AMD prissänker FX-9590 och lanserar nya processorer i september

Permalänk
Melding Plague

AMD prissänker FX-9590 och lanserar nya processorer i september

Till hösten planerar AMD prissänkningar för flaggskeppet FX-9590 och som storsäljaren FX-6300, vilket ska ackompanjeras av tre nya åttakärniga processormodeller för sockel AM3+.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske gör bort mig nu men är inte en 9590 i stort sett en 8350 som är överklockad ifrån fabrik?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Kanske gör bort mig nu men är inte en 9590 i stort sett en 8350 som är överklockad ifrån fabrik?

Visst är det så, ända skillnaden är att de är utvalda chip så chansen att få en CPU som klockar bättre bör vara högre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kevve1:

Kanske gör bort mig nu men är inte en 9590 i stort sett en 8350 som är överklockad ifrån fabrik?

japp är sameshit även 8320 är samma cpu

Men 8core på 95 tdp låter annars trevligt i mina öron även om man kan undervolta 8xxx serien så den hamnar där iaf

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:
Skrivet av lord_vasagos:

Tack. Skönt att jag inte var helt ute och cyklade.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

220 W TDP. Epic fail.

Permalänk
Discokungen

Så där lagom till vintern. Jag som letat efter en billig vedspis!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

220 W TDP. Epic fail.

Med tanke på frekvenserna och antalet kärnor så.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Ser fortfarande inget intressant från amd om man vill bygga en speldator jämfört med intel.. det är synd för konkurrens behövs. Min Intel cpu som är 2 år gammal eller så har inte ens sjunkt i pris senast jag kollade...!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

220 W TDP. Epic fail.

Men shit, fanboy-oneliner P12-style för att kommentera ett gammalt faktum? Hade varit en sak om 220W TDP var en av nyheterna.

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Ser fortfarande inget intressant från amd om man vill bygga en speldator jämfört med intel.. det är synd för konkurrens behövs. Min Intel cpu som är 2 år gammal eller så har inte ens sjunkt i pris senast jag kollade...!

Mjae, men det är väll likadant för dom som bygger sina arbets burkar om man te.x jobbar i en Daw tillsammans med mycket annat som bygger sina på AMD FX där Intel inte har något att komma med pris/prestanda

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Synd att de beslöt sig för att skita i FX baserad på Steamroller, hade varit intressant med 4 sådana moduler.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

220 W TDP. Epic fail.

Överklocka din Intels frekvenser ~15% och återkom med hur mycket värme den utger. Visst, AMD:s ger väldigt mycket (även i stock), men Intels också när det handlar om en sådan kraftig överklockning.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Med tanke på frekvenserna och antalet kärnor så.

Jag bryr mig inte om frekvenserna.
Vi vet alla hur dåligt Pentium 4 presterade även då den hade höga klockfrekvenser.
En Haswell presterar bättre och drar har lägre TDP.

Skrivet av Aleshi:

Men shit, fanboy-oneliner P12-style för att kommentera ett gammalt faktum? Hade varit en sak om 220W TDP var en av nyheterna.

Spelar ingen roll om det är nytt eller gammalt.
Det var 220 W TDP då, och det är fortfarande 220 W TDP.
Det var epic fail, och det är fortfarande epic fail.

Skrivet av Flygman:

Överklocka din Intels frekvenser ~15% och återkom med hur mycket värme den utger. Visst, AMD:s ger väldigt mycket (även i stock), men Intels också när det handlar om en sådan kraftig överklockning.

Jag överklockar inte min Haswell, ändå så presterar den bättre, har lägre TDP, drar mindre ström, och avger mindre värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

220 W TDP. Epic fail.

Vad drar din Intel i 5GHz? kan du kolla upp det?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Jag bryr mig inte om frekvenserna.
Vi vet alla hur dåligt Pentium 4 presterade även då den hade höga klockfrekvenser.
En Haswell presterar bättre och drar har lägre TDP.

Spelar ingen roll om det är nytt eller gammalt.
Det var 220 W TDP då, och det är fortfarande 220 W TDP.
Det var epic fail, och det är fortfarande epic fail.

Jag överklockar inte min Haswell, ändå så presterar den bättre, har lägre TDP, drar mindre ström, och avger mindre värme.

1kw/timme kostar inte många kronor.

Nästa 12000kr för Intels nya 8 kärniga processor är en epic fail. Lär dock finnas folk som köper den. Jag hade valt AMDs som kostar 1/10 så mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Vad drar din Intel i 5GHz? kan du kolla upp det?

