Range extender eller en till router som accesspunkt?

Permalänk
Medlem

Range extender eller en till router som accesspunkt?

Hej.
Jag bor i en lägenhet med ethernetuttag i de flesta rum. Kopplingarna styrs via en patchpanel (eller vad det heter) där fibern kommer in i lägenheten.
I dag har jag en router, Asus, RT-N56U. Den chefar över lägenhetens interna nätverk inklusiva Wifi. Tyvärr räcker inte Wifi-kopplingen över hela lägenheten. På något sätt måste alltså en andra enhet till som utökar täckningen.

Jag har köpt men inte packat upp en range extender, en Asus RP-N53. Nu funderar jag på att lämna tillbaka den och i stället köpa en RT-N56U till. Varför? Jo:
* De kostar ungefär lika mycket.
* RP-N53 måste lyssna på wifi-signalen från N56U-routern. En extra N56U skulle jag kunna koppla in med ethernet i ett vägguttag och den vägen koppla till huvudroutern. Det måste vara bättre än att ta omvägen via ett wifi-steg extra.
Tanken är då att låta den andra N56U fungera som accesspunkt, slav under huvudroutern.

Nu säger dock en kollega till mig att han tänkte samma sak för sitt hemmanätverk, men att det inte funkade. Det funkar så på proffsprylar, men inte på hans konsumentprylar; där behövde hans accesspunkt lyssna på wifi-signalen för att kunna göra jobbet. Det var förvisso Apple, inte Asus.

Men nu är förstås min fråga: är det någon som vet om det här upplägget kommer funka med Asus-grejerna?

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har testat ett par range extenders genom åren och tycker inte att de har varit speciellt bra. RP-N53 har jag inte testat och det är mycket möjligt att det är en bra produkt. Men eftersom du har möjlighet att koppla en accesspunkt med kabel hade jag valt det alla dagar i veckan.

En snabb googling pekar på att N56U ska fungera som accesspunkt.

Permalänk

Du kan köra samma ssid på båda routrarna men olika fasta kanaler t.ex. kanal 1 på huvudroutern och kanal 13 på den andra och då ska dina enheter välja den med starkast signal. I den andra routern (accesspunkten) behöver du ändra till en annan ip adress och stänga av dhcp så att enbart den första routern delar ut ip adresser.

Det är ingen perfekt lösning men det fungerar. Själv kör jag två Dlink dir-635 på detta vis i en sommarstuga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Hej.
Jag bor i en lägenhet med ethernetuttag i de flesta rum. Kopplingarna styrs via en patchpanel (eller vad det heter) där fibern kommer in i lägenheten.
I dag har jag en router, Asus, RT-N56U. Den chefar över lägenhetens interna nätverk inklusiva Wifi. Tyvärr räcker inte Wifi-kopplingen över hela lägenheten. På något sätt måste alltså en andra enhet till som utökar täckningen.

Jag har köpt men inte packat upp en range extender, en Asus RP-N53. Nu funderar jag på att lämna tillbaka den och i stället köpa en RT-N56U till. Varför? Jo:
* De kostar ungefär lika mycket.
* RP-N53 måste lyssna på wifi-signalen från N56U-routern. En extra N56U skulle jag kunna koppla in med ethernet i ett vägguttag och den vägen koppla till huvudroutern. Det måste vara bättre än att ta omvägen via ett wifi-steg extra.
Tanken är då att låta den andra N56U fungera som accesspunkt, slav under huvudroutern.

Nu säger dock en kollega till mig att han tänkte samma sak för sitt hemmanätverk, men att det inte funkade. Det funkar så på proffsprylar, men inte på hans konsumentprylar; där behövde hans accesspunkt lyssna på wifi-signalen för att kunna göra jobbet. Det var förvisso Apple, inte Asus.

Men nu är förstås min fråga: är det någon som vet om det här upplägget kommer funka med Asus-grejerna?

Självklart ska du sätta upp en extra AP, jag har det själv och det fungerar utmärkt.

