Telia fiber. Nätet läggs ner med jämna mellanrum. Routern?

Permalänk
Medlem

Telia fiber. Nätet läggs ner med jämna mellanrum. Routern?

Hej!

Har Telia fiber 100/100 med tillhörande router Technicolor TG799TSvn v2 står det på baksidan.

Mitt nät läggs ner med jämna mellanrum. Det står att jag har anslutning men får inget svar när jag pingar www.google.com. Dröjer ca 1 minut innan det går igång igen. Otroligt störande. Märkt det överallt förutom i spel konstigt nog. Kör jag en kabel direkt från fiberuttaget till datorn så upplever jag att det flyter på som det skall. Men med routern i är det annat... Trådlös router är det.

DNS är inställd på automatisk

Jag har till och med fått routern utbytt men utan resultat.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Har du testat med kabel från routern?

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wisdom:

Har du testat med kabel från routern?

Ja det är så jag har det. Kör ej trådlöst men routern har den funktionen om det var relevant.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett generellt tips. Hur har du routern placerad? Om den står inklämd på något trångt ställe kan problemet vara att den blir för varm.

Har du provat att tala med Telia? De kan tex kolla så att den är up to date och göra någon form av djup återställning på distans som fixade min Technicolor när jag hade problem. Skulle det inte funka kan de byta ut den.

Det verkar vara ganska hög felprocent på Telias Smarta routers, för det är många som behöver byta. Men får man väl tag på en som funkar så är den helt ok.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om det funkar utan router i mellan dator och "vägg" så är det ju ganska säkert routern. Som jag förstår det är det den router som kom med från Telia? Då är det bara ringa dem och be dem fixa det. Alternativt prova att återställa den.

Oftast är inte de routrar man får med de bästa. Men ska ju absolut klara av att leverera det du betalar för. Men annars skulle jag rekommendera en router från Asus. Rt-n56u är väldigt prisvärd.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Telias routers är bedrövliga på just trådlöst.
Routerdelen är dock hyffsat stabil.

Om du verkligen vill använda trådlöst så rekar jag varmt en uppgradering, t.ex en ASUS RT-N66U som många här på forumet har.
Telia bryggar din nuvarande router så att all data skickas vidare till den nya routern medans TV och telefon stannar kvar i teliaroutern.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Telias routers är bedrövliga på just trådlöst.
Routerdelen är dock hyffsat stabil.

Om du verkligen vill använda trådlöst så rekar jag varmt en uppgradering, t.ex en ASUS RT-N66U som många här på forumet har.
Telia bryggar din nuvarande router så att all data skickas vidare till den nya routern medans TV och telefon stannar kvar i teliaroutern.

Lite överdrivet kanske. Den har inget superbra trådlöst. Lite dålig räckvidd och svårt att hantera många enheter och samtidigt erbjuda bra fart. Men har man inga extrema krav så är den helt ok. Jag har själv en villa på 180m² och kör med en Smart som står i ena änden. Det är inget problem att täckningen inomhus.

Men TS kör inte trådlöst.

Telias routers får onödigt mycket skäll. Det är en "billig" router och den har sina svaga sidor, men för många funkar den alldeles utmärkt. Den är gratis och Telia byter ut den om den inte funkar. Vill man ha en ny direkt kan man byta den i Telias butiker.
Byter man ut den till en annan router står man för helt andra problem, som tex att man måste dra dubbla kablar till sin TV om man vill kunna köra både Telias TV-box och nätverk vid TV'n. Jag gjorde själv valet att behålla Smarten efter att ha provat med en annan router på grund av de nya problem som uppstod när jag ville köra en annan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av opaso:

Hej!

Har Telia fiber 100/100 med tillhörande router Technicolor TG799TSvn v2 står det på baksidan.

Mitt nät läggs ner med jämna mellanrum. Det står att jag har anslutning men får inget svar när jag pingar www.google.com. Dröjer ca 1 minut innan det går igång igen. Otroligt störande. Märkt det överallt förutom i spel konstigt nog. Kör jag en kabel direkt från fiberuttaget till datorn så upplever jag att det flyter på som det skall. Men med routern i är det annat... Trådlös router är det.

DNS är inställd på automatisk

Jag har till och med fått routern utbytt men utan resultat.

Vad tror ni?

Är du säker på att det inte är din PC eller din kabel?
Upplever ni samma problem på andra datorer?

Vad får du för resultat om du pingar
192.168.1.1
192.36.125.18

Permalänk
Medlem

TS här igen.

Jag kör med sladd via router och då kopplas jag ner. Kör jag rätt i väggen med sladd så flyter det på som det skall.

