Z906 vs z623 vs corsair sp2500

Permalänk

Z906 vs z623 vs corsair sp2500

Som rubriken ovan lyder.
Har funderat länge på nytt system då mina z2300 gick sönder nu, dem högtalarna har jag varit grymt nöjd med.

Jag älskar bas och högtalarna skall vara relativt lätta att ta med på resor osv. Corsair sp2500 har jag hört bra grejor om men undrar om basen kickar bättre än z2300 eller z906 osv. Högtalarna skall bara användas till dunka musik på fester och ibland lite film.

Skulle gärna lyssna på corsair sp2500 systemet men vet inte vart man kan göra det om man kan göra det typ på Netonnet lasershop? Men kickar den bättre bas grötigt än z2300 och dem andra logitechsystemen. Har lyssnat på min polares z906 och gillar dunket, skulle dock helst ha lite mer dunk och om corsair sp2500 slår dessa system på dunk så är mitt val solklart.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Haha dessa basnarkomaner som inte vet skillnad på bas och bas,åk och provlyssna på nån Velodyne-sub för 20.000kr i ett bra rum.
Jag tror att du själv ska lyssna och avgöra,sp2500 är i alla fall den bästa valet om det är ljudkvalite du är ute efter.

Permalänk
Medlem

SP2500 oavsett om den har mindre eller mer "dunka dunka" bas. Du vill köpa bra ljud, inte dåligt. På fester är det endå ingen som bryr sig direkt så varför köpa ett sämre

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv

Logitech Z906 alla gånger, ger även den mest kräsne välljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Logitech Z906 alla gånger, ger även den mest kräsne välljud.

Ehm, nej? Hoppas verkligen att du skämtade.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Logitech Z906 alla gånger, ger även den mest kräsne välljud.

Den mest kräsnes budget för kablar överstiger priset på ett Z906 system..

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Skrivet av oyegie:

sp2500 är i alla fall den bästa valet om det är ljudkvalite du är ute efter.

Som nämns ovan, av de tre så har du bäst ljud i SP2500. Men är du ute efter "festhögtalare" eller ett kompakt hemmabiosystem så är det utan tvekan Z906 du skall köpa. Noter att musikljudkvalitén på Z906 inte är jättebra (beror ju dock på hur känslig man är), men de kan spela riktigt högt och fungerar perfekt för film med tanke på vad de kostar!

Kan ju läsa testet på gamla Z-5500 som ersattes av Z906. Notera att det dock är en 10" baslåda på Z5500 och en 8" på Z906.
http://www.ljudochbild.se/test/logitech-z-5500

Kan noteras att Z5500 är ett rätt stort paket, inget du tar med i en resväska.

Är du ute efter festhögtalare så hade jag nästa kollat på ett kompakt PA-system, typ enligt nedan. Blir inte mycket dyrare, dock krävs bil om du skall flytta runt det! (notera endast exempel nedan, huruvida dessa högtalarna är bra eller inte kan jag ej svara på)
http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=7720

Lycka till med letandet

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Den mest kräsnes budget för kablar överstiger priset på ett Z906 system..

En lyxig kabel börjar på 1000kr, just det har man ju inte råd med, LOL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrickpolly:

Som nämns ovan, av de tre så har du bäst ljud i SP2500. Men är du ute efter "festhögtalare" eller ett kompakt hemmabiosystem så är det utan tvekan Z906 du skall köpa. Noter att musikljudkvalitén på Z906 inte är jättebra (beror ju dock på hur känslig man är), men de kan spela riktigt högt och fungerar perfekt för film med tanke på vad de kostar!

Kan ju läsa testet på gamla Z-5500 som ersattes av Z906. Notera att det dock är en 10" baslåda på Z5500 och en 8" på Z906.
http://www.ljudochbild.se/test/logitech-z-5500

Kan noteras att Z5500 är ett rätt stort paket, inget du tar med i en resväska.

Är du ute efter festhögtalare så hade jag nästa kollat på ett kompakt PA-system, typ enligt nedan. Blir inte mycket dyrare, dock krävs bil om du skall flytta runt det! (notera endast exempel nedan, huruvida dessa högtalarna är bra eller inte kan jag ej svara på)
http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=7720

Lycka till med letandet

Nej inte Billebro för tusan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Logitech Z906 alla gånger, ger även den mest kräsne välljud.

Nu förstår jag nada, kanske du kan ge lite mer förklaring till varför du skriver mest kräsne.

Permalänk

Jag ska ge ett ärligt svar. Det finns bättre ljud och det finns sämre ljud att tillgå. Det finns också olika typer av lyssnare. Man kan inte säga att dessa systemen är dåliga men man kan inte heller säga att de är bra. Går svensson och lyssnar på dem så låter de bra, lyssnar en entusiast på dem så låter de värdelöst. Precis som med allt annat.

TS! Systemen är helt olika i benämningen att z906 är 5.1 och SP2500 är 2.1. Ska du se på film eller liknande lämpar sig kanske z906 medans SP2500 lämpar sig till musik. Skulle jag valt så skulle jag gått för SP2500 så jag upplever det som bättre.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

Nu förstår jag nada, kanske du kan ge lite mer förklaring till varför du skriver mest kräsne.