Om du kan använda en N56U i "AP-mode" låter jag vara osagt - det är inget jag testat.
Men rent principiellt är det inga problem:
- koppla endast in den på LAN, inget inkopplat på WAN
- stäng av dhcp
- byt mgmt-adress till något som inte krockar med något men som samtidigt ligger i samma nät

Att koppla in två stycken default-konfade N56U funkar inte, de har t.ex samma mgmt-adress.

Permalänk
Medlem

Ålrajt, tack för svar! Det lutar alltså åt att det funkar, även om ingen hittills provat med just en N56U.

Att jag sedan i stort sett inte kan något alls om nätverk är en annan sak.
Jag ska alltså inte dra sladden till min N56U nr 2 till WAN-ingången på den? I så fall - kanske dum fråga - kan jag koppla in något annat, tex en dator, på någon annan av LAN-portarna på den? Kommer den fatta vilken port som är s.a.s. uppströms?

Det här med mgmt-adresser och kanaler är obekant för mig. Jag kanske kan googla upp det... eller så frågar jag här! Är något av detta en omskrivning för vilken IP-adress routern har, eller är det något helt annat?

Edit:
Och jag ska alltså inte köra den andra som accesspunkt, utan som router (eller vad den inställningen kallas), fast stänga av dhcp och så vidare.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Ålrajt, tack för svar! Det lutar alltså åt att det funkar, även om ingen hittills provat med just en N56U.

Att jag sedan i stort sett inte kan något alls om nätverk är en annan sak.
Jag ska alltså inte dra sladden till min N56U nr 2 till WAN-ingången på den? I så fall - kanske dum fråga - kan jag koppla in något annat, tex en dator, på någon annan av LAN-portarna på den? Kommer den fatta vilken port som är s.a.s. uppströms?

Det här med mgmt-adresser och kanaler är obekant för mig. Jag kanske kan googla upp det... eller så frågar jag här! Är något av detta en omskrivning för vilken IP-adress routern har, eller är det något helt annat?

Edit:
Och jag ska alltså inte köra den andra som accesspunkt, utan som router (eller vad den inställningen kallas), fast stänga av dhcp och så vidare.

Jag hade testat att köra AP-mode (verkar finnas enl. Asus hemsida). Då skulle jag tro att du ska ha uplink på WAN och det är inte omöjligt att du kan koppla på en enhet i en LAN-port.
EDIT: Knappar omkring i GUI och det verkar finnas ett läge som är "Router (disable NAT)". Den hade jag kört, då ska det fungera fint med både trådlöst och trådade klienter.

mgmt-adress är den ip som router eller accesspunkt har. Det är inga konstigheter att ställa in. Att kanalerna inte överlappar är viktigt för att de olika trådlösa näten inte ska störa varandra.

Vet inte om det är exakt samma men här kan du kika på inställningarna:
http://event.asus.com/2009/networks/dummy_ui/en/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Jag hade testat att köra AP-mode (verkar finnas enl. Asus hemsida).

O ja, det finns ett AP-läge. Jag trodde frågetecknet var om det funkade att bara använda det läget rätt av. Ja egentligen var det väl det som var min huvudfråga. Del av i alla fall.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

O ja, det finns ett AP-läge. Jag trodde frågetecknet var om det funkade att bara använda det läget rätt av. Ja egentligen var det väl det som var min huvudfråga. Del av i alla fall.

Det tror jag absolut

Har redigerat inlägget ovan en aning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Horvendile:

Ålrajt, tack för svar! Det lutar alltså åt att det funkar, även om ingen hittills provat med just en N56U.

Att jag sedan i stort sett inte kan något alls om nätverk är en annan sak.
Jag ska alltså inte dra sladden till min N56U nr 2 till WAN-ingången på den? I så fall - kanske dum fråga - kan jag koppla in något annat, tex en dator, på någon annan av LAN-portarna på den? Kommer den fatta vilken port som är s.a.s. uppströms?

Det här med mgmt-adresser och kanaler är obekant för mig. Jag kanske kan googla upp det... eller så frågar jag här! Är något av detta en omskrivning för vilken IP-adress routern har, eller är det något helt annat?

Edit:
Och jag ska alltså inte köra den andra som accesspunkt, utan som router (eller vad den inställningen kallas), fast stänga av dhcp och så vidare.

