NAS-lämpad HDD vs vanlig HDD i NAS-case?

Permalänk
Medlem

NAS-lämpad HDD vs vanlig HDD i NAS-case?

Hej Allesammans!

Har fått tag på ett NAS-case och behöver därmed köpa egna interna HDDs till den.

På inet finns en "Nas hårddisk" som skall vara bättre lämpad för just NAS-konfigurationer, och tänkte kolla med expertisen här ifall någon vet ifall det är några ordentliga fördelar eller endast ett smart marknadsföringsknep för att kunna höja priset/GB på en vanlig HDD och slänga in lite betydelselösa funktioner som låter häfitgt.

Någon som har testat och kan dela med sig av de s.k fördelarna med denna eller tror ni det är lika bra att spara de ca 150kr extra man betalar för denna typ av HDD?

Mvh,
Tazz

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk

I mitt fall köpte jag NAS-diskar då dessa kostar ca 100kr mer, men viktigare är att garanti-tiden oftast förlängs från 2 till 3år....
/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanHillborg:

I mitt fall köpte jag NAS-diskar då dessa kostar ca 100kr mer, men viktigare är att garanti-tiden oftast förlängs från 2 till 3år....
/Johan

Denna Seagate har en lägre rotationshastighet än "vanliga" diskar. Detta för att få en lägre värmeutveckling och att den ska slitas mindre i en 24/7-miljö. Prestandamässigt så påverkas du knappast av detta eftersom en NAS begränsas allt väsentligt av hastigheten på ditt nät.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb