabilt och de har nu peering mot telia och använder deras linor ut till världen. Jag har haft Bahnhof i snart 5 år och det enda problem jag kan minnas var när det vara nere 4 timmar vid ett tillfälle för att en fiber grävts av och det var lokalt i mitt område. Det enda negativa är deras carrier grade NAT, så du kanske måste beställa en publik ip adress.

En sak att tänka på är att de flesta har ingen aning om att deras stadsnät eller öppna nät kan vara problemet med deras internet så de klagar på deras ISP eller byter till en annan leverantör när det inte ens var fel hos ISP. Så man borde inte ta eventuella klagomål så seriöst.

Tänkte på det osso då Bahnhof är i ett berg nära oss och bör ha support på vår dialekt men är usel kan vi läsa.

Märkligt nog har vi köpt linan av Telia men kan tydligen inte klaga där utan dit hyran betalas hos de som vet. Så givetvis måste man komma fram till supporten. Har dom ett nät nere finns det att läsa, de flesta har ett uppkoppling i reserv.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem

Vänta, varför skulle det vara problem med att T3 är i norrland?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Vänta, varför skulle det vara problem med att T3 är i norrland?

Nuvarande är där och inte 100

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med Telia. Har deras Fiberlan tjänst i min lägenhet, 100/100.

Permalänk
Medlem

Vad har bahnhof för klagomål? Ser nästintill bara positivt om bahnhof och är supernöjd med mitt nät, även supporten har varit till hjälp utan några superlånga väntetider de få gånger jag undrat något.

"Tänkte på det osso då Bahnhof är i ett berg nära oss och bör ha support på vår dialekt men är usel kan vi läsa."
Vad menar du. Är du full?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Tänkte på det osso då Bahnhof är i ett berg nära oss och bör ha support på vår dialekt men är usel kan vi läsa.

Så jag antar att du bor uppe nära Boden, kanske runt Luleå trakten. Tvivlar på att det skulle bli nåt dialekt problem, oftast så uppstår bara problem om man pratar med nån från typ skåne eller långt upp i kiruna, men man fattar oftast vad de säger.

Sedan så kan oftast support, du ringer till, ingenting egentligen och det är oberoende på leverantör. Det beror på att folk de anställer till support är det viktigare att de har erfarenhet, är glada och kan prata med kunder, teknisk kompetens är bara meriterande men inget krav. Därför kunder måste ibland ringa flera gånger tills de kommer till rätt person som kan nåt. Du får nog bättre "support" av Mrgaffe eller madtop än om du ringer till supporten

Permalänk
Medlem

Bahnhof är ju ett av de bästa ISP'erna

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hirsch:

Är väldigt nöjd med Telia. Har deras Fiberlan tjänst i min lägenhet, 100/100.

Men det drar iväg om man har fiber, ADSL, 3G, 4G och Ipod så vi börjar blygsamt.

Skrivet av rinosaur:

Vad har bahnhof för klagomål? Ser nästintill bara positivt om bahnhof och är supernöjd med mitt nät, även supporten har varit till hjälp utan några superlånga väntetider de få gånger jag undrat något.

"Tänkte på det osso då Bahnhof är i ett berg nära oss och bör ha support på vår dialekt men är usel kan vi läsa."
Vad menar du. Är du full?

Här ja men googlar man hittar jag en massa gnäll om deras support och IPnummer.
Bahnhof finns i ett gammalt skyddsrum på Söder i Sthlm som någon visade här i en länk och tog bort igen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pionen
OT nej jag dricker sällan och får knappt i frun något heller

Skrivet av VexedRelic:

Så jag antar att du bor uppe nära Boden, kanske runt Luleå trakten. Tvivlar på att det skulle bli nåt dialekt problem, oftast så uppstår bara problem om man pratar med nån från typ skåne eller långt upp i kiruna, men man fattar oftast vad de säger.