Det spelar ingen roll vad min Intelprocessor drar i 5 GHz.
Min icke-överklockade 4700K som körs i 3.5 GHz presterar ändå bättre än FX-9590 som körs i 5 GHz, och dessutom har den lägre TDP, drar mindre ström, och avvecklar mindre värme.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

HELT för mycket värme. Hade inte använt den på den nivån så ofta så absolut inte värt det för mig.

Hur står den sig mot Intels grejer?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det spelar ingen roll vad min Intelprocessor drar i 5 GHz.
Min icke-överklockade 4700K som körs i 3.5 GHz presterar ändå bättre än FX-9590 som körs i 5 GHz, och dessutom har den lägre TDP, drar mindre ström, och avvecklar mindre värme.

Gör det inte men du snackar skit att AMD drar mycket i 5GHz. Att din presterar bättre har inte med saken att göra. Du bär dig åt som en jävla P12 som Aleshi sa

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

1kw/timme kostar inte många kronor.

Det handlar inte bara om många kronor, det handlar om utsläpp och miljöpåverkan också.
För att inte snacka om högljudd kylning, och värmeutveckling som på sommaren gör hela rummet varmare och det blir obekvämt att sitta vid datorn.

Sen tänker du 1 kilowatt/timme gånger alla FX som säljs, så blir det väldigt mycket elförbrukning globalt.
Så när man sätter det i perspektiv så blir det flera ton koldioxidutsläpp.

Skrivet av anon56869:

Nästa 12000kr för Intels nya 8 kärniga processor är en epic fail. Lär dock finnas folk som köper den. Jag hade valt AMDs som kostar 1/10 så mycket.

Eller så köper man en av Intels quad-core processorer som presterar bättre än AMDs 8 kärniga processorer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Gör det inte men du snackar skit att AMD drar mycket i 5GHz. Att din presterar bättre har inte med saken att göra. Du bär dig åt som en jävla P12 som Aleshi sa

Jag säger inte att den drar någonting.
Det står i artikeln, 220 W TDP.

Permalänk

Varför AMD kan ni inte fixa Steamroller till FX? Då hade detta kunnat vara riktigt bra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det handlar inte bara om många kronor, det handlar om utsläpp och miljöpåverkan också.
För att inte snacka om högljudd kylning, och värmeutveckling som på sommaren gör hela rummet varmare och det blir obekvämt att sitta vid datorn.

Sen tänker du 1 kilowatt/timme gånger alla FX som säljs, så blir det väldigt mycket elförbrukning globalt.
Så när man sätter det i perspektiv så blir det flera ton koldioxidutsläpp.

Eller så köper man en av Intels quad-core processorer som presterar bättre än AMDs 8 kärniga processorer?

Själv kör jag min AMD med passiv kylning, låter inte alls. Även grafikkort är passivt kylda.
Skulle tro att din inte mer motsvarar ett reaplan.

Skulle tro att vår eminenta energisparlampa är en större miljötjuv. Visserligen tycker man i riksdagshuset att glödlampan ger för mycket värme där så det är nog Sveriges enda hus utan värmeanläggning. Allt enligt politikersyn.
Har man energisparlampan som utomhusbelysning får man inte glömma att den inte får släckas förrän till våren när det blir så varmt att den går att tända lampan igen. Det blir många timmars extra brinntid.
Har man den inne i t.ex. fönsterlöst rum (Toa, klädkammare o liknande) så ska strömbrytaren helst sitta på utsidan så att man börjar med att tända, öppna dörren och få glödljus. Efter en stund går det att se också. Stjäl många timmar under ett år.
Sen har vi övriga placeringar, lampan lyser bra ett tag, sen avtar ljuset efterhand och i stället för den gamla 40W:s lampan har vi en motsvarande 15W. Varför inte ersätta 40W:s lampan med en på runt 20W i stället, blir ljust i början men sen mer normalt.
Till det här har vi en extra dos med kvicksilver så går den sönder så får vi ta hem en saneringsfirma.
Här kan vi tala om miljöförluster.

Permalänk
Medlem

Steamroller till FX, eller K10 på 28/32 nm.. Gör någonting, snälla!

Om vi åtminstone kunde få en åttakärnig med 95 W TDP binnad för lite vettigare frekvenser. 8300 är skit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Själv kör jag min AMD med passiv kylning, låter inte alls. Även grafikkort är passivt kylda.
Skulle tro att din inte mer motsvarar ett reaplan.

