HP Stream 14 är Chromebook-utmanare för under 2 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

HP Stream 14 är Chromebook-utmanare för under 2 000 kronor

Till julhandeln planerar Microsoft att ta upp kampen mot Google Chromebook. Nu läcker detaljerna ut för vad som sägs vara en prispressad HP-dator för endast 199 dollar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har vi inte redan provat netbooks och kommit fram till att man får vad man betalar för?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har vi inte redan provat netbooks och kommit fram till att man får vad man betalar för?

Jo men som du märkt verkar dom ha kommit igen iom Chromebooks?
Varför köpa en Chromebook när du kan få en dator med Windows istället för samma pengar?
Då slipper man begränsa sig till Chrome OS.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Hmm glad över att det för en gångs skull är AMD i en dator men den kunde varit bättre. Skulle dock kunna tänka mig denna för att sen dra in valfri Linux distro istället för Windows 8.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Chromebook, still dont understand what the hell is for.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Dessa datorer är ju bara större mobiltelefoner som har en laptops utseende.

Permalänk
Avstängd

Men det är ju inte bara priset som gör att folk köper en Chromebook.

Så det betyder inte att Microsoft kan konkurrera med Chromebook bara för att dom har en dator i samma prisklass.

Jag rekommenderade mamma (och andra) en Chromebook just för att det inte är Windows.
Windows är jättebra, jag gillar det även om jag föredrar Linux.
Problemet är att folk är för dumma för en Windowsdator, dom kan inte underhålla den, uppdatera den, och ha koll på säkerhet, dom lyckas alltid att sega ner den eller få in skit på den, och göra något dumt. Alltid.

Så jag rekommenderar Chromebook till många icke-tekniska användare, för att det "bara funkar", och då slipper jag att jag ska behöva agera teknisk support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Jo men som du märkt verkar dom ha kommit igen iom Chromebooks?
Varför köpa en Chromebook när du kan få en dator med Windows istället för samma pengar?
Då slipper man begränsa sig till Chrome OS.

Fast det fina är ju just att ChromeOS är resurssnålt och rappt på klen (läs billig) hårdvara, vilket Windows 8 inte är. En dator med Chromebook specifikationer och Windows 8 låter lika intelligent som att sätta en mopedmotor i en lastbil.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Har vi inte redan provat netbooks och kommit fram till att man får vad man betalar för?

Tekniken går frammåt, och nu är även små SoC starkare än någonsin.

Skrivet av NoNamesWayne:

Jo men som du märkt verkar dom ha kommit igen iom Chromebooks?
Varför köpa en Chromebook när du kan få en dator med Windows istället för samma pengar?
Då slipper man begränsa sig till Chrome OS.

Windows är bra, men det är inte för alla.
Olika personer har olika behov, och många kanske inte känner sig begränsade av Chrome OS?
Med Chrome OS så slipper man mycket problem och trubbel som kommer med en Windows PC.

Skrivet av Batman:

Chromebook, still dont understand what the hell is for.

Surfa! Webben!
Webben är den nya applikations plattformen.
Numera använder man inte program, man använder webappar.
Folk gör numera allt i sin webbläsare. Musik, film, spel, allt.

Skrivet av Silcan:

Dessa datorer är ju bara större mobiltelefoner i prestanda

Öhh, nej?
Du kan ju inte ringa med en Chromebook, och inte heller kör den Android.
Det är en web-orienterad laptop.

Permalänk
Medlem

Om den är kraftig nog att spela Minecraft på kan det vara intressant om priset hamnarrunt 2000.
Även om grabben har minecraft på xbox, ipad så tjatas det om dator och minecraft där...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tekniken går frammåt, och nu är även små SoC starkare än någonsin.

Visst har tekniken gått frammåt, det har den absolut. Men jag tror inte att de angivna specifikationerna räcker för att dra runt Windows. Och 32/64GB lagringsutrymme? Nej, det kommer inte bli en hit.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tekniken går frammåt, och nu är även små SoC starkare än någonsin.

Windows är bra, men det är inte för alla.
Olika personer har olika behov, och många kanske inte känner sig begränsade av Chrome OS?
Med Chrome OS så slipper man mycket problem och trubbel som kommer med en Windows PC.

Surfa! Webben!
Webben är den nya applikations plattformen.
Numera använder man inte program, man använder webappar.
Folk gör numera allt i sin webbläsare. Musik, film, spel, allt.

Öhh, nej?
Du kan ju inte ringa med en Chromebook, och inte heller kör den Android.
Det är en web-orienterad laptop.