Routern har jag fått utbytt men problemen står sig.

Jag har routern väl "luftigt" och nära datorn.

C:\Users\xxx>ping 192.168.1.1 Skickar ping-signal till 192.168.1.1 med 32 byte d Svar från 192.168.1.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=64 Svar från 192.168.1.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=64 Svar från 192.168.1.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=64 Svar från 192.168.1.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=64 Ping-statistik för 192.168.1.1: Paket: Skickade = 4, Mottagna = 4, Förlorade = Ungefärlig överföringstid i millisekunder: Lägsta = 0 ms, Högsta = 0 ms, Medel = 0 ms

C:\Users\xxx>ping 192.36.125.18 Skickar ping-signal till 192.36.125.18 med 32 byte data: Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=8ms TTL=245 Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=7ms TTL=245 Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=7ms TTL=245 Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=7ms TTL=245 Ping-statistik för 192.36.125.18: Paket: Skickade = 4, Mottagna = 4, Förlorade = 0 (0 %) Ungefärlig överföringstid i millisekunder: Lägsta = 7 ms, Högsta = 8 ms, Medel = 7 ms

De här svaren får jag när nätet är uppe. Pingar jag när nätet är nere får jag inget svar alls...

Jag provar ringa Telia igen..

Tackar för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av opaso:

TS här igen.

Jag kör med sladd via router och då kopplas jag ner. Kör jag rätt i väggen med sladd så flyter det på som det skall.

Routern har jag fått utbytt men problemen står sig.

Jag har routern väl "luftigt" och nära datorn.

C:\Users\xxx>ping 192.168.1.1 Skickar ping-signal till 192.168.1.1 med 32 byte d Svar från 192.168.1.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=64 Svar från 192.168.1.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=64 Svar från 192.168.1.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=64 Svar från 192.168.1.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=64 Ping-statistik för 192.168.1.1: Paket: Skickade = 4, Mottagna = 4, Förlorade = Ungefärlig överföringstid i millisekunder: Lägsta = 0 ms, Högsta = 0 ms, Medel = 0 ms

C:\Users\xxx>ping 192.36.125.18 Skickar ping-signal till 192.36.125.18 med 32 byte data: Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=8ms TTL=245 Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=7ms TTL=245 Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=7ms TTL=245 Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=7ms TTL=245 Ping-statistik för 192.36.125.18: Paket: Skickade = 4, Mottagna = 4, Förlorade = 0 (0 %) Ungefärlig överföringstid i millisekunder: Lägsta = 7 ms, Högsta = 8 ms, Medel = 7 ms

De här svaren får jag när nätet är uppe. Pingar jag när nätet är nere får jag inget svar alls...

Jag provar ringa Telia igen..

Tackar för alla svar!

Om du inte får svar på 192.168.1.1 så är det fel hemma hos dig, antingen PC, kabel eller routern.
Vore bra om du kunde testa med annan dator/mobil/padda för att på så sätt utesluta din PC och kabeln.

Permalänk

Jag har exakt samma problem som TS har samma modem också ringt och bytt 1 gång , trådlösa funkar utan problem bara med kabel som det strula. Har även testat 3 olika datorer samma problem testat med tre olika kablar och samma problem.

Så nog är det routern alltid skulle jag säga då det fungera hur bra som helst innan jag fick 799v2.
Jag har endast Fiber från dom inget annat, tänkte införskaffa en egen någon gång men känns så B att behöva köpa en egen för att få det att fungera.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Inaktiv

Vi har med Telia fiber fast hade thomson tg789vn. Köpte en annan router och matade in alla ip mm + Primär/sekundär DNS, Telias mac adress som va i thomson routern.

Så nu har jag samma fasta ip mm som jag hade innan fast allt funkar som det ska och trafik som inte funkade fast jag öppna portar går nu galant.

Routern är en Netgear WNDR3400 N600

Permalänk

Aye guys jag löste problemet för mig i alla fall verkar det som hittils.

Device manage > nätverkskort > högerklicka på den och välj properties > ställde in 1.0 gbps full duplex och stängde av ALLA Energy efficient ethernet.
KAN KOLLA YOUTUBE IGEN !!! OMFG buffrar som det ska nu helt plötsligt och har steam , blizzard ap och spelar och skype och allt igång som vanligt.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwiceFire:

Jag har exakt samma problem som TS har samma modem också ringt och bytt 1 gång , trådlösa funkar utan problem bara med kabel som det strula. Har även testat 3 olika datorer samma problem testat med tre olika kablar och samma problem.

Så nog är det routern alltid skulle jag säga då det fungera hur bra som helst innan jag fick 799v2.
Jag har endast Fiber från dom inget annat, tänkte införskaffa en egen någon gång men känns så B att behöva köpa en egen för att få det att fungera.