Sedan så kan oftast support, du ringer till, ingenting egentligen och det är oberoende på leverantör. Det beror på att folk de anställer till support är det viktigare att de har erfarenhet, är glada och kan prata med kunder, teknisk kompetens är bara meriterande men inget krav. Därför kunder måste ibland ringa flera gånger tills de kommer till rätt person som kan nåt. Du får nog bättre "support" av Mrgaffe eller madtop än om du ringer till supporten

Vi är i 08 och har en nu i 0910 och T3 har 090 i Umeå. Då är frågan hur man kan få snabb support på Inteno som min ISP sänder ut?

Skrivet av oTiuZ:

Bahnhof är ju ett av de bästa ISP'erna

En av de bästa och på topp 2 i min lista just nu.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Vi är i 08 och har en nu i 0910 och T3 har 090 i Umeå. Då är frågan hur man kan få snabb support på Inteno som min ISP sänder ut?

Ah okej, bergsrummet i Stockholm, eftersom du drog upp att förstå din dialekt så antog jag Boden, har för mig att Bahnhof har ett till bergsrum där uppe.

Du behöver nog ingen support på inteno switchen, det enda du behöver fråga är vilken port du använder i den för bredbandstjänsten. Jag tvivlar på att de skickar ut en inteno router när det handlar om telias öppna nät där du beställer bredband från en annan leverantör.

Sedan om du skall koppla upp flera datorer, ipads eller liknande så skulle jag rekommendera en 100/10 tjänst som minst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VexedRelic:

Ah okej, bergsrummet i Stockholm, eftersom du drog upp att förstå din dialekt så antog jag Boden, har för mig att Bahnhof har ett till bergsrum där uppe.

Du behöver nog ingen support på inteno switchen, det enda du behöver fråga är vilken port du använder i den för bredbandstjänsten. Jag tvivlar på att de skickar ut en inteno router när det handlar om telias öppna nät där du beställer bredband från en annan leverantör.

Sedan om du skall koppla upp flera datorer, ipads eller liknande så skulle jag rekommendera en 100/10 tjänst som minst.

Tänkte fråga om Inteno i en ny tråd då vi förbrukat flera redan och de inte har support som D-link, det var vår ISP som kunde saken dåligt och vi blev utan ADSL ibland tills jag själv hittade lösningen.

Ska börja med 10/1 och sedan byta till 100/10

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Men det drar iväg om man har fiber, ADSL, 3G, 4G och Ipod så vi börjar blygsamt.

Nu är jag inte riktigt med... Ska du ha fiber OCH ADSL?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VexedRelic:

Bahnhof är stabilt och de har nu peering mot telia och använder deras linor ut till världen. Jag har haft Bahnhof i snart 5 år och det enda problem jag kan minnas var när det vara nere 4 timmar vid ett tillfälle för att en fiber grävts av och det var lokalt i mitt område. Det enda negativa är deras carrier grade NAT, så du kanske måste beställa en publik ip adress.

En sak att tänka på är att de flesta har ingen aning om att deras stadsnät eller öppna nät kan vara problemet med deras internet så de klagar på deras ISP eller byter till en annan leverantör när det inte ens var fel hos ISP. Så man borde inte ta eventuella klagomål så seriöst.

Att dom "kör" på Telias linor låter som att dom får access till hela Telias nät. Men Bahnhof hyr kapacitet av Telia, hur mycket vet jag inte dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bahnhof, men beställ publik-ip.
Får 110/115, betalar för 100mbit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pellepelikan:

Nu är jag inte riktigt med... Ska du ha fiber OCH ADSL?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har vi ADSL och G3/G4, måste ha reserver och pengar är inget hinder just nu, de dras av på skatten.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Att dom "kör" på Telias linor låter som att dom får access till hela Telias nät. Men Bahnhof hyr kapacitet av Telia, hur mycket vet jag inte dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Vem gör inte det?