Jag utgår ifrån personliga referenser och självklart kan vi tycka olika, därför är forumet en bra hjälp där man förhoppningsvis får en mångsidig bild och själv kan ta ställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Jag utgår ifrån personliga referenser och självklart kan vi tycka olika, därför är forumet en bra hjälp där man förhoppningsvis får en mångsidig bild och själv kan ta ställning.

Välljud är korrekt återgivet ljud, och det är helt objektivt. Vad någon tycker är helt irrelevant.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rabiesekorre:

Den mest kräsnes budget för kablar överstiger priset på ett Z906 system..

Att vara en HIFI entusiast behöver inte inbegripa att man köper för dyra kablar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Nu förstår jag nada, kanske du kan ge lite mer förklaring till varför du skriver mest kräsne.

Logitech f_nboy ?
#14809367
Logitechs högtalare gör ingen glad om man vill höra vad som spelas, de är inte heller särskilt lättflyttade om portabilitet är ett krav men det gäller ju samtliga system med basmodul, en aktiv stereohögtalare med 5½" bas är nog det som bäst passar om det ska vara flyttbart men det blir ju inte direkt nån jordbävningsbas men det lär inget klara av om det ska vara flyttbart, mitt datorljudsystem väger totalt drygt 80kg och det spelar anständigt bra, dock inte referensklass oavsett om man avser ljudryck eller nedre gränsfrekvens.

TS hur stort/dyrt får det vara eftersom du säger att du vill ha mycket (snarare än bra ?) bas samtidigt som du vill ha det portabelt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Jag utgår ifrån personliga referenser och självklart kan vi tycka olika, därför är forumet en bra hjälp där man förhoppningsvis får en mångsidig bild och själv kan ta ställning.

Har själv ägt ett par logitech innan jag fick insyn i hur kasst det egentligen låter. Javisst låter det högt när man har basen igång däremot är den knappt något äkta muller. Stänger man av basen så får man svart på vit över hur Logitech låter och då börjar man inse att det är pengar i sjön.

Den kräsne tittar knappt sig blint på logitech system och vet att enda vettiga vägen att gå är riktiga högtalare och inget som är till för den som bara letar fusk watt. Ju mer man lyssnar på andra alternativ desto mer får man upp ögonen för vad som är bra och då kan det som du kallar för kräsen innebära MBL rigg rakt igenom ( ja jag vet att MBL är ett lyxigt märke för den som har flera miljarder på banken, bara som referens)

Permalänk

Max 2.500 och jag har bil så kan transportera. Z906 går ju göra om till 2.1 om man vill och basen är mindre än sp2500 . Alla klagar ju på storleken på basen på sp2500 och är nöjd med resten. Det jag funderar på är slår sp2500 basen logitech z2300 i bas (dunk) slår den även z906? Det är väl den största frågan?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du främst är ute efter "dunk" och inte är så storlekskänslig så kanske en passiv pa topp på 10-12" och ett klass d slutsteg eller en aktiv högtalare i samma storleksklass skulle funka
http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=aktiv_fullrange_hoegtala...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vill gärna kunna köpa i bara affären. Men ngn som kan svara på min fråga om dunk ljudet? Vill gärna åka och lyssna på sp2500 men ngn som vet om typ Netonnet har dem framme så man kan lyssna på? Ngn som vet om sp2500 basen ligger långt efter i dunka dunka stuket eller om dem är snudd på lika i dunka trycket så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

Vill gärna kunna köpa i bara affären. Men ngn som kan svara på min fråga om dunk ljudet? Vill gärna åka och lyssna på sp2500 men ngn som vet om typ Netonnet har dem framme så man kan lyssna på? Ngn som vet om sp2500 basen ligger långt efter i dunka dunka stuket eller om dem är snudd på lika i dunka trycket så att säga

Dunka hit och dit.
Ska man vara korrekt så ska en baslåda inte dunka eller nåt annat,den ska spela bas helt enkelt,bas låter inte dunk.

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att åka och provlyssna Corsair SP-2500 på närmsta MediaMarkt.
Tycker själv att Corsair paketet låter ok som datorhögtalare och är ganska prisvärd om man har lägre krav/budget. Betydligt bättre och rakare frekvensgång än Logitech systemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk

Oki så mediemakt har corsair sp2500 då alltså? Kunde inte hitta på hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

Oki så mediemakt har corsair sp2500 då alltså? Kunde inte hitta på hemsida

Skulle absolut inte sätta pengar på det men har för mig att jag sett det på MM för något/några år sedan. Annars netonnet har jag sett dem på, bara å köpa se till att ha öppet köp och testa i 14dagar.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk

Av dom 3 hade jag absolut valt Corsair SP2500.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Själv ägt Corsair sp2500 och tyckte de var riktigt bra ljud!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Oki gott. Kan ev köpa polarens z906 relativt billigt så blir nog å köpa det. Annars blir det corsair

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

Oki gott. Kan ev köpa polarens z906 relativt billigt så blir nog å köpa det. Annars blir det corsair

Du kan ju provlyssna på Corsair först om du inte redan gjort.

Permalänk

Ska se om jag kan åka o provlyssna