Skrivet av TwiceFire:

Aye guys jag löste problemet för mig i alla fall verkar det som hittils.

Device manage > nätverkskort > högerklicka på den och välj properties > ställde in 1.0 gbps full duplex och stängde av ALLA Energy efficient ethernet.
KAN KOLLA YOUTUBE IGEN !!! OMFG buffrar som det ska nu helt plötsligt och har steam , blizzard ap och spelar och skype och allt igång som vanligt.

Så med andra ord löste du ditt "router strul" genom att ändra inställningarna på datorns NIC.

Jag vet att många älskar att skälla på TG7x9 men faktum är att hemma hos mig funkar den klockrent.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av madtop:

Så med andra ord löste du ditt "router strul" genom att ändra inställningarna på datorns NIC.

Jag vet att många älskar att skälla på TG7x9 men faktum är att hemma hos mig funkar den klockrent.

Jag håller helt med. Kör också Smart och den funkar fint. Man ska så klart inte vänta att den ska mäta sig med en router för 1500kr, men i de flesta fall funkar den bra. Oftast SBT när folk inte får det att funka.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av madtop:

Så med andra ord löste du ditt "router strul" genom att ändra inställningarna på datorns NIC.

Jag vet att många älskar att skälla på TG7x9 men faktum är att hemma hos mig funkar den klockrent.

Kan säga var ju inte lättaste inställningen i världen att hitta och inte direkt något jag faktisk visste om att det fanns någon jävla el spar funktion på NIC. Men dom är faktisk inte bra normalt sett routrarna man får oavsett operatör. Har jobbat på teknisk support så jag har gått igenom i princip allt man kan testa osv också.

Var av en slump jag råkade stöta på den inställningen, så länge routern gör sitt jobb så tänker jag inte lägga ut pengar på köpa egen.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Ok!

Nu hade jag chansen att pinga när nätet låg nere.

C:\Users\xxx>ping 192.168.1.1 Skickar ping-signal till 192.168.1.1 med 32 byte data: Begäran gjorde timeout. Begäran gjorde timeout. Begäran gjorde timeout. Svar från 192.168.1.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=64 Ping-statistik för 192.168.1.1: Paket: Skickade = 4, Mottagna = 1, Förlorade = 3 (75 %), Ungefärlig överföringstid i millisekunder: Lägsta = 0 ms, Högsta = 0 ms, Medel = 0 ms

C:\Users\xxx>ping 192.36.128.18 Skickar ping-signal till 192.36.128.18 med 32 byte data: Begäran gjorde timeout. Begäran gjorde timeout. Begäran gjorde timeout. Begäran gjorde timeout. Ping-statistik för 192.36.128.18: Paket: Skickade = 4, Mottagna = 0, Förlorade = 4 (100 %)

Har nu provat att ändra inställningar i nätverkskortet. Ändrade till full duplex 1gbps. (Vad gör det ens?) och stängde av energispar.
När jag går in på inställningarna igen så står "Adaptive inter fram spacing" fortfarande kvar som vald?

Ska surfa lite nu och se om det blivit någon förbättring.

Tack

Permalänk
Medlem

Vill också nämna att jag kunde surfa wifi på telefonen medans internet var nere på datorn..

Permalänk
Medlem
Skrivet av opaso:

Vill också nämna att jag kunde surfa wifi på telefonen medans internet var nere på datorn..

Om du har två nätter att avvara så får du lätt reda på om det är internet eller routern som stoppar trafiken.
Natt 1: Ha kabeln i routern och kör detta kommando innan du går och lägger dig i cmd:
ping ping.sunet.se -t > "C:\Router.txt"

Natt 2: Ha kabeln direkt till internet utan router och kör följande kommando innan du lägger dig:
ping ping.sunet.se -t > "C:\Internet.txt"

Kolla loggarna sen om du har några avbrott, finns det avbrott i router.txt men inte i internet.txt så är routern boven.
Kan du finnas en regel i brandväggen som är tidsinställd eller liknande.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, har inte haft det på ett tag nu dock, kör Telia fibet som är kopplad till en switch (netgear GS105E) som delar upp mellan Internet och TV Från switchen går alltså en sladd till TV:n som fungerar klanderfritt och en sladd går till en burk som har ESXi installerat och där ligger en pfsense installation.
Funkat ett bra tag nu men så idag så...

Är det nån som vet om ESXi har såna "energi bespararande" inställningar som det pratades om högra upp i tråden?

Som sagt, jag har inget modem alls från Telia och vill gärna ha det så, tillräckligt många boxar hemma:-)

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080