Windows kan ej formatera ssdn, numera försvunnen! :O

Permalänk
Medlem

Windows kan ej formatera ssdn, numera försvunnen! :O

Hej! Låter kanske som ett nubproblem, men jag vet faktiskt inte vad som kan vara felet. Jag slängde in min knappt använda SSD från min laptop till min stationära. Första gången jag bootade upp datorn så kom partitionerna upp som de skulle och jag kunde kolla genom disken. Men sen så skulle jag då genomföra en formatering på den och då så fick jag upp felmeddelandet att windows inte kan genomföra formateringen. Efter denna felmeddelande så hittar jag inte disken igen, varken i bios eller i windows.

Skillnaden är dock när jag har den inkopplad så tar det längre tid för windows att starta upp än om jag inte har den inkopplad, även fast den inte hittas någonstans. Så kan det kanske vara någon krock med windows drivrutiner som gör att det fular sig? Märket på SSDn som strular är Sandisk.

Skulle uppskatta några förslag på lösningar! (SSD är som sagt knappt använd, men insatt i min laptop och windows installerat på sig, sen knappt rörd)

mvh ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Räcker inte att formatera. Vissa problem kräver att man tar bort alla partitioner på disken så hela utrymmet blir unallocated. Sen kan du trycka nästa så formateras den automatiskt av Win DVD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Räcker inte att formatera. Vissa problem kräver att man tar bort alla partitioner på disken så hela utrymmet blir unallocated. Sen kan du trycka nästa så formateras den automatiskt av Win DVD.

Det är så jag alltid gör när jag installerar om Windows. Tycker dock att det är konstigt att hans disk försvunnit även i BIOS

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla om Sandisk har något eget program för att uppdatera fw och liknande som kanske kan hitta disken. Annars är nog din enda option att testa den i en annan dator och om inte det funkar är disken nog körd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Live CD och ubuntu kan vara en ide också

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det är så jag alltid gör när jag installerar om Windows. Tycker dock att det är konstigt att hans disk försvunnit även i BIOS

Hoppsan. Missade bios biten. Läste fel sista stycket han skrev och trodde att SSD funkade när han satte tillbaka den i laptopen.

Då håller nog disken på att gå sönder. Jag skulle börja med att testa andra ström och sata kablar. Även testa sata kabeln i de andra sata portarna. Har sett alla 3 orsaka fel.

Permalänk
Medlem

Ok. Börja från början.
Försök se om disken hittas i BIOS. Gör den det så är det ganska enkelt att totalt radera och nollställa den.

Om den inte hittas i BIOS, så har något hänt, och det är betydligt svårare. Om du har garanti, använd den.
Om du inte har garanti så får du försöka med lite olika verktyg, och se om de kan hitta den.

Du kan även testa i någon USB adapter, och se om den dyker upp. Och om den gör, använd verktyg som typ low level format tool till att totalt nolla disken.

Nästa gång. Formatera inte om partitionerna, utan töm hela disken. SSD som legat längre tid kan ha korrupta sektorer då de är designade för att vara i drift, inte lagra info längre tid utan ström.