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spel565:

Bahnhof, men beställ publik-ip.
Får 110/115, betalar för 100mbit

Är det andra dynamiskt och vi kan givetvis ha statiskt hemma till alla som vanligt?

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Avstängd

Kan avståndet tekniskt ha betydelse då mer kan kan fallera mellan norrland och 08 än inom 08?

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Kan avståndet tekniskt ha betydelse då mer kan kan fallera mellan norrland och 08 än inom 08?

Om du bor i Stockholm så spelar det ingen roll för alla leverantörer har nät eller kontor i Stockholm. I ditt fall så kommer Telias öppna nät överlämna till leverantörs nät i Stockholm, det kommer inte skicka från Stockholm upp till Norrland och sedan tillbaka ner om du väljer t.ex T3.

Mer kan fallera men behöver inte vara så. Det senaste är väl T3 kunder i norrland som var utan internet i ca 10 dagar för att en fiber eller fiber utrustningen inte fungerade som den skulle. Men det skulle lika gärna vara problem lokalt där någon i 08 inter har nät men personer i norrland har nät.

Men som kund så är det här ingenting som du egentligen behöver grubbla på och lägga onödig energi eller fundering på saker som du inte kan göra nåt åt själv.

Permalänk
Medlem

Jag kan också slänga in ett gött ord för bahnhof. Hade dem i nästan 2 år, internet låg nere i 2 timmar en gång, annars har jag aldrig gått under 95/95 på mitt 100/100, oftast låg jag på 99/98. Kan inte säga något om supporten, behövde aldrig ha med den att göra ^^

Angående privat IP, är möjligheten till det beroende på nät? Jag tror jag hade 5 till mitt studentrum innan jag blev tvingad att byta till bredband2

Permalänk
Avstängd

Tecknade T3, kan ta 10 dagar men dom börjar räkna från lördag.

Några som kopplar in direkt?

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spotnick:

Tecknade T3, kan ta 10 dagar men dom börjar räkna från lördag.

Några som kopplar in direkt?

Är bara uttaget och allt klart så ska de flesta kunna aktivera bredband direkt åt dig.

Så, om det tar 10 dagar för T3 att aktivera ditt uttag så är det antingen för att det inte är helt klart hos dig, eller för att T3 måste uppgradera eller bygga om något före de kan koppla på dig.

Men hör med Telia, de borde veta om uttaget är färdigt för leverans.

En aktivering av ett bredband som levereras via fiber tar oftast bara några få minuter, eller några timmar max. (Då det sköts automatiskt av systemet, när en order läggs av en operatör) så hanterar systemet automatiskt nyanslutningar/byten/uppgraderingar etc enligt dess kö som ligger. Så det kan alltså ta allt från några minuter till några timmar. Men oftast som sagt går det på några minuter, eller någon timme max.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Är bara uttaget och allt klart så ska de flesta kunna aktivera bredband direkt åt dig.

Så, om det tar 10 dagar för T3 att aktivera ditt uttag så är det antingen för att det inte är helt klart hos dig, eller för att T3 måste uppgradera eller bygga om något före de kan koppla på dig.

Men hör med Telia, de borde veta om uttaget är färdigt för leverans.

En aktivering av ett bredband som levereras via fiber tar oftast bara några få minuter, eller några timmar max. (Då det sköts automatiskt av systemet, när en order läggs av en operatör) så hanterar systemet automatiskt nyanslutningar/byten/uppgraderingar etc enligt dess kö som ligger. Så det kan alltså ta allt från några minuter till några timmar. Men oftast som sagt går det på några minuter, eller någon timme max.

AllTele: "Om du ringer hit går det snabbast på 10-14 dagar", samma som T3 svarade på min order och liknar ADSL. Långt till Norrland, ska fråga Bahnhof som är i vårt område och koppla upp en bärbar på fibern.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Tecknade T3, kan ta 10 dagar men dom börjar räkna från lördag.

Några som kopplar in direkt?

Telia gjorde det direkt för mig, över telefon.