Permalänk
Medlem

Samma psu i Mac och PC?

Som titeln säger, kan jag ta en psu från en gammal Mac och stoppa i en PC?

Permalänk
Medlem

Vad är det för Mac exakt?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

nope det kan du inte göra, helt andra lösningar i en mac.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Entusiast

Troligen inte. Det beror helt på vad det är för en modell. Men för det mesta har Apples Mac-modeller specialdesignad hårdvara, inklusive nätaggregatet. Varför Apple inte följer ATX-standarden beror helt enkelt på att Mac-datorer inte är designade att servas av slutanvändaren på samma sätt som med en traditionell IBM/ATX-kompatibel PC.

Det är till och med svårt att byta delar mellan olika modeller av Mac. Vissa standard-delar fungerar, men de delarna är få.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karhart:

Som titeln säger, kan jag ta en psu från en gammal Mac och stoppa i en PC?

Hur gammal? Vad för typ? Det finns massor av Mac:ar.

Jag kollade för ett par veckor sedan hur man skulle använda en 980W Delta PSU från en 2010 Mac Pro. Obs att den är större än en ATX-PSU i alla riktningar, inte har samma fästen och inte har någon inbyggd fläkt och troligen ingen temperatursensor/fläktcontroller för tystare gång heller.
Om jag förstod rätt så funkar av/på-knappen på samma sätt som ATX.
Den hade flera +12V-linor men inte alla andra spänningar som en PC behöver. För det skulle man kunna använda en "Pico PSU" som tar en 12V-lina som inspänning och skapar +3V etc.. men då får din dator inte dra för mycket på de linorna. Pico PSU är ofta gjorda för relativt små strömmar, för mer strömsnåla mini-ITX-kort som har klena Via eller Atom-CPU:er.
Man får också koppla om kablarna, men kopplingsschema finns på webben.
Det är rätt populärt att göra om gamla Mac Pro till PC, så det finns säkert någon annan som gått hela vägen och konverterat en sådan PSU redan. Om du tänker göra en sådan konvertering och inte vill ändra hur det ser ut inuti så ska du veta att en ATX-PSU kan rymmas i en Mac-PSU:s låda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Hur gammal? Vad för typ? Det finns massor av Mac:ar.

Jag kollade för ett par veckor sedan hur man skulle använda en 980W Delta PSU från en 2010 Mac Pro. Obs att den är större än en ATX-PSU i alla riktningar, inte har samma fästen och inte har någon inbyggd fläkt och troligen ingen temperatursensor/fläktcontroller för tystare gång heller.
Den hade inte alla spänningar som en PC behöver. För det skulle man kunna använda en "Pico PSU" som tar en 12V-lina som inspänning och skapar +3V etc.. men då får din dator inte dra för mycket på de linorna. Pico PSU är ofta gjorda för relativt små strömmar, för mer strömsnåla mini-ITX-kort som har klena Via eller Atom-CPU:er.
Man får också koppla om kablarna, men kopplingsschema finns på webben.

Det är en gammal Mac pro från runt 2010. Det enda jag ska driva är moderkort, två satadiskar och ett gammal 6950.

Permalänk
Medlem

Hade du tänkt göra en konvertering av Mac:en till en PC? Jag har tagit isär en Mac Pro helt. Hotja till om du vill ha hjälp.

En ATX-PSU ryms ganska väl i det utrymme som Mac:ens PSU har. Jag har till och med sett en konvertering där innanmätet i PSU:n byttes ut mot en ATX-PSU.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

All annonsering hör hemma i marknaden.

Citat:

§ 9 Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...