retropie och rules på usb enheter

Permalänk
Medlem

retropie och rules på usb enheter

hej, vet inte om ja la detta i rätt forum, dock e det linux relaterat.

min fråga är iaf denna, ja kör retropie på RPi och har via GPIO anslutit org nes kontrollers.
som blir dedikerade till js0 och js1.
Men stoppar jag i usb kontroller så blir dem automatiskt js0 och js1 och nes blir js2 och js3, då jag inte vill ha usb kontrollerna i för jämnan så skapar det problem.
så jag undrar om någon vet hur jag ska gå tillväga att antingen dedikera nes kontrollerna till js0 och js1 eller att dedikera js2 och js3 till usb kontrollerna.
Jag har läst lite om att lägga som rules. men inte fått det att fungera alls.
Någon kunnig som har något tips eller idé angående mitt problem?

/mallorz

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Permalänk
Medlem

jo det e den jag har tittat på.. tyvärr utan framgång

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem

då ja inte e specielt hemma på linux så undrar ja givetvis.. är rules den ända metoden för att fixxa mitt problem?

/mallorz

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem
Skrivet av malacai:

då ja inte e specielt hemma på linux så undrar ja givetvis.. är rules den ända metoden för att fixxa mitt problem?

/mallorz

Inte enda men troligtvis den enklaste

Permalänk
Entusiast

De regler som är intressanta, är de som aluser tipsade om:

KERNEL=="js*", SUBSYSTEM=="input", ATTRS{name}=="Logitech Logitech Extreme 3D", NAME="input/js0" KERNEL=="js*", SUBSYSTEM=="input", ATTRS{name}=="Logitech WingMan Cordless Gamepad", NAME="input/js1" KERNEL=="js*", SUBSYSTEM=="input", ATTRS{name}=="Logitech Logitech USB Keyboard", NAME="input/js9

Men för att de skall fungera i ert fall, måste ATTRS{name} variablerna uppdateras till de värden som gäller för dina enheter ifråga.
Ni måste alltså ta reda på vad ATTRS{name} variablen anger i ert fall. Detta kan enkelt tas reda på med följande kommando:

for js in /dev/input/js*; do; udevadm info -a -n $js | grep name; done

Se dock till att alla inblandande joysticks och liknande är inkopplade först. Annars kan kommandot inte ta reda på vad enheterna heter.

Redigera raderna ovan, och ta bort eller lägg till rader efter behov.
Exempel där det finns två joysticks med namnen "FunnyStick 9000" och "Extreme Gripper XXL" (Påhittade givetvis )

KERNEL=="js*", SUBSYSTEM=="input", ATTRS{name}=="FunnyStick 9000", NAME="input/js0" KERNEL=="js*", SUBSYSTEM=="input", ATTRS{name}=="Extreme Gripper XXL", NAME="input/js1"

Sedan sparar jag detta i en ny fil, t.ex: "/etc/udev/rules.d/MyNeatJoysticks.rules", och startar om antigen udev-systemet, eller datorn helt sonika för enkelhetens skull. Det viktiga är att filen hamnar i /etc/udev/rules.d/, och har ändelsen ".rules"
Detta kommer att se till att "FunnyStick 9000" alltid hamnar på /dev/input/js0, och "Extreme Gripper XXL" på /dev/input/js1, oavsett vad.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)