Hela grejen för min del är att jag inte vill ha allting liggandes på webben, med googles godkännande. Sure säger vissa, Windows 8 har många funktioner som kräver uppkoppling etc. Fast du kan ändå köra os:et nerkopplad.
Chrome OS? Nej tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Hela grejen för min del är att jag inte vill ha allting liggandes på webben, med googles godkännande. Sure säger vissa, Windows 8 har många funktioner som kräver uppkoppling etc. Fast du kan ändå köra os:et nerkopplad.
Chrome OS? Nej tack.

Gissningsvis lär väl den här laptopen kräva att man har ett sådant där Satans Microsoft-konto. 32GB lagring på själva datorn och 100GB i skydrive visar ju lite hur de tänkt sig menar jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Fast det fina är ju just att ChromeOS är resurssnålt och rappt på klen (läs billig) hårdvara, vilket Windows 8 inte är. En dator med Chromebook specifikationer och Windows 8 låter lika intelligent som att sätta en mopedmotor i en lastbil.

Jag tycker då inte att min Dell Venue 11 Pro är seg i Windows 8 som bara har en Intel Atom vilket ungefär borde motsvara AMD-processorn i artikeln antar jag.
För mig så rullar det på lika snabbt som på min stationära även fast det handlar om eMMC lagring, 2GB RAM och en liten Atom.

Säga vad man vill om Windows 8 men jag skulle då aldrig i livet vilja köra med de specifikationerna på Windows 7.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Har vi inte redan provat netbooks och kommit fram till att man får vad man betalar för?

Det som fällde Netbooks var att Atom inte hade tillräcklig prestanda för att driva runt Windows. Nu har det kommet nya generationer av enkla x86 som gör ett dugligt jobb. Prestandan borde ligga på ungefär samma nivå som Asus T100 och Acer Switch 10 då processorerna är snarlikt klockade. Jaguar (Puma+) och Silvermont presterar snarlikt vid samma frekvens. Läs Sweclockers tester här:
http://www.sweclockers.com/recension/17740-asus-transformer-b...
http://www.sweclockers.com/recension/19035-acer-aspire-switch...

Så skillnaden verkar bli att de kommer kosta en tusenlapp mindre för en större skärm som inte kan bli en surfplatta. Låter som en rimlig avvägning där man kan välja enhet baserat på användarmönster.

Det jag är nyfiken på är hur AMD Mullins ligger till i pris jämfört med Bay Trail-T. Strömförbrukning och prestanda ser ju ut att vara rätt lika mellan Z3740 och den här så då är frågan hur mycket hybridkonceptet lägger på i pris.

Atom och Jaguar är inga mopedmotorer längre utan de är klenare bilmotorer vilket räcker för en lätt lastbil.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tekniken går frammåt, och nu är även små SoC starkare än någonsin.

Windows är bra, men det är inte för alla.
Olika personer har olika behov, och många kanske inte känner sig begränsade av Chrome OS?
Med Chrome OS så slipper man mycket problem och trubbel som kommer med en Windows PC.

Surfa! Webben!
Webben är den nya applikations plattformen.
Numera använder man inte program, man använder webappar.
Folk gör numera allt i sin webbläsare. Musik, film, spel, allt.

Öhh, nej?
Du kan ju inte ringa med en Chromebook, och inte heller kör den Android.
Det är en web-orienterad laptop.

Juste, det är en stor mobiltelefon som har en laptops utseende som man inte ens kan ringa på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Visst har tekniken gått frammåt, det har den absolut. Men jag tror inte att de angivna specifikationerna räcker för att dra runt Windows. Och 32/64GB lagringsutrymme? Nej, det kommer inte bli en hit.

32 och 64 GB lagringsutrymme räcker för många.
Många streamar musik och filmer och lagrar filer i molnet.

Skrivet av Batman:

Hela grejen för min del är att jag inte vill ha allting liggandes på webben, med googles godkännande. Sure säger vissa, Windows 8 har många funktioner som kräver uppkoppling etc. Fast du kan ändå köra os:et nerkopplad.
Chrome OS? Nej tack.

Jag förstår dig. Då är Chromebook inte för dig.
Men den här är perfekt för väldigt många som bara vill ha något som funkar som dom kan surfa på webben med.
Jag har ingen själv, och planerar inte direkt att införskaffa en (om jag inte kör in Ubuntu på den).
Men jag rekommenderade en Chromebook till mamma, och hon är nöjd.

För många så är Chromebook helt perfekt.
Chromebook är sämst för oss unga nördar som kan datorer. Men för föräldrar och tekniskt handikappade så är det skit bra, allt bara funkar, och jag slipper agera teknisk support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast det fina är ju just att ChromeOS är resurssnålt och rappt på klen (läs billig) hårdvara, vilket Windows 8 inte är. En dator med Chromebook specifikationer och Windows 8 låter lika intelligent som att sätta en mopedmotor i en lastbil.