Skulle tro att vår eminenta energisparlampa är en större miljötjuv. Visserligen tycker man i riksdagshuset att glödlampan ger för mycket värme där så det är nog Sveriges enda hus utan värmeanläggning. Allt enligt politikersyn.
Har man energisparlampan som utomhusbelysning får man inte glömma att den inte får släckas förrän till våren när det blir så varmt att den går att tända lampan igen. Det blir många timmars extra brinntid.
Har man den inne i t.ex. fönsterlöst rum (Toa, klädkammare o liknande) så ska strömbrytaren helst sitta på utsidan så att man börjar med att tända, öppna dörren och få glödljus. Efter en stund går det att se också. Stjäl många timmar under ett år.
Sen har vi övriga placeringar, lampan lyser bra ett tag, sen avtar ljuset efterhand och i stället för den gamla 40W:s lampan har vi en motsvarande 15W. Varför inte ersätta 40W:s lampan med en på runt 20W i stället, blir ljust i början men sen mer normalt.
Till det här har vi en extra dos med kvicksilver så går den sönder så får vi ta hem en saneringsfirma.
Här kan vi tala om miljöförluster.

Jag använder inte någon lågenergilampa med kvicksilver. Men det är sant att sådana finns.
Men nu är det LED lampor som är uppsving.

Jag har en Philips myAmbiance LED lampa i mitt rum.
Philips vann Department of Energy (DOE) L-Prize.
Lampan drar 11 watt, lyser fullstyrka direkt när man tänder den, har ett bra och behagligt ljus.

Finns på:
http://www.elnordic.se/Produkter/produkt.asp?pid=366&pk=28
http://palyset.se/led-lampor-normalform-e27/139-philips-maste...

Permalänk
Medlem

Jag är jättenöjd med min FX-8350 jag köpte begagnad för något år sedan. Mycket prestanda för pengarna. Men det känns som 2 år för sent att släppa nya sådana processorer idag. Men är priset rätt så är det väl ändå inte fel.

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Varför AMD kan ni inte fixa Steamroller till FX? Då hade detta kunnat vara riktigt bra.

Jag väntar fortfarande på att AMD ska göra entusiast APUs. 8+ kärnor med 1-2 GCN kluster.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Själv kör jag min AMD med passiv kylning, låter inte alls. Även grafikkort är passivt kylda.
Skulle tro att din inte mer motsvarar ett reaplan.

Skulle tro att vår eminenta energisparlampa är en större miljötjuv. Visserligen tycker man i riksdagshuset att glödlampan ger för mycket värme där så det är nog Sveriges enda hus utan värmeanläggning. Allt enligt politikersyn.
Har man energisparlampan som utomhusbelysning får man inte glömma att den inte får släckas förrän till våren när det blir så varmt att den går att tända lampan igen. Det blir många timmars extra brinntid.
Har man den inne i t.ex. fönsterlöst rum (Toa, klädkammare o liknande) så ska strömbrytaren helst sitta på utsidan så att man börjar med att tända, öppna dörren och få glödljus. Efter en stund går det att se också. Stjäl många timmar under ett år.
Sen har vi övriga placeringar, lampan lyser bra ett tag, sen avtar ljuset efterhand och i stället för den gamla 40W:s lampan har vi en motsvarande 15W. Varför inte ersätta 40W:s lampan med en på runt 20W i stället, blir ljust i början men sen mer normalt.
Till det här har vi en extra dos med kvicksilver så går den sönder så får vi ta hem en saneringsfirma.
Här kan vi tala om miljöförluster.

Vem använder lågenergilampor när det finns LED? o.O

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

1kw/timme kostar inte många kronor.

Nästa 12000kr för Intels nya 8 kärniga processor är en epic fail. Lär dock finnas folk som köper den. Jag hade valt AMDs som kostar 1/10 så mycket.

Nu är det dock inte ens jämförbara processorer, du pratas om Haswell-E som är en entusiastplattform med prestanda därefter. AMD har ingen prestandamässig motsvarighet i dagsläget. Spelar ärligt talat ingen roll om den har 8 kärnor om den presterar som en processor med 4... Och konsumerar dubbelt så mycket som en.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av Kärlekstrollet:

Jag väntar fortfarande på att AMD ska göra entusiast APUs. 8+ kärnor med 1-2 GCN kluster.

Hade varit mumma. Jag hade nästan nöjt mig med en Phenom II X8 med gamla goda K10 istället i 32nm faktiskt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I