Lanportarna fungerar som en switch i hårdvara, så de skickar trafiken rätt.

mgmt-adresser är det ip nummer som du logga in i admininterfacet med, det brukar ofta vara förvalt till typ 192.168.0.1 samma adress är dessutm oftast satt som default gateway på den enhet som sitter närmast internet och det är mycket dumt att ha flerea enheter med samam ip där, därför bör man ändra den andra så att den tex har en 2a på slutet tex 192.168.0.2 om den närmast internet har 192.168.0.1

Ändra adressen är det första man ska göra innan man kopplar in den "inre" enheten i nätet, alltså koppla den direkt med bara en kabel till en dator och byt ip på den innan den ansluts till någon annan enhet annars kan det vara svårt att logga in i den pga att det finns flera enheter med samma ip.

Har du ett accesspunktsläge på enheten så är det troligen bättre att använda det, det kan kanske göra att man kan utnyttja wanporten så man får 4 portar till klienterna, men det får du läsa i manualen om, annars så får man inte använda wanporten för det utförs oftast NAT mellan lan/wan och det skapar adresseringsproblem.

stavfel
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Åter, tack för svar.
Jag kollade på KiWos länk till, eh, gränssnittssimulatorn. Jag är ganska säker på att jag under Operation Mode hemma bara kan välja mellan Router (eller ja, det vänstra alternativet) och Access Point. Det kan ju vara någon ny firmware som kommit sedan vi köpte den.

Hm, hm. Enklast kan ju vara att bara prova med AP-läget. Funkar det så funkar det.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ladda hem inSSIDer och kolla vilka av kanalerna 1, 6 och 11 som används minst i din omgivning, och använd tva av dom till dina grejer, du kan inte använda samma kanal på båda enheterna.
använd inga andra kanaler än 1, 6 eller 11.
Detta gäller 2.4GHz bandet, när det gäller 5GHz kan du i stort sätt använvända vilka kanaler som helst, i det bandet övarlappar dom inte varandra. men även där måste du kolla vilka som används minst i din omgivning.
http://www.inssider.com/downloads

Sätt samma SSID, lösenord och krypteringstyp på båda enheterna.

EDIT: verkar som att inSSIDer inte är gratis längre?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Är du osäker så köp dedikerad AP istället, enklare setup och du slipper betala för onödig hw för den rätt krävande WAN-routingen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JenzA:

EDIT: verkar som att inSSIDer inte är gratis längre?

Versioner före 4 är gratis men de länkas inte från deras hemsida, men söker man så finns de på de flesta större nerladdningssiter som http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html Det som skiljer är att 4 har stöd för 802.11ac (och priset)
Version 2 har stöd för gps och man kan sen exportera datan till Google earth men även den roliga finessen tog de bort.
Inssider är fortfarande bra men med stöd för gps och 802.11ac och gratis hade det varit ännu bättre

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

WiFinder

Skrivet av mrqaffe:

Versioner före 4 är gratis men de länkas inte från deras hemsida, men söker man så finns de på de flesta större nerladdningssiter som http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html Det som skiljer är att 4 har stöd för 802.11ac (och priset)
Version 2 har stöd för gps och man kan sen exportera datan till Google earth men även den roliga finessen tog de bort.
Inssider är fortfarande bra men med stöd för gps och 802.11ac och gratis hade det varit ännu bättre

Tråkigt att dom ska ta betalt för ett bra verktyg.
Hittade den här på en sida jag har använt länge för RegEx och proxypacs, http://utmtools.com/WiFinder
Lattjo att jag inte har lagt märke till WiFinder förut.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JenzA:

Tråkigt att dom ska ta betalt för ett bra verktyg.
Hittade den här på en sida jag har använt länge för RegEx och proxypacs, http://utmtools.com/WiFinder
Lattjo att jag inte har lagt märke till WiFinder förut.

Det finns en del roliga verktyg hos Nirsoft också http://www.nirsoft.net/network_tools.html men Inssider var "väldigt grafiskt och lättförstått" men jag saknar att de tagit bort gps funktionen, det var roligt att kunna importera ssid och position till Google earth, det är väl ungefär den funktionen Google själva använder när de åker runt och positionerar accesspunkter runt om i världen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.