Windows 8 är väl också resurssnålt vad jag vet? Lär ju flyta på fint nu när Amd och Intel har fått ner TDP:n på deras prollar.
Så förstår verkligen inte problemet som du tycks ha.

En lastbil som kan göra så mycket mer.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gissningsvis lär väl den här laptopen kräva att man har ett sådant där Satans Microsoft-konto. 32GB lagring på själva datorn och 100GB i skydrive visar ju lite hur de tänkt sig menar jag.

Och kräver inte ChromeOS ett Satans Google-konto?
Ozzed.. jag förstår mig inte på dig ibland.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Avstängd

Jag tror det här kan bli en bra budgetdator. Visst får man vad man betalar för men jag ser inte att detta kan kallas annat än prisvärt. Fyra år har gått sedan minidatorns insteg på marknaden så nog har det utvecklats sedan dess. Windows 8 är dessutom mer resurssnålt än sin föregångare så för en dator ämnad för surf och lättare arbeten i exempelvis Office blir nog en smal sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Jo men som du märkt verkar dom ha kommit igen iom Chromebooks?
Varför köpa en Chromebook när du kan få en dator med Windows istället för samma pengar?
Då slipper man begränsa sig till Chrome OS.

Varför inte släppa den med Linux för ännu mindre pengar istället?
Trots allt är väl en windowslicens inte helt gratis?
Då slipper man begränsa sig till Windows OS.
Frågan är vilken som funkar bäst med Linux?
En chromebook eller en HP? Jag vet faktiskt inte...
Vill varken ha Chrome OS eller Windows.

Men det som jag nu gör i verkligheten är att köpa mig en bättre begagnad laptop på Tradera / Blocket. Man får betydligt mer för pengarna för 2000 kr. Går att få sandy bridge baserad laptop med 4 GB RAM från ca 2000 kr. Känns som ett självklart val framför den där. Måste man inte köpa nytt så känns det ganska idiotiskt att välja något netbook-liknande framför en kvalitets-laptop begagnat. Visst man kanske får uppgradera med en SSD men jag lägger hellre en tusenlapp extra och får något som funkar i många år framöver än något plastsmäck som går sönder för minsta lilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Och kräver inte ChromeOS ett Satans Google-konto?
Ozzed.. jag förstår mig inte på dig ibland.

Jovisst, men poängen var väl ändå att det skulle vara ett alternativ till Chrome OS, som kräver konto? Gillar man saker som kräver konto så kan man ju i så fall lika gärna köpa en Chromebook och få "mer för pengarna" så att säga.. Men att Microsoft vill konkurrera med en produkt genom att inkludera det som är dåligt med den begriper jag inte.

Om man fått redigt med lokalt lagringsutrymme och slapp molnkonto för samma peng hade de nog fått sålt betydligt fler enheter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför inte släppa den med Linux för ännu mindre pengar istället?
Trots allt är väl en windowslicens inte helt gratis?
Då slipper man begränsa sig till Windows OS.
Frågan är vilken som funkar bäst med Linux?
En chromebook eller en HP? Jag vet faktiskt inte...
Vill varken ha Chrome OS eller Windows.

Problemet är ju att det provades med en del linuxdistron. förr på netbooks men dom sålde så dåligt.
Windowslincensen tror jag knappast HP köper dyrt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jovisst, men poängen var väl ändå att det skulle vara ett alternativ till Chrome OS, som kräver konto? Gillar man saker som kräver konto så kan man ju i så fall lika gärna köpa en Chromebook och få "mer för pengarna" så att säga.. Men att Microsoft vill konkurrera med en produkt genom att inkludera det som är dåligt med den begriper jag inte.

Om man fått redigt med lokalt lagringsutrymme och slapp molnkonto för samma peng hade de nog fått sålt betydligt fler enheter.

"Mer för pengarna"?
Bara för att du anser att ett konto är dåligt så betyder det inte att det är det. Tror inte den stora skaran bryr sig.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Datavetare

Chromebooks har blivit populära inom vissa områden, inte trots att allt ligger i molnet, utan just p.g.a detta. Är inte heller det låga inköpspriset som varit största drivkraften, utan den väldigt låga kostnaden för drift och support.

Detta är inte samma sak som netbooks, Chromebooks slipper dra runt Windows. Fanns en anledning till att netbooks initialt körde Linux, men den verkade de flesta glömma efter ett tag...

Tittar man i Chrome Web Store så ser man att det inte finns lika mycket som till Android och iOS, men vi som äger Win8-plattor kan tyvärr konstatera att det finns fler appar och fler spel till Chromebooks än det finns till win-pekplattor.

Lätt, billig, fläktlös enhet är riktigt trevlig. Skulle själv kunna tänka mig en Chromebook som slit-och-släng laptop när man skippar 1366x768 på 14"... 1920x1080 (eller mer) på 11-13" behövs innan det är intressant (har för mig att det finns någon sådan modell redan).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Det som fällde Netbooks var att Atom inte hade tillräcklig prestanda för att driva runt Windows. Nu har det kommet nya generationer av enkla x86 som gör ett dugligt jobb. Prestandan borde ligga på ungefär samma nivå som Asus T100 och Acer Switch 10 då processorerna är snarlikt klockade. Jaguar (Puma+) och Silvermont presterar snarlikt vid samma frekvens. Läs Sweclockers tester här:
http://www.sweclockers.com/recension/17740-asus-transformer-b...
http://www.sweclockers.com/recension/19035-acer-aspire-switch...

Så skillnaden verkar bli att de kommer kosta en tusenlapp mindre för en större skärm som inte kan bli en surfplatta. Låter som en rimlig avvägning där man kan välja enhet baserat på användarmönster.

Det jag är nyfiken på är hur AMD Mullins ligger till i pris jämfört med Bay Trail-T. Strömförbrukning och prestanda ser ju ut att vara rätt lika mellan Z3740 och den här så då är frågan hur mycket hybridkonceptet lägger på i pris.

Atom och Jaguar är inga mopedmotorer längre utan de är klenare bilmotorer vilket räcker för en lätt lastbil.

+ Dåliga skärmar med fel bildförhållande och upplösning för att duga till något

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

ror inte den stora skaran bryr sig.

Nej, inte jag heller, så frågan är ju då varför Microsoft bryr sig. Vill man ha en billig men ändå rapp och pigg dator som kräver onlinekonto så köper man en Chromebook.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om chromebooks nu är så pass populära som det sägs, varför gapar det då tomt i dom stora elkedjornas butiker? Är det så att enbart e-handlare står för försäljningen? Har än så länge inte sett skymten av en. Tror det här konceptet snart kommer fallera, dom är roliga och intressanta, och framförallt billiga, till en början tills man att man antingen inte begripet sig på os:et (jag gör det då inte), eller nån annan anledning.
Kan nån förklara vad det är man får med förutom själva os:et, några program, office liknande paket? Förstår självfallet att Chrome, Google Drive etc dvs Googles egna tjänster följer med, men utöver det? Vilka program har stöd för os:et? Är det vanliga x86 som stöds eller?
Jag är för vilsen angående chrome books, verkligen.
Praktiska för vissa, absolut. Men jag tror ändå inte det kommer att hålla i längden, bara en sån enkel grej att förklara för någon okunnig vad Chrome OS är:
Ja alltså, du sköter allting på internet. Google du vet, så funkar det. eller nåt.
Ett sidospår, hela det här känns lite som trenden med smarta klockor för tillfället, alla påstår att dom säljer jättebra och att dom är så fantastiska, men det är knappt att man ser nån. Till dagens dato har jag sett en enda som gått runt med en smart klocka.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Uzanar:

Jag tycker då inte att min Dell Venue 11 Pro är seg i Windows 8 som bara har en Intel Atom vilket ungefär borde motsvara AMD-processorn i artikeln antar jag.
För mig så rullar det på lika snabbt som på min stationära även fast det handlar om eMMC lagring, 2GB RAM och en liten Atom.

Säga vad man vill om Windows 8 men jag skulle då aldrig i livet vilja köra med de specifikationerna på Windows 7.

Vad kör du på din V11P alt. vad har du för stationär om det rullar på lika snabbt på båda???

Har också en V11P och allt som använder Modern UI rullar ju på minst lika bra som motsvarande appar på iPad. Tycker också det är acceptabel prestanda i deskop-läge, med tangentbordsdockan är detta en rätt trevlig 11" laptop. Men så enkla saker som att surfa med icke Metro IE är märkbart segare på V11P än vad det är på en Core-baserad laptop med SSD.

Mullins/BayTrail-T är designade för att vara billiga och strömsnåla (V11P har ju >10 timmars batteritid och närapå det dubbla med tangentbordsdockan), men prestandamässigt ligger de efter även de långsammaste Core-baserade CPUerna i det man typiskt gör på skrivbordet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jovisst, men poängen var väl ändå att det skulle vara ett alternativ till Chrome OS, som kräver konto? Gillar man saker som kräver konto så kan man ju i så fall lika gärna köpa en Chromebook och få "mer för pengarna" så att säga.. Men att Microsoft vill konkurrera med en produkt genom att inkludera det som är dåligt med den begriper jag inte.

Om man fått redigt med lokalt lagringsutrymme och slapp molnkonto för samma peng hade de nog fått sålt betydligt fler enheter.

Du kan alltid slänga in ett